​​​​​​​​​​تهران خیابان کریمخان زند - برج الماس طبقه اول اداری واحد 106

۰

نقد و بررسی لنز Sony Vario-Sonnar T 16-35mm F2.8 ZA SSM II

لنز Sony Vario-Sonnar T 16-35mm F2.8 ZA SSM II* یکی از مهم‌ترین لنزهای واید پریمیوم در سیستم مانت E پیش از عصر سری G Master است؛ لنزی که با همکاری مستقیم ZEISS طراحی شده و در نسل دوم خود بهینه‌سازی‌های مهم و قابل‌توجهی را در زمینه کیفیت تصویر، کنترل فلر، افزایش سرعت فوکوس و مقاوم‌سازی فیزیکی دریافت کرده است. این لنز در دسته زوم‌های فوق‌عریض با دیافراگم ثابت F2.8 قرار می‌گیرد و به‌عنوان ابزاری حرفه‌ای برای عکاسی منظره، معماری، فضای داخلی، عکاسی شهری، عکاسی مراسم و همچنین فیلم‌برداری سینمایی با دوربین‌های سونی شناخته می‌شود.


 

نقد و بررسی لنز Sony Vario-Sonnar T 16-35mm F2.8 ZA SSM II





استفاده از پوشش ZEISS T*، شیشه‌های ED و عناصر آسفریکال، در کنار موتور فوکوس SSM و پردازشگر داخلی ارتقایافته، این لنز را به نسخه‌ای بسیار کامل‌تر و قابل‌اعتمادتر از نسل قبل تبدیل کرده است. در این بررسی، ویژگی‌های این لنز را با ساختاری عمیق و تحلیلی تشریح می‌کنیم و بررسی می‌کنیم چگونه سونی و زایس توانسته‌اند تعادلی میان کیفیت نوری، سرعت، دقت و پایداری ایجاد کنند.
 


ساختار اپتیکی پیشرفته برای کنترل بی‌نقص اعوجاج در فاصله‌های کانونی عریض
 

لنزهای فوق‌عریض به‌صورت ذاتی در معرض اعوجاج، از دست دادن شارپنس در گوشه‌ها، بیرون‌زدگی خطوط در معماری و دشواری کنترل ابیراهی‌ها هستند. زایس و سونی در نسخه دوم 16-35mm F2.8، از ترکیب پیچیده‌ای شامل عناصر Aspherical و شیشه‌های ED استفاده کرده‌اند تا این چالش‌ها را به حداقل برسانند. وجود عناصر آسفریکال باعث می‌شود که انحرافات هندسی که معمولاً در فاصله‌های کانونی 16 و 20 میلی‌متر مشاهده می‌شوند، کاملاً تحت کنترل قرار گیرند؛ این امر باعث حفظ خطوط عمودی و افقی در عکاسی معماری و فضای داخلی می‌شود.
 

شیشه‌های ED در کنار این ساختار نقش مهمی در جذب و کنترل طول موج‌های مختلف نور دارند؛ بدین ترتیب، پدیده‌های ناخواسته‌ای مثل هاله‌های رنگی یا Fringe در لبه‌ها تا حد چشمگیری حذف می‌شوند. نتیجه این ترکیب، تصویری با وضوح بسیار بالا، کنتراست قوی و رنگ‌هایی خالص و بدون تداخل است. یکی از ویژگی‌های مهم این لنز در مقایسه با بسیاری از زوم‌های واید دیگر این است که حتی در بازترین دیافراگم یعنی F2.8، شارپنس در گوشه‌ها افت قابل‌توجهی ندارد و کیفیت کلی تصویر در هماهنگی کامل میان مرکز و حاشیه قرار دارد.
 


پوشش ZEISS T*؛ عاملی برای ایجاد کنتراست بالا و حذف فلر و گوستینگ



پوشش ZEISS T*؛ عاملی برای ایجاد کنتراست بالا و حذف فلر و گوستینگ


 

یکی از نقاط قوت اصلی لنزهای مشترک Sony-ZEISS، استفاده از پوشش اختصاصی T* است؛ پوششی که در نسخه دوم این لنز به‌طور محسوسی بهبود یافته است. پوشش T* با کنترل دقیق بازتاب‌های داخلی، اجازه نمی‌دهد نورهای اضافه که از زوایای غیرمستقیم وارد لنز می‌شوند باعث ایجاد هاله و فلر شوند. در لنزهای واید، این مشکل در نورهای مستقیم خورشید، لامپ‌های شدید یا سطوح بازتابی بسیار شدیدتر از لنزهای تله‌فوتو بروز می‌کند.
 

افزایش عملکرد ضدفلر در نسل دوم باعث شده که لنز بتواند در شرایط نور ضدخورشید بهتر عمل کند و حتی در زوایایی که لنز به‌صورت مستقیم با منبع نور مواجه است، تصویر همچنان شارپ و با کنتراست بالا باقی بماند. این ویژگی به‌خصوص برای عکاسان منظره و معماری، که اغلب با نورهای شدید و چالش‌برانگیز کار می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد. در فیلم‌برداری نیز این کنترل دقیق بازتاب‌ها باعث خلق تصویری تمیزتر، سینمایی‌تر و با عمق طبیعی‌تر می‌شود.
 


بهبود جدی در سرعت فوکوس؛ نسل دوم با 4 برابر توانایی بیشتر در رهگیری سوژه
 

نسخه دوم لنز 16-35mm F2.8 ZA دارای ترکیب جدیدی از موتور SSM (Super Sonic Wave Motor) و الگوریتم‌های پردازشی سریع‌تر در LSI داخلی لنز است؛ ترکیبی که باعث می‌شود این لنز حدود ۴ برابر سریع‌تر از نسخه قبل سوژه را رهگیری کند. این پیشرفت از نظر فنی بسیار قابل‌توجه است، زیرا لنزهای واید معمولاً به‌عنوان لنزهای سریع در فوکوس شناخته می‌شوند، اما افزایش چهاربرابری سرعت، نسل دوم این لنز را به گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی ورزشی محیطی، خیابانی و فیلم‌برداری تبدیل کرده است.
 

موتور SSM به‌صورت طبیعی بی‌صدا، دقیق و سریع است، اما همراهی آن با پردازنده جدید لنز، موجب شده واکنش سیستم فوکوس در شرایطی مثل حرکت سوژه، تغییر ناگهانی فاصله، یا تغییر سریع میان نقاط فوکوس بسیار سریع‌تر از قبل صورت گیرد. این عملکرد حتی در فیلم‌برداری نیز به شکل نرمی دیده می‌شود و فوکوس بدون لرزش و پرش انجام می‌شود؛ ویژگی‌ای که فیلم‌برداران سینمایی و مستندسازان بسیار به آن توجه می‌کنند.
 


طراحی مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت؛ لنزی برای شرایط سخت محیطی
 

نسخه دوم این لنز برخلاف نسل اول خود به‌طور کامل دارای ساختار مقاوم در برابر رطوبت، باران و گردوغبار است. این موضوع برای عکاسان منظره و سفر اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا لنزهای واید معمولاً برای عکاسی در شرایط سخت آب‌وهوایی، ارتفاعات، سواحل، بیابان‌ها یا جنگل‌ها انتخاب می‌شوند. طراحی مقاوم به این معناست که عکاس می‌تواند لنز را بدون ترس از آسیب‌دیدگی در شرایط بارانی یا مرطوب استفاده کند.
 

این لنز دارای حلقه‌های آب‌بندی متعدد است که در محل اتصال لنز به بدنه، حلقه زوم، حلقه فوکوس و بخش‌های متحرک داخلی قرار دارند. این ساختار در کنار استفاده از مواد باکیفیت و پوشش‌های محافظ موجب شده که لنز نسبت به نفوذ رطوبت مقاوم باشد و در طولانی‌مدت نیز عملکردی پایدار ارائه دهد. استفاده از این لنز در مراسم، سفرهای طبیعت‌گردی، پروژه‌های مستند یا عکاسی شهری شبانه، حسی از اعتماد و اطمینان را برای کاربر فراهم می‌کند.
 


کیفیت بوکه و عمق میدان در یک لنز واید با دیافراگم F2.8
 

لنزهای واید به‌طور معمول بوکه چشمگیر یا عمق میدان خیلی کم ایجاد نمی‌کنند، اما ساختار اپتیکی نسخه دوم 16-35mm باعث می‌شود حتی در فواصل نزدیک یا هنگام استفاده از فاصله 35 میلی‌متر، بوکه‌ای نرم و یکنواخت داشته باشد. این نکته برای عکاسان فضای داخلی یا مراسم که گاهی نیاز به جداسازی سوژه در صحنه دارند، اهمیت دارد.
 

دیافراگم ثابت F2.8 کمک می‌کند در شرایط نور کم بتوان از سرعت شاترهای مناسب‌تری استفاده کرد بدون اینکه نیاز باشد ISO خیلی بالا برود. این قابلیت به دلیل کاهش نویز و افزایش کیفیت خروجی تصویر در پروژه‌هایی با نور کم مانند کنسرت‌ها یا مراسم شب، اهمیت زیادی دارد. بهره‌گیری از شیشه‌های ED و اصلاح دقیق انحرافات باعث می‌شود بوکه بدون Fringe و بدون لبه‌های رنگی باشد و تصویر نهایی جلوه‌ای حرفه‌ای داشته باشد.
 


عملکرد مثال‌زدنی در گوشه‌های تصویر؛ یک ویژگی کلیدی در لنزهای معماری
 

یکی از نقاطی که لنزهای واید ارزان‌تر با آن مشکل دارند، از دست رفتن شارپنس در گوشه‌های تصویر است. اما در این لنز، وضعیت کاملاً متفاوت است. ترکیب عناصر اپتیکی باعث شده که شارپنس حتی در حالت F2.8 نیز در گوشه‌ها بسیار قابل‌قبول و در دیافراگم‌های بسته‌تر مثل F5.6 یا F8 عالی باشد. این ویژگی برای عکاسی معماری اهمیت حیاتی دارد، زیرا خطوط در گوشه‌ها نیز باید وضوح و دقت داشته باشند. در عکاسی منظره نیز این عملکرد، جزئیات سنگ‌ها، برگ‌ها، گل‌ها و کوه‌ها را با کیفیت بالا حفظ می‌کند و تصویر نهایی، حس حضور در صحنه را به بیننده منتقل می‌کند.
 


کنترل حرفه‌ای اعوجاج در 16 میلی‌متر؛ مناسب برای معماری و عکس‌های Ultra Wide
 

لنزهای 16 میلی‌متری معمولاً دچار اعوجاج شدید Barrel می‌شوند، اما این لنز نسبت به رقبا کنترل بسیار خوبی بر این اعوجاج دارد. سیستم اصلاح اپتیکی و استفاده از عناصر آسفریکال کمک می‌کند خطوط معماری کمتر خم شوند و تصویر طبیعی‌تر ثبت شود. البته برای عکس‌های معماری بسیار دقیق، اصلاح نرم‌افزاری (چه داخلی در دوربین و چه پس‌پردازشی) باز هم استاندارد است، اما اساس کار این لنز بر پایه اصلاح فیزیکی اعوجاج است، که کیفیت خام تصویر را بسیار ارتقا می‌دهد.
 


رفتار فوق‌العاده در نور کم؛ ترکیب سرعت، دقت و جذب نور بالا
 

دیافراگم ثابت F2.8، که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لنز است، در کنار ساختار اپتیکی ممتاز باعث می‌شود که لنز در نور کم نیز عملکردی قابل‌اعتماد ارائه دهد. فوکوس سریع، کاهش فلر، کنتراست بالا و کنترل دقیق انحرافات، همگی به این معنی است که لنز نه‌تنها در شرایط ایده‌آل بلکه در سخت‌ترین محیط‌های نوری نیز خروجی بسیار باکیفیتی تولید می‌کند.
 

برای فیلم‌برداری در نور شب، ضبط صحنه‌های شهری، پروژه‌های مستند یا عکاسی در فضای داخلی کم‌نور، این لنز یکی از گزینه‌های قدرتمند و قابل اتکا است. عملکرد ثابت در تمام فاصله‌های کانونی نیز کمک می‌کند تصویر از ابتدا تا انتهای زوم، روشنایی یکنواخت داشته باشد و تغییرات ناخواسته در اکسپوژر رخ ندهد.
 


تجربه کاربری و طراحی ارگونومیک؛ ترکیبی از دقت و راحتی
 

طراحی بدنه این لنز به سبک زایس ساده، مینیمال و در عین حال حرفه‌ای است. استفاده از حلقه زوم نرم و دقیق، حلقه فوکوس با کنترل عالی، و وزن متناسب باعث می‌شود کار با لنز حتی در جلسات کاری طولانی نیز خسته‌کننده نباشد. نسخه دوم نسبت به نسخه اول از نظر روانی فوکوس و کیفیت مواد بدنه نیز ارتقا یافته است.
 

بدنه سخت و مقاوم، در کنار کنترل‌های دقیق، حس یک لنز حرفه‌ای واقعی را به کاربر منتقل می‌کند. زاویه دید وسیع در 16 میلی‌متر کمک می‌کند تصاویر بسیار جذاب از فضاهای داخلی کوچک، منظره‌های گسترده و صحنه‌های شهری شبانه ثبت شود، و 35 میلی‌متر نیز گزینه مناسبی برای عکس‌های خیابانی، محیطی و مستند است.
 


جمع‌بندی نهایی
 

لنز Sony Vario-Sonnar T 16-35mm F2.8 ZA SSM II* نمونه‌ای ممتاز از همکاری مهندسی سونی و زایس است؛ لنزی که نه‌تنها نسبت به نسل قبل خود پیشرفت‌های چشمگیری از نظر کیفیت نوری، پوشش ضدفلر، سرعت فوکوس و مقاومت محیطی داشته، بلکه در زمینه عملکرد واقعی در میدان نیز یکی از قابل‌اعتمادترین زوم‌های فوق‌عریض حرفه‌ای محسوب می‌شود. ترکیب پوشش T*، موتور SSM، پردازشگر LSI سریع‌تر، ساختار ضدآب و اپتیک اصلاح‌شده باعث شده این لنز همچنان در میان متخصصان منظره، معماری، مراسم، فضای داخلی و فیلم‌برداران سینمایی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
 

این لنز برای کاربران سری Sony Alpha که به کیفیت اپتیکی بالا، عملکرد پایدار و رنگ‌های خاص زایس علاقه‌مند هستند، یک انتخاب بسیار ارزشمند و حرفه‌ای است و همچنان یکی از گزینه‌های برجسته در میان لنزهای واید دیافراگم باز به شمار می‌آید.



تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

09046917092

02186038561

برای اطلاع از شرایط
خرید دوربین سونی
به صورت نقد و اقساط 
با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید