بیش از چهار سال از عرضه دوربین سینمایی جمع و جور و بسیار محبوب FX3 سونی میگذرد، بنابراین انتظار داشتم هر لحظه مدل بهروز شده آن وارد بازار شود. اما تصور کنید چقدر متعجب شدم وقتی سونی به جای آن، یک دوربین سینمایی با رزولوشن بالا با تأکید قوی بر عملکرد عکاسی و طراحی کاملاً جدید معرفی کرد.
این دوربین، سونی FX2 است که نشاندهنده تغییر جهت جالبی در خط تولید FX است. اما مهمتر اینکه، آیا این دوربین خوبی است و برای چه کسانی مناسب است؟
بررسی سونی FX2: چه چیزی در درون آن نهفته است؟
مهمترین تفاوت FX2 با سایر مدلهای سینمایی سونی، سنسور فول فریم ۳۳ مگاپیکسلی BSI است که پیشتر در مدلهای a7 IV و a7C II دیده بودیم. این سنسور ویدیوی 4K بسیار شارپ با نمونهبرداری اضافی (oversampled) تا ۳۰ فریم بر ثانیه تولید میکند. این یک سنسور دوگانه (dual gain) با داینامیک رنج عالی در ISO پایه ۸۰۰ در حالت S-Log3 و نویز بسیار کم در گام دوم ISO 4000 است. متأسفانه، این سنسور همچنین نسبتاً کند است. هنگام ضبط در حالتهای 4K با نمونهبرداری اضافی، شاتر رولینگ (اثر "ژلهای") قابل توجهی وجود دارد و برای 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه، نیاز به کراپ APS-C است. این در تضاد کامل با قابلیت 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه در عرض کامل (full-width) در سایر مدلهای اخیر FX است.
ویژگی غیرمعمول دیگر، وجود شاتر مکانیکی برای عکاسی است. وقتی FX30 بدون شاتر مکانیکی و فقط با شاتر الکترونیکی عرضه شد، فکر کردم سونی در حال حذف شاترهای مکانیکی است. اما ظاهراً برعکس این قضیه درست است و FX2 مجهز به شاتر الکترونیکی با پرده اول مکانیکی (EFCS) است. این ویژگی تقریباً اثرات شاتر رولینگ در عکسها را از بین میبرد و مشابه شاتر مورد استفاده در Sony a7C II است.
فلاشها میتوانند تا سرعت ۱/۱۶۰ ثانیه با این شاتر همگام شوند. سونی میگوید شاتر مکانیکی برای پاسخگویی به نیاز عکاسان صحنه (set photographers) مجدداً معرفی شده، اما اکثر آنها احتمالاً از حالت بیصدا (silent) استفاده خواهند کرد. در حالت شاتر الکترونیکی بیصدا، اثرات شاتر رولینگ آنقدر زیاد است که به نظر من این قابلیت تقریباً بیاستفاده است. یکی از ویژگیهایی که ممکن است مورد توجه عکاسان صحنه قرار گیرد، امکان عکاسی با فرمت JPEG همراه با پروفایل S-Log3 است، یعنی میتوان گراد یکسانی را هم روی فیلمهای Log و هم روی عکسها اعمال کرد تا تطابق کاملی داشته باشند.
باتری مورد استفاده، FZ-1000 پرکاربرد سونی است که معمولاً کمی بیش از یک ساعت ضبط در هر بار شارژ به من میداد.
بررسی سونی FX2: طراحی بیرونی آن چگونه است؟
جذابترین جنبه طراحی FX2، منظرهیاب الکترونیکی (EVF) برجسته آن است. این اولین دوربین FX است که چنین منظرهیابی دارد و قطعاً طراحی سادهای ندارد. یک eyecup (حفاظ چشمی) بزرگ و راحت همراه با فضای کافی از بدنه وجود دارد که تماس تصادفی با صفحه لمسی را به حداقل میرساند. جالب اینکه این EVF همچنین قابلیت چرخش دارد که هنگام عکاسی از زوایای پایینتر از سطح چشم، بسیار راحت است. اگرچه مشخصات آن متوسط است با رزولوشن ۳.۶۹ میلیون نقطه (۱۲۸۰ در ۹۶۰)، اما برای کادربندی و تأمین فوکوس، بهویژه در نور شدید، لذتبخش است. اما یک نکته قابل توجه این است که یک میکروفون یا مانیتور ممکن است مانع چرخش EVF شود که آزاردهنده است.
فیلمها و عکسها را میتوان روی کارتهای CFexpress Type A (البته فقط یک اسلات وجود دارد که به عنوان اسلات دوم کارت SD نیز عمل میکند) یا کارت SD UHS-II ذخیره کرد. تقریباً تمام ضبطها را میتوان روی کارت SD انجام داد، بنابراین کارتهای گرانقیمت CFexpress A فقط برای حالتهای All-I با بیشترین نیازهای پردازشی ضروری هستند.
فیلم RAW فقط به صورت خارجی (external) و فقط با رزولوشن 4.7K از ناحیه APS-C قابل ضبط است. در نتیجه، اگر به فیلمبرداری RAW علاقه دارید، این دوربین برای شما مناسب نیست.
صفحه نمایش LCD: نقطه ضعفی در این قیمت
صفحه نمایش LCD این دوربین، با توجه به قیمت آن، واقعاً разочаارکننده است. اگرچه روشنایی مناسبی دارد و کاملاً چرخشی (fully articulating) است، اما این صفحه نمایش 1.03 میلیون نقطهای (720 در 480) از نظر جزئیات ضعیف است و تأیید فوکوس بدون زوم کردن (punching in) را دشوار میکند. من مدام دوربین را نزدیک صورتم قرار میدادم تا از منظرهیاب الکترونیکی (EVF) استفاده کنم و از صفحه نمایش ضعیف LCD چشمپوشی کنم.
طراحی ارگونومیک: دسته عمیقتر و وزن مناسب
یکی دیگر از بهروزرسانیهای قابل توجه، دسته عمیقتر دوربین است. با دستهای بزرگم، این طراحی را بسیار راحت یافتم و از باریک ماندن آن قدردانی کردم، زیرا لنزهای حجیمی که معمولاً در فیلمبرداری استفاده میشوند، به انگشتانم برخورد نمیکنند.
درپوشهای ضعیف پورتها: نقطه ضعف طراحی
درپوشهای جدید برای پورتهای HDMI و USB بسیار حساس هستند و به راحتی باز میشوند. هنگام فیلمبرداری در باران ملایم، وحشتزده شدم وقتی دیدم درپوش HDMI باز شده و پورت در معرض آب قرار گرفته است. خوشبختانه، هنوز کار میکرد. همچنین، جکهای میکروفون و هدفون کاملاً در معرض هستند و به راحتی ممکن است آب یا گرد و غبار وارد آنها شود.
طراحی کلی: سبک اما مستحکم
به طور کلی، FX2 طراحی خود را از بدنههای FX3 و FX30 الهام گرفته است، با تعداد زیادی نقطه اتصال 1/4 اینچی، کلید روشن/خاموش حساس، و طراحی صنعتی. با وجود ظاهر حجیم، وزن FX2 فقط ۶۷۹ گرم (۲۴ اونس) است که آن را برای کارهای handheld و گیمبال ایدهآل میکند.
یکی از انتخابهای طراحی که باقی مانده، جوی استیک فوکوس خودکار (AF) در بالای دوربین است. این طراحی ممکن است برای مدلهای دیگر FX که برای نگه داشتن در سطح پایینتر طراحی شدهاند منطقی باشد، اما هنگام استفاده از EVF، پیدا کردن مداوم این کنترل برایم دشوار بود.
بررسی سونی FX2: فراتر از a7 IV
بخش زیادی از این بررسی به تفاوتهای FX2 با دیگر دوربینهای خط FX و شباهتهای آن به دوربینهای سری Alpha اختصاص یافته است. اما چرا باید به جای a7 IV که ارزانتر و کوچکتر است، FX2 را انتخاب کنید؟
فن داخلی: مزیت بزرگ برای ضبطهای طولانی
فن داخلی یک مزیت بزرگ برای کسانی است که به ضبط کلیپهای طولانی نیاز دارند. من حتی در دمای اتاق و هنگام ضبط حالتهای 4K با نمونهبرداری اضافی (oversampled) نتوانستم FX2 را به داغ شدن بیندازم.
تثبیت تصویر بهبودیافته
تثبیت تصویر (IBIS) در FX2 به طور محسوسی بهتر از a7 IV است. این سیستم در ثابت نگه داشتن فریم عملکرد خوبی دارد، اما هنگام راه رفتن با دوربین، توصیه میکنم یکی از دو حالت "Active Steadyshot" (تثبیت تصویر دیجیتال اضافی) را فعال کنید. برخلاف a7 IV، FX2 گزینه قویتر "Dynamic Active Steadyshot" را ارائه میدهد که اگرچه کراپ زیادی به تصویر وارد میکند، اما فیلمهایی بسیار نرم هنگام راه رفتن تولید میکند.
بهبودهای رابط کاربری برای فیلمسازان
- حالت "Big 6": تمام تنظیمات رایج را یکجا نمایش میدهد، مشابه آنچه در دوربینهای حرفهای Arri، Blackmagic و پاناسونیک میبینید.
- کنترل شاتر: میتوانید شاتر را با سرعت شاتر یا زاویه شاتر (shutter angle) کنترل کنید، بنابراین نیازی به یادآوری تنظیم سرعت شاتر هنگام تغییر نرخ فریم نیست.
- نمایش دیاسکویز آناامورفیک: برای ترکیببندی صحیح با لنزهای آناامورفیک قابل فعالسازی است. متأسفانه فقط نسبتهای 1.33x و 2x پشتیبانی میشوند، بنابراین کاربران لنزهای 1.5x و 1.8x همچنان به مانیتور خارجی نیاز دارند.
فوکوس خودکار فوقالعاده قابل اعتماد
بزرگترین مزیت FX2 نسبت به a7 IV، فوکوس خودکار بسیار قابل اعتماد آن است که به لطف پردازنده اختصاصی برای فوکوس خودکار مبتنی بر AI امکانپذیر شده است. در حالی که a7 IV گاهی اوقات در فوکوس دقیق نقطه مورد نظر من دچار مشکل میشد، FX2 در ضبط چندین اپیزود از PetaPixel عملکرد بینقصی داشت. این مزیت در عکسها نیز مشهود است، با عکسهایی از اسکیبازان، حیوانات و کودکان که همیشه دقیقاً در فوکوس بودند.
جمعبندی: آیا FX2 برای شما مناسب است؟
اگر a7C II را بیش از حد کوچک میدانید و به دنبال ترکیب سنسور ۳۳ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار عالی هستید، FX2 گزینه بهتری نسبت به a7 IV است. این دوربین با طراحی بهبودیافته، تثبیت تصویر پیشرفته و قابلیتهای فیلمبرداری حرفهای، انتخاب مناسبی برای فیلمسازان و عکاسان چندمنظوره است.
سونی FX2 بسیاری چیزها را درست انجام داده است
تجربه فیلمبرداری با FX2 برای من لذتبخشترین تجربه در میان تمام دوربینهای خط FX بود. برخی ممکن است استدلال کنند که اضافه شدن مواردی مانند منظرهیاب الکترونیکی (EVF)، دسته عمیقتر و شاتر مکانیکی، آن را به یک دوربین Alpha تجملی تبدیل کرده و از ماهیت سینمایی اختصاصی آن کاسته است.
اما من تمام کارهای حرفهای خود را دقیقاً با دوربینهای میرورلس انجام میدهم، چون معتقدم این قابلیتهای متمرکز بر عکاسی، مزیت بزرگی در فیلمبرداری نیز محسوب میشوند. امکان اعتماد واقعی به فوکوس خودکار، تجربه فیلمبرداری را ساده، سریع و واقعاً لذتبخش کرد.
تنها مواردی که این دوربین را محدود میکنند، سرعت خوانش سنسور، کراپ در حالت 4K با 60 فریم بر ثانیه و اثرات محسوس شاتر رولینگ هستند که کمی از درخشش تجربه فیلمبرداری من کاستند.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی در ایران