دوربین Sony a7R IV، نسل چهارم دوربینهای Mirrorless فولفریم با وضوح بالا سونی است و حول یک حسگر BSI-CMOS ساخته شده که تصاویر 60.2 مگاپیکسلی تولید میکند. نسبت به نسلهای قبلی، این دوربین کیفیت ساخت مقاومتر، کنترلهای بهبود یافته، آخرین پیادهسازی سیستم فوکوس خودکار سونی و امکانات بیشتر ارائه میدهد.
با وجود وضوح بالا، میتواند با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار کامل عکاسی کند و ویدئوی 4K را یا از عرض کامل حسگر یا از برش APS-C/Super 35 ضبط کند. همچنین دارای حالت وضوح بالا 16 شات است که میتواند تصاویر 240 مگاپیکسلی از صحنههای ثابت تولید کند.
ویژگیهای کلیدی:
حسگر BSI CMOS فولفریم 61.2 مگاپیکسلی
سیستم ردیابی فوکوس خودکار قدرتمند و در عین حال آسان برای استفاده
عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه (JPEG یا Compressed Raw از خوانش 12 بیتی)
نمایشگر OLED با وضوح 5.76 میلیون نقطه
ضبط ویدئوی 4K از عرض کامل حسگر (Sub-sampled) یا با نمونهبرداری از برش تقریباً Super35
حالتهای وضوح بالا 4 یا 16 شات (تصاویر تا 240 مگاپیکسل برای سوژههای ثابت)
حالتهای ویدئویی S-Log 2، S-Log 3 و HLG (فقط 8 بیت)
پس از دورهای از توسعه و بهبود سریع، ارتقاءهای Mark IV نسبت به Mark III چندان چشمگیر نیستند. سیستم فوکوس خودکار سادهتر و قدرتمندتر و بهبودهای رابط کاربری نقش مهمی در تجربه کاربری دارند، تقریباً به اندازه ارتقاء وضوح از 42 به 60 مگاپیکسل.
نکات کلیدی:
سیستم Real-time AF Tracking قدرتمند و آسان برای استفاده است
امکان عکاسی با نسبتهای ابعاد بیشتر
بهبودهای فوکوس خودکار:
بزرگترین تغییر در Mark IV چیزی است که بدون استفاده عملی از دوربین درک آن دشوار است. پیادهسازی آنچه سونی آن را Real-time Tracking AF مینامد، تفاوت بسیار زیادی در عملکرد و قابلیت استفاده دوربین ایجاد میکند.
حالت وضوح بالا 16 شات تصاویر 240 مگاپیکسلی تولید میکند، اما محدود به سوژههای ثابت است
هر دو شکاف کارت حافظه اکنون UHS-II با سرعت بالا هستند
کیفیت ویدئو خوب است و جزئیات ضبطشده کمی بهتر از دوربینهای قبلی a7R است
این سیستم به گونهای طراحی شده است که بتواند افراد، چهرهها و چشمها را شناسایی کند، و این امکان را فراهم میآورد که سوژهها در قاب با اطمینان شناسایی و دنبال شوند. همچنین برای سوژههای انسانی، سیستم متوجه میشود که سوژه صرفاً به دلیل یک لحظه چرخش از بین نرفته و بهسرعت فوکوس روی چهره یا چشم را وقتی دوباره به سمت دوربین میآید، بازمیگرداند.
نتیجه، سیستمی قابل اعتماد و آسان برای استفاده است که نیاز به قرار دادن یا جابجایی مکرر نقطه AF را کاهش میدهد و یکی از دلایل کمتر برای ورود به منوها به منظور تغییر تنظیمات را حذف میکند.
پورتهای Sony a7R IV
سونی در پورتهای a7R IV کمکاری نکرده است و شامل جک هدفون و میکروفون، پورت همگامسازی فلاش، micro-HDMI و هر دو پورت USB-C و Micro-B میشود. پورت Micro-B همچنین به عنوان پورت لوازم جانبی Multi عمل میکند.
سیستم AF Tracking در a7R III نسبتاً خوب بود، اما در مواجهه با افراد چندان هوشمند نبود و معمولاً کل سوژهای که برای ردیابی انتخاب کرده بودید را فوکوس میکرد، نه بخش خاصی که میخواستید روی آن تمرکز کنید. پس از استفاده از a7R IV، بازگشت به a7R III به طور شگفتانگیزی دشوار است.
بخش زیادی از قابلیتهای AF به حالت ویدئو نیز منتقل شده است، که بهبود بزرگی نسبت به سیستم قدیمی Sony با نام Center Lock-On AF است، سیستمی که قبلاً با تنظیمات حالت عکاسی ثابت تداخل داشت.
نسبتهای ابعاد بیشتر
برای سالها، دوربینهای سونی به شما امکان انتخاب بین 3:2 یا 16:9 را میدادند. a7R IV همچنین امکان ضبط با نسبتهای 4:3 و 1:1 از حسگر را فراهم میکند، در صورتی که ترجیح میدهید. فایلهای Raw دارای متادیتا هستند که نسبت انتخابی شما را نشان میدهد، اما کل خروجی فریم را نیز در خود دارند، در صورت نیاز.
عکاسی پیاپی ۱۰ فریم بر ثانیه
a7R IV قادر است با ۱۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند؛ سرعتی که تا مدتها مختص دوربینهای تخصصی ورزشی با وضوح پایین بود. این نرخ تنها در صورتی بهدست میآید که JPEG تنها یا حالت Compressed Raw سونی را انتخاب کنید و در حالت burst، دوربین همچنین به خوانش ۱۲ بیتی کاهش مییابد؛ این کار عمق بافر را افزایش میدهد اما قابلیت پردازش فایلهای Raw را کاهش میدهد.
حالتهای وضوح بالا
a7R III حالت چهار شات ارائه میداد که در آن حسگر بین هر شات حرکت میکرد تا دادههای قرمز، سبز و آبی برای هر موقعیت تصویر ثبت شود. این امکان را فراهم میکند تا تصاویری با وضوح رنگی بالاتر ایجاد شود، زیرا نیازی به دماسوزی (demosaicing) نیست و همچنین مزایای کاهش نویز و افزایش دامنه دینامیکی از ثبت چندباره صحنه حاصل میشود.
بر خلاف سیستم چهار شات مشابه در Ricoh Pentax K-1/II، تصاویر در دوربین ترکیب نمیشوند و سیستمی برای تصحیح حرکت بین فریمها وجود ندارد. کاربران سونی باید از نرمافزار Sony Image Edge یا جایگزینهای شخص ثالث مانند SonyPixelShift2DNG برای ترکیب تصاویر استفاده کنند.
Mark IV یک حالت جدید دارد که شبیه روشی است که Olympus توسعه داده است: ابتدا چهار تصویر در اطراف یک موقعیت ثبت میکند، سپس حسگر نیم پیکسل به سمت جانبی حرکت میدهد و چهار تصویر دیگر میگیرد، و این روند تا گرفتن 16 تصویر ادامه مییابد. این 16 تصویر میتوانند به تصاویر 240 مگاپیکسلی تبدیل شوند.
شایان ذکر است که این حالت از شاتر الکترونیکی استفاده میکند (با سرعت همگامسازی فلاش 1/8 ثانیه) که محدودیتهایی در نورپردازی ایجاد میکند. همچنین تصحیح حرکت وجود ندارد، بنابراین در صورت حرکت هر سوژهای در تصویر، احتمال بروز آرتیفکت وجود دارد.
شکافهای کارت UHS-II
برخلاف Mark III، هر دو شکاف کارت در Mark IV میتوانند از رابط سریعتر UHS-II که در جدیدترین کارتهای SD استفاده میشود، بهره ببرند. و در نشانهای از اینکه سونی به انتقادات قبلی گوش داده، شکاف بالایی اکنون به عنوان Slot 1 نامگذاری شده است.
ویدئو
مشخصات ویدئویی a7R IV به طور کلی تغییری نکرده و دوربین قادر است ویدئوی 4K تا 30p را از عرض کامل حسگر ضبط کند. این ویدئو pixel-binned است، به این معنی که وضوح آن به اندازه پتانسیل حسگر نیست. دوربین ویدئوی جزئیات بیشتر را از برش با نمونهبرداری بیش از حد (oversampled crop) تولید میکند.
با این حال، بر خلاف Mark III، حالت برش جدید از برش 1.6x برای 24p و 1.8x برای 30p استفاده میکند. بنابراین، اگرچه حالتهای برش هنوز به عنوان «Super35» علامتگذاری شدهاند، دستیابی به میدان دید واید بهطور واقعی کمی دشوارتر است، حتی با استفاده از لنزهای اختصاصی Super35 یا APS-C.
در نهایت، فوکوس خودکار واقعی با ردیابی لحظهای جایگزین سیستم قدیمی و نامطلوب Center Lock-on AF در حالت ویدئو شده است.
بهبودهای رابط کاربری
علاوه بر تغییرات بزرگ و چشمگیر، سونی تعدیلات کوچکی در رابط کاربری Mark IV ایجاد کرده است که برخی از آنها مدتها توسط کاربران و ما درخواست شده بود.
بزرگترین تغییر کوچک، نحوه نمایش نقاط فوکوس خودکار در منظرهیاب است. در گذشته نقطه AF خاکستری بود (و هنگام فوکوس سبز میشد)، اکنون میتوانید نقاط قرمز یا سفید را انتخاب کنید که تشخیص محل فوکوس دوربین را بسیار آسانتر میکند. تقریباً تمام دکمهها بهروزرسانی شدهاند تا بازخورد لمسی بهتر ارائه دهند، بنابراین فشار دادن آنها سادهتر و تشخیص فشرده شدن آسانتر است.
تغییرات دیگر شامل امکان تعریف منوی سریع Fn متفاوت برای فیلمبرداری و عکاسی است. این ویژگی، همراه با قابلیت شخصیسازی جداگانه دکمهها برای حالت عکس و ویدئو، دسترسی به تنظیمات کلیدی را هنگام جابجایی مداوم بین دو حالت آسان میکند. با این حال، تنظیمات نوردهی از یک حالت به حالت دیگر منتقل میشوند، بنابراین ممکن است هر بار هنگام جابجایی بین حالتها نیاز باشد به سرعت شاتر مناسب ویدئویی تغییر دهید.
مقایسه با همردهها
همردههای مشخص برای a7R IV شامل Panasonic S1R، Nikon Z7 و نسخه قبلی a7R III هستند.
نمایشگر با وضوح بالا و حالت چندشات با وضوح بالا در سونی کمک میکند تا با Panasonic با مشخصات کامل رقابت کند، در حالی که سیستم فوکوس خودکار بازنگریشده با ردیابی قابل اعتماد، به آن برتری میدهد. با این حال، نکاتی در مورد برخی از ویژگیهای پیشرفته وجود دارد:
سرعت 10 فریم بر ثانیه فقط خروجی 12 بیتی تولید میکند
برش ویدئوی Super35 با نمونهبرداری بیش از حد بهطور غیرمعمول بزرگ است
هنگامی که به دوربینهای فولفریم 60MP نگاه میکنیم، شایان ذکر است که دوربینهای 50MP با حسگرهای مدیوم فرمت (حسگرهایی با ابعاد بزرگتر حدود 44mm x 33mm) نیز موجود هستند. در آزمایشهای ما، تفاوتهای عملکرد تونال کم بود، تا حدی به این دلیل که Fujifilm GFX 50 و Hasselblad X1D 50c از حسگرهای قدیمیتر استفاده میکنند. با این حال، تجربه ما با GFX 100 نشان میدهد که بسیاری از لنزهای این سیستم قادرند وضوح بالا را به راحتی ارائه دهند، که همیشه در مورد اپتیکهای فولفریم صدق نمیکند.
حالت وضوح بالا فاقد تصحیح حرکت است و تصاویر باید خارج از دوربین ترکیب شوند.