شرکت سیگما در سالهای اخیر با معرفی سری DG DN Art توانسته جایگاه ویژهای در بازار لنزهای فولفریم بدون آینه پیدا کند. این خانواده از لنزها که بهطور اختصاصی برای مانتهای Sony E و Leica L طراحی شدهاند، ترکیبی از کیفیت اپتیکی بالا، ساخت مهندسیشده و قیمت رقابتی را ارائه میدهند. در این میان، دو لنز 20mm f/1.4 DG DN Art و 24mm f/1.4 DG DN Art بهعنوان دو پرایم واید با دیافراگم بسیار باز معرفی شدهاند که هدف اصلیشان جلب توجه عکاسان منظره، عکاسان نجومی، عکاسان معماری و حتی فیلمبرداران حرفهای است.
در این مقاله تحلیلی، به بررسی دقیق ویژگیهای طراحی، کیفیت ساخت، اپتیک، شارپنس، بوکه و عملکرد این دو لنز خواهیم پرداخت و در نهایت جایگاه آنها را در برابر گزینههای اصلی بازار مانند Sony G Master و Sony G ارزیابی میکنیم.
طراحی و کیفیت ساخت
لنز Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art با وزنی در حدود 630 گرم و طولی معادل 113.2 میلیمتر، نسخه بزرگتر و سنگینتر از برادر کوچکتر خود یعنی Sigma 24mm f/1.4 DG DN Art است که تنها 510 گرم وزن و 97.5 میلیمتر طول دارد. این اختلاف ابعادی باعث میشود که عکاسان بسته به نوع استفاده، بتوانند انتخاب دقیقتری داشته باشند؛ بهخصوص برای کسانی که بهدنبال یک لنز سبکتر برای حمل روزمره هستند، نسخه 24 میلیمتری گزینهای منطقیتر محسوب میشود.
از نظر طراحی خارجی، هر دو لنز با استفاده از ترموکامپوزیت مقاوم سیگما ساخته شدهاند؛ همان موادی که در دیگر لنزهای سری Art مانند 35mm و 85mm f/1.4 نیز استفاده شده است. ترکیب سطح مات و نیمهبراق ظاهری مدرن و مقاوم به آنها بخشیده، اگرچه برخی عکاسان ترجیح میدهند تمام بدنه مات باشد.
از نظر کنترلها، شباهت این دو لنز بسیار زیاد است:
حلقه دیافراگم با قابلیت قفل روی حالت A برای کنترل مستقیم توسط دوربین.
امکان De-click کردن دیافراگم برای فیلمبرداری نرمتر.
کلید تغییر حالت فوکوس (AF/MF).
دکمه Focus Lock قابل برنامهریزی در منوی دوربین.
سوئیچ قفل فوکوس دستی برای جلوگیری از جابجایی ناخواسته نقطه فوکوس، که قابلیتی بسیار کاربردی برای عکاسی نجومی و منظره محسوب میشود.
این سطح از امکانات نشاندهنده آن است که سیگما تلاش کرده صدای واقعی کاربران حرفهای را بشنود و ویژگیهایی را ارائه دهد که در عمل به افزایش کیفیت خروجی کمک کند.
حلقههای فوکوس و دیافراگم
حلقه دیافراگم از جنس پلاستیک با دندانههای مناسب طراحی شده است و عملکردی نرم و روان دارد. در حالت De-clicked، حرکت کاملاً یکنواخت و بدون پرش بوده و برای فیلمبرداری ایدهآل است.
در مقابل، حلقه فوکوس دستی با روکش لاستیکی طراحی شده و دقت بالایی دارد. اگرچه اندکی سفت به نظر میرسد، اما همین ویژگی مانع از حرکت ناخواسته آن در هنگام تنظیم دقیق فوکوس میشود. این موضوع برای عکاسی نجومی که فوکوس روی بینهایت حیاتی است، اهمیت زیادی دارد.
سیستم فیلتر
یکی از نکات جالب این دو لنز، استفاده از دو سیستم فیلتر است:
فیلترهای معمولی در جلوی لنز با قطر 82 میلیمتر برای نسخه 20mm و 72 میلیمتر برای نسخه 24mm.
اسلات فیلترهای ژل در قسمت پشتی لنز.
اگرچه استفاده از فیلتر ژل هنوز برای بسیاری از عکاسان گنگ است، اما این ویژگی انعطاف بیشتری در برخی شرایط خاص فراهم میکند. البته جای خالی دستورالعمل یا توصیه رسمی از سوی سیگما در این زمینه احساس میشود.
کیفیت اپتیکی و فرمول لنز
20mm f/1.4 DG DN Art: دارای 17 المان در 15 گروه شامل دو عدسی SLD و سه عدسی Aspherical.
24mm f/1.4 DG DN Art: دارای 17 المان در 14 گروه شامل دو FLD، یک SLD و چهار Aspherical.
هر دو لنز مجهز به پوششهای پیشرفته Super Multi-Layer و Nano Porous Coating هستند که هدفشان کاهش پدیدههای فلر و گوستینگ است. این ویژگیها بهخصوص برای عکاسی در شرایط نوری دشوار مانند نور خورشید مستقیم یا نورهای شهری در شب اهمیت زیادی دارد.
عملکرد نوری و کیفیت تصویر
شارپنس
لنز 20mm در تمام بازه دیافراگم عملکرد خوبی دارد و بیشترین وضوح در مرکز تصویر در f/8 مشاهده میشود. در گوشهها، بازه f/5.6 تا f/8 بهترین نتایج را ارائه میدهد.
لنز 24mm نیز داستان مشابهی دارد و در مرکز تصویر در f/8 به بالاترین سطح شارپنس میرسد.
این سطح از وضوح برای لنزهای واید با دیافراگم f/1.4 بسیار چشمگیر است.
وینیتینگ
هر دو لنز در دیافراگم باز دچار وینیتینگ قابل توجه میشوند، اما با بستن دیافراگم این مشکل تا حد زیادی برطرف میشود. همچنین پروفایلهای نرمافزاری که سیگما ارائه دادهاند، این مشکل را بهطور کامل اصلاح میکنند.
فلر و کروماتیک ابریشن
فلر در دیافراگمهای بستهتر بیشتر قابل مشاهده است اما شدت آن به حدی نیست که مشکلساز شود. همچنین کروماتیک ابریشن در هر دو لنز بهخوبی کنترل شده و در تصاویر واقعی کمتر به چشم میآید.
بوکه
با وجود زاویه دید باز، دیافراگم f/1.4 و تیغههای 11 پرهای گرد، بوکه این دو لنز نرم، یکنواخت و بسیار خوشایند است. این ویژگی بهخصوص در عکاسی پرتره محیطی یا سوژههای نزدیک با پسزمینه محو جلوهای خاص به تصویر میدهد.
انتخاب بین 20mm و 24mm
انتخاب بین این دو لنز بیش از هر چیز به نیازهای عکاس بستگی دارد:
اگر عکاسی منظره، معماری یا نجومی اولویت اصلی باشد، نسخه 20mm با زاویه دید بازتر انتخاب بهتری است.
اگر بهدنبال لنزی چندمنظورهتر و سبکتر هستید که هم برای پرتره محیطی و هم برای مستند و خیابانی مناسب باشد، نسخه 24mm گزینه منطقیتری است.
از نظر کیفیت اپتیکی، هر دو لنز در یک سطح قرار دارند و بیشتر به مسئله زاویه دید و وزن برمیگردد.
مقایسه با رقبا
Sony 20mm f/1.8 G: سبکتر (تنها 375 گرم)، کوچکتر و با قیمت مشابه (حدود 900 دلار). اگرچه یکسوم استاپ نور کمتر دارد، اما برای کسانی که وزن و اندازه اولویت دارند، انتخاب بهتری است.
Sony 24mm f/1.4 G Master: گرانتر (1300 دلار) اما با کیفیت اپتیکی فوقالعاده و شارپنس مثالزدنی. با این حال اختلاف قیمت 400 دلاری با سیگما باعث میشود که برای بسیاری، لنز Sigma 24mm f/1.4 انتخاب اقتصادیتری باشد.
جمعبندی: آیا خریدشان منطقی است؟
پاسخ کوتاه این است: بله.
سیگما با معرفی این دو لنز ثابت کرده که بهدنبال پر کردن جای خالی بازار یا ارائه نسخههای ارزانتر از لنزهای سونی نیست، بلکه تلاش دارد بهطور مستقیم با سری G Master رقابت کند. نتیجه نیز موفقیتآمیز بوده است؛ زیرا هر دو لنز از نظر کیفیت تصویر، امکانات کنترلی و ساختار اپتیکی در سطحی بسیار بالا قرار دارند و با قیمتی رقابتی عرضه میشوند.
در نهایت اگر به یک لنز واید پرایم با دیافراگم باز برای دوربین فولفریم سونی نیاز دارید، Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art و Sigma 24mm f/1.4 DG DN Art از بهترین گزینههای موجود در بازار هستند.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی رسمی فروش دوربین سونی در تهران