​​​​​​​​​​تهران خیابان کریمخان زند - برج الماس طبقه اول اداری واحد 106

۰

نقد و بررسی کامل دوربین سونی Sony ZV-E10

دوربین Sony ZV-E10 یک دوربین بدون آینه با حسگر APS-C و رزولوشن 24 مگاپیکسل است که با لنز قابل تعویض طراحی شده و برای ولاگرها هدف‌گذاری شده است. این دوربین دارای صفحه‌نمایش متحرک با قابلیت لمسی، ضبط ویدئوی 4K، پورت‌های هدفون و میکروفون و مجموعه‌ای از لوازم جانبی برای کمک به ضبط ویدئو است؛ از جمله دسته‌ی دستی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید (به‌صورت جداگانه فروخته می‌شود) و مجموعه‌ای از میکروفون‌های پیشرفته.
 

از نظر مشخصات فنی، ZV-E10 آشناست: همه چیز، از حسگر گرفته تا سیستم فوکوس خودکار و قابلیت‌های ویدئویی، مشابه دوربین سطح ابتدایی a6100 سونی است. اما از نظر طراحی و ویژگی‌ها، تفاوت‌های قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد. ZV-E10 در واقع روح دوربین کامپکت ولاگینگ ZV-1 سونی را به‌صورت یک دوربین APS-C با سطح مبتدی ارتقا داده است.
 

بررسی دوربین Sony ZV-E10

 

بیایید نگاهی دقیق‌تر به مشخصات آن بیندازیم:
 

مشخصات کلیدی
 

  • حسگر APS-C CMOS 24MP
     

  • سیستم فوکوس خودکار بسیار قابل اعتماد با تشخیص چهره و چشم
     

  • ضبط ویدئوی 4K/24p بدون برش (در حالت 4K/30p برش اعمال می‌شود)
     

  • ضبط 1080/120p برای تصاویر اسلوموشن (برش خورده)
     

  • میکروفون داخلی جهت‌دار با سه کپسول و پوشش ضدباد
     

  • صفحه‌نمایش کاملاً متحرک و لمسی
     

  • پورت‌های 3.5 میلی‌متری هدفون و میکروفون
     

  • امکان پخش زنده از طریق اتصال USB-C
     

  • حداکثر 440 شات در هر بار شارژ و 80 دقیقه ضبط پیوسته
     

امکان ضبط ویدئوی عمودی
 


چه چیز جدیدی دارد و ویژگی‌های کلیدی
 

ZV-E10 بیش از اینکه صرفاً یک a6100 بدون منظره‌یاب باشد، هدفش ساده و با کیفیت کردن فرآیند ضبط ویدئو است. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از ویژگی‌ها و حالت‌هایی که این امکان را فراهم می‌کنند، بسیاری از آن‌ها ابتدا در دوربین کامپکت Sony ZV-1 معرفی شدند:
 

چه چیز جدیدی دارد و ویژگی‌های کلیدی

 

نکات مربوط به فیلمبرداری با این دوربین 
 

دوربین ZV-E10 ویدئوی 4K با نمونه‌برداری بیش از حد (oversampled) در نرخ‌های 24 و 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند. در حالت 30p یک برش محسوس (1.23x، مشابه a6100) وجود دارد، اما در حالت 24p هیچ برشی اعمال نمی‌شود.
 

بر خلاف a6100، ZV-E10 دارای پروفایل‌های تصویر سینمایی سونی (Cinema Picture Profiles) است که شامل ده گزینه‌ی مختلف می‌شود. این پروفایل‌ها امکان ثبت تصویری با کنتراست پایین برای اصلاح رنگ در پس‌پردازش را فراهم می‌کنند. همچنین دوربین از S-Log 2 و 3 و HLG پشتیبانی می‌کند. با این حال باید در نظر داشت که این یک دوربین 8 بیت است و تصاویر ضبط‌شده با S-Log 3 و HLG هنگام درجه‌بندی نسبت به دوربین‌های 10 بیت کمی آسیب‌پذیرتر خواهند بود.
 

علاوه بر این، ZV-E10 قابلیت ضبط سرعت بالا تا نرخ 1080/120p را ارائه می‌دهد که امکان ایجاد اثر حرکت آهسته 4 برابری را فراهم می‌کند (با برش 1.14x).
 


نکات صوتی
 

این دوربین برای ضبط صدای باکیفیت به خوبی آماده شده است، چه بخواهید از میکروفون جانبی استفاده کنید و چه از میکروفون داخلی دوربین بهره ببرید.
 

کفشک چندرسانه‌ای در بالای سمت چپ بدنه از صدای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. سونی چندین گزینه میکروفون مختلف ارائه کرده که از این روش اتصال اختصاصی پشتیبانی می‌کنند، از جمله میکروفون‌های بی‌سیم ECM-W2BT که اخیراً معرفی شده‌اند و چند گزینه‌ی شاتگان.
 

علاوه بر این، دوربین دارای میکروفون داخلی جهت‌دار با سه کپسول است که کیفیت صدای قابل قبولی ارائه می‌دهد (برای ولاگینگ در حالت سلفی)، برای کسانی که نمی‌خواهند لوازم جانبی اضافی خریداری کنند. همچنین ZV-E10 همراه با پوشش ضدباد قابل نصب روی کفشک (Dead Cat) عرضه می‌شود.
 

برای کسانی که قصد اتصال میکروفون غیر اختصاصی دارند، دوربین یک جک میکروفون 3.5 میلی‌متری نیز ارائه می‌کند و علاوه بر آن یک جک هدفون برای مانیتورینگ صدا در اختیار کاربر قرار دارد.
 

لرزش‌گیری تصویر
 

دوربین ZV-E10 دارای لرزش‌گیر حسگر داخلی (sensor-shift) نیست، اما کاهش لرزش الکترونیکی در آن موجود است و لرزش‌گیر اپتیکال (OSS) از طریق لنزهای مجهز به این فناوری سونی پشتیبانی می‌شود. هنگام ضبط ویدئو، کاربران می‌توانند بین دو حالت Active و Standard برای لرزش‌گیری انتخاب کنند.
 

حالت Active که به‌صورت پیش‌فرض فعال است، از ترکیب لرزش‌گیر دیجیتال و اپتیکال استفاده می‌کند تا ویدئو را هموار کند، اما با عامل برش قابل توجه 1.44x همراه است.
 

حالت Standard تنها به لرزش‌گیر اپتیکال متکی است (و در نتیجه اثربخشی کمتری دارد)، اما برش تصویر ندارد، که این برای حفظ زاویه دید گسترده هنگام ولاگینگ مفید است.
 


اتصال و استریم USB و موبایل
 

دوربین ZV-E10 قادر است هنگام اتصال به دستگاه دارای WiFi از طریق USB-C، صدا و ویدئوی زنده را استریم کند. این دوربین از استانداردهای UVC/UAC پشتیبانی می‌کند و بسته به دستگاه متصل، می‌تواند تا کیفیت 720p جریان ارسال کند. همچنین می‌توان از اپلیکیشن Sony Imaging Edge – که برای دسکتاپ و دستگاه‌های موبایل در دسترس است – برای راه‌اندازی لایو استریم استفاده کرد، اما کیفیت کمی پایین‌تر خواهد بود (576p).
 

راه‌اندازی استریم USB از دوربین نسبتاً ساده است. در صفحه اول منوی دوم عکاسی گزینه‌ای به نام USB Streaming وجود دارد. کافی است این گزینه را فعال کنید، دوربین را از طریق USB-C به یک دستگاه هوشمند یا کامپیوتر متصل کرده و پلتفرم استریم مورد نظر خود را باز کنید. من توانستم به‌راحتی یک استریم زنده از دوربین راه‌اندازی کنم و با اتصال ZV-E10 به MacBook Pro و استفاده از Facebook Live، در عرض چند دقیقه پخش زنده را شروع کنم.
 

همچنین با استفاده از Imaging Edge می‌توان فیلم‌ها و تصاویر (از جمله فایل‌های Raw) را حتی وقتی دوربین خاموش است مشاهده و انتقال داد. ZV-E10 همچنین متادیتای ویدئوهای عمودی را ذخیره می‌کند، بنابراین در صورت انتقال آن‌ها به دستگاه موبایل، به‌درستی نمایش داده خواهند شد.


ویژگی Product Showcase
 

ویژگی Product Showcase ابتدا در دوربین ZV-1 معرفی شد و بسیار کاربردی است. زمانی که این حالت فعال شود، دوربین به‌طور خودکار اشیاء نزدیک را نسبت به سیستم تشخیص چهره اولویت می‌دهد، که منجر به تغییر فوکوس نرم از چهره به محصول می‌شود. این یک روش ساده و مؤثر برای ایجاد یک افکت حرفه‌ای هنگام ولاگینگ است. می‌توانید نمونه‌ای از عملکرد این ویژگی را در ویدئوی بالا مشاهده کنید.
 

ویژگی Background Defocus

به‌طور پیش‌فرض، دکمه C1 در بالای دوربین Sony ZV-E10 عملکرد Background Defocus را روشن و خاموش می‌کند. این ویژگی که برای مبتدیان طراحی شده، با فشار دادن دکمه، دیافراگم را به‌طور کامل باز می‌کند. متأسفانه، در نور شدید، این امر اغلب باعث می‌شود دوربین از سرعت شاتر بالا برای جبران استفاده کند، که منجر به ویدئویی نسبتاً پرش‌دار و ناهموار می‌شود. علاوه بر این، این ویژگی هنگام ضبط فعال کردن آن توصیه نمی‌شود، زیرا با فشردن دکمه، تغییر ناگهانی نوردهی (exposure flutter) رخ می‌دهد.

 

ویژگی Soft Skin
 

ویژگی Soft Skin سونی مدتی است که در دسترس است و دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از نام آن برمی‌آید. کاربران می‌توانند این اثر را روی Low، Mid، High یا خاموش تنظیم کنند. دو سطح پایین‌تر کار نسبتاً خوبی در صاف کردن پوست صورت انجام می‌دهند بدون اینکه ظاهر غیرطبیعی ایجاد شود، اما سطح High کمی بیش از حد است.
 

شایان ذکر است که این ویژگی هم در عکاسی ثابت و هم در ضبط ویدئو قابل استفاده است. نمونه‌ای از آن با تنظیم Low را می‌توانید در دموی ولاگینگ که در ادامه صفحه قرار دارد مشاهده کنید.
 

مقایسه دوربین‌ها
 

دوربین‌های Canon EOS M50 Mark II و Fujifilm X-T200 رقبای قدرتمندی در این بخش از بازار هستند. بیایید ببینیم این سه دوربین چگونه از نظر مشخصات مختلف در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. برای مقایسه کامل، دو مدل نزدیک به ZV-E10 یعنی a6100 و Sony ZV-1 نیز در نظر گرفته شده‌اند.
 

از نظر مشخصات، ZV-E10 مزایای زیادی دارد: بهترین عمر باتری در بین رقبا، ضبط ویدئوی 4K/24p بدون برش و تنها دوربینی است که دارای جک میکروفون 3.5 میلی‌متری و هدفون استاندارد می‌باشد. همچنین بهترین فوکوس خودکار ویدئو را ارائه می‌دهد، همراه با ZV-1، شامل حالت فوکوس ویژه برای ولاگرها. البته اگر داشتن EVF برای شما اهمیت دارد، احتمالاً Fujifilm X-T200 گزینه بهتری خواهد بود.


بدنه، ارگونومی و عملکرد

صفحه بالایی

 

بدنه، ارگونومی و عملکرد صفحه بالایی

 

در صفحه بالایی ZV-E10 (سمت چپ)، کفشک داغ / چندرسانه‌ای برای اتصال فلاش یا میکروفون قرار دارد. همان‌طور که گفته شد، این کفشک از صدای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و برخی میکروفون‌های سونی بدون نیاز به اتصال به جک 3.5 میلی‌متری (واقع در کنار بدنه) قابل استفاده هستند.
 

در کنار کفشک، میکروفون داخلی، کلید روشن/خاموش و یک دکمه قرار دارد که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت بین حالت عکاسی، حالت ویدئو و حالت ویدئوی سرعت بالا (S&Q: Slow & Quick) با لمس انگشت جابجا شوند. متأسفانه، تمام تنظیمات دوربین هنگام تغییر حالت حفظ می‌شوند، به این معنی که ممکن است نیاز پیدا کنید سرعت شاتر یا دیافراگم را به‌طور قابل توجهی تنظیم کنید اگر از کنترل‌های دستی استفاده می‌کنید. دوربین همچنین دارای دکمه ضبط بزرگ به‌علاوه دکمه شاتر جداگانه است.

در اطراف دکمه شاتر، یک اهرم زوم با ۸ سرعت زوم قابل برنامه‌ریزی قرار دارد: این دوربین اولین ILC مصرفی سونی با اهرم زوم از زمان a5100 سال ۲۰۱۴ است. همچنین در صفحه بالایی، دکمه قابل برنامه‌ریزی Background Defocus/C1 قرار دارد؛ فشردن این دکمه باعث می‌شود دوربین با بازترین دیافراگم ممکن عکاسی کند. برای کاربران پیشرفته که کنترل دیافراگم را به‌صورت دستی انجام می‌دهند، عملکرد این دکمه را می‌توان به کاری مفیدتر تخصیص داد.

 

پشت دوربین و شخصی‌سازی
 

پشت دوربین و شخصی‌سازی

 

دوربین ZV-E10، مشابه a6100، دارای دو دیال کنترل است: یکی در صفحه بالایی و دیگری در پشت دوربین. این طراحی چندان ایده‌آل نیست، زیرا هر دو دیال با همان شست دست کنترل می‌شوند و بنابراین برای تنظیم هر کدام باید دست خود را جابجا کنید.
 

دیال کنترل پشت دارای چهار موقعیت قابل کلیک است که همگی قابل شخصی‌سازی هستند. به‌طور پیش‌فرض، این موقعیت‌ها دسترسی به تنظیمات نمایشگر، ISO، جبران نوردهی و حالت درایو را فراهم می‌کنند (از بالا به سمت راست، به صورت ساعت‌گرد). دکمه Fn (Function) که به‌صورت پیش‌فرض منوی سریع «Function Menu» را باز می‌کند، و همچنین دکمه سطل زباله (که به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Product Showcase تنظیم شده) نیز قابل شخصی‌سازی هستند.
 

شایان ذکر است که همه دکمه‌های قابل شخصی‌سازی می‌توانند برای عکاسی، ویدئو و پخش به‌صورت جداگانه تنظیم شوند. همچنین منوی Function با ۱۲ جایگاه نیز می‌تواند به‌صورت مجزا برای عکاسی و فیلم‌برداری شخصی‌سازی شود.
 

صفحه نمایش متحرک
 

صفحه نمایش متحرک


برخلاف a6100، دوربین ZV-E10 دارای صفحه نمایش عقب کاملاً متحرک با اندازه ۳ اینچ و رزولوشن 1.44M-dot است. این صفحه لمسی است، اما چندان پاسخگو نیست. هنگام ولاگینگ، وجود یک مستطیل قرمز بزرگ در اطراف قاب LCD بسیار مفید بود تا نشان دهد ضبط ویدئو در حال انجام است. همچنین دوربین دارای چراغ ضبط/تالی جلویی است تا مطمئن شوید در حال «ضبط» هستید (این چراغ قابل خاموش کردن است).
 

در بیشتر موارد، قابلیت لمسی فقط هنگام ضبط ویدئو و عکاسی ثابت فعال است. کاربران نمی‌توانند از صفحه لمسی برای مرور منوها، انتخاب گزینه‌ها از Function Menu یا مرور تصاویر و ویدئوها در حالت پخش استفاده کنند. با این حال، می‌توان با دو بار ضربه زدن روی صفحه، روی تصویر در حالت پخش بزرگ‌نمایی 100٪ انجام داد.
 


پورت‌ها
 

پورت‌ها


در کنار دوربین، زیر درپوش پلاستیکی نسبتاً ضعیف، بیشتر نقاط اتصال دوربین قرار دارند، از جمله: پورت USB 3.2 Gen1 (قابل استفاده برای شارژ)، پورت micro-HDMI و جک هدفون 3.5 میلی‌متری. زیر درپوش جداگانه در بالا نیز محل اتصال جک میکروفون 3.5 میلی‌متری قرار دارد.
 

محل قرارگیری جک میکروفون مناسب است و اتصال میکروفون مزاحم استفاده از صفحه نمایش متحرک نمی‌شود؛ با این حال، پورت‌های هدفون، HDMI و USB می‌توانند در استفاده از صفحه نمایش تأثیر بگذارند.


باتری و کارت حافظه
 

باتری و کارت حافظه


باتری و کارت حافظه از طریق یک شکاف در پایین دوربین قابل دسترسی هستند. انرژی دوربین از طریق باتری NP-FW50 تأمین می‌شود و کاربران می‌توانند انتظار 440 شات بر اساس استاندارد CIPA یا 80 دقیقه ضبط ویدئوی پیوسته را داشته باشند. در استفاده واقعی، ما دریافتیم که می‌توان به راحتی حدود 1.5 برابر این ارقام عملکرد داشت. شکاف کارت حافظه از کارت‌های UHS-I پشتیبانی می‌کند؛ کارت‌های UHS-II نیز سازگار هستند، اما استفاده از آن‌ها سرعت بیشتری ارائه نمی‌دهد.
 


رفتار Auto ISO و منوها
 

دوربین ZV-E10 دارای پیاده‌سازی ابتدایی Auto ISO است که با جدیدترین دوربین‌های ILC سونی هم‌خوانی ندارد (اما مشابه a6100 است). کاربران تنها می‌توانند حد بالایی و پایینی ISO را تعیین کنند و کنترلی روی سرعت شاتر انتخاب‌شده از طریق تنظیمات Auto ISO ندارند. اکثر دوربین‌های دیگر سونی امکان انتخاب حداقل سرعت شاتر یا آستانه سرعت را فراهم می‌کنند، اما این گزینه در ZV-E10 موجود نیست.
 

همچنین ZV-E10 از جدیدترین منوی سونی بهره نمی‌برد و منوها مشابه a6100 هستند. تنظیمات چندان سازمان‌یافته نیستند و کمی شلوغ به نظر می‌رسند، اما خوشبختانه کاربران می‌توانند تنظیمات پرکاربرد خود را در صفحه قابل شخصی‌سازی 'My Menu' ذخیره کنند تا دسترسی آسان داشته باشند.


ارگونومی – ولاگینگ
 

ارگونومی – ولاگینگ


هنگام استفاده از دوربین برای ولاگینگ در حالت سلفی، دستگیره بسیار راحت است: من به‌راحتی توانستم شست خود را در فرورفتگی کنار لنز قرار دهم تا یک گرفتن پایدار داشته باشم. نگه داشتن دوربین به این شکل همچنین دسترسی به دکمه ضبط بزرگ با انگشت اشاره را آسان می‌کند.

هنگام نگه داشتن دوربین در حالت استاندارد (غیر سلفی)، دستگیره کمی کم‌عمق به نظر می‌رسد و راحتی کمتری دارد. با این حال، به طور کلی، وزن بدنه بسیار متعادل است. دوربین مقاومت در برابر شرایط جوی ندارد، اما کیفیت ساخت نسبتاً مناسب به نظر می‌رسد، به جز درپوش پورت که کمی ضعیف است.

 

به‌طور کلی، این دوربین به‌عنوان یک ابزار ولاگینگ عملکرد نسبتاً خوبی دارد. میکروفون داخلی صدای با کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد، حتی زمانی که در کنار بزرگراه بسیار پر سر و صدا قرار گرفتم. ترکیب ویدئوی 4K/24p با حالت Standard IS از عرض کامل حسگر استفاده می‌کند، بنابراین توانستم لنز کیت را به‌طور کامل روی فاصله کانونی 24 میلی‌متر معادل تنظیم کنم. همچنین دوربین را در حالت Program با گزینه پیش‌فرض AF منطقه وسیع (AF-C) گذاشتم. دوربین به‌خوبی با تغییرات نوری سازگار می‌شود و هیچ پرش دیافراگم ناگهانی رخ نمی‌دهد.

همچنین در طول کلیپ، فوکوس ثابت ماند و تنها کمی جستجوی فوکوس مشاهده شد، حتی با حرکت زیاد.

 

تنها شکایت واقعی من این است که در صحنه‌هایی با حرکت، اثر Rolling Shutter قابل توجه است که منجر به ایجاد یک اثر جلبک‌مانند ('jello') حواس‌پرت‌کننده می‌شود. جزئیات بیشتر در ادامه آمده است.
 

هنگام ضبط ویدئوی 4K، دوربین ZV-E10 اثر جلبک‌مانند ('jello') نسبتاً قابل توجه و حواس‌پرت‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که ناشی از Rolling Shutter است، به‌ویژه زمانی که دوربین سریع حرکت می‌کند یا سوژه‌ای با سرعت بالا وارد قاب می‌شود. این اثر بیشترین شدت را در حالت 4K/24p دارد و در حالت 4K/30p برش‌خورده کمی کمتر مشهود است. در ویدئوهای Full HD مشکل Rolling Shutter کمتر است.
 

ما سرعت خوانش حسگر را در حالت‌های اصلی ویدئویی ZV-E10 اندازه‌گیری کردیم و مشخص شد که سرعت خوانش در 4K/24p به اندازه کافی کند است تا آرتیفکت‌های برجسته Rolling Shutter ایجاد شود. حالت 4K/30p کمی بهتر است، بنابراین اگر از لنز زاویه بازتر از لنز کیت استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید در این حالت فیلم‌برداری کنید. اگر با ویدئوی 1080p رضایت دارید، مشکل Rolling Shutter چندان محسوس نیست، اما احتمالاً کیفیت تصویر آن را چندان دوست نخواهید داشت که در بخش بعدی به آن پرداخته می‌شود.
 

به‌نظر ما، نزدیک‌ترین رقیب ZV-E10، دوربین Fujifilm X-T200 است. با توجه به اینکه این دوربین همان عملکرد ویدئویی X-T30 بالارده‌تر را ارائه می‌دهد، از X-T30 برای مقایسه نیز استفاده خواهیم کرد. ضبط ویدئوی UHD 4K از هر دو دوربین، در سراسر صحنه جزئیات چشمگیری دارد. هرچند لازم است توجه داشت (که در صحنه استودیویی ما مشخص نیست)، حسگر Fujifilm دارای سرعت اسکن سریع‌تر نسبت به سونی است و بنابراین از همان اثر جلبک‌مانند حواس‌پرت‌کننده رنج نمی‌برد.
 

بازگشت به جزئیات 4K: از نظر کیفیت ضبط 4K، سونی Canon EOS M50 (و در نتیجه M50 Mark II که همان قابلیت‌های ویدئویی را دارد) را کاملاً پشت سر می‌گذارد، زیرا کانن در 4K از ناحیه‌ای به‌شدت برش‌خورده از حسگر استفاده می‌کند. و حتی ویدئوی 4K ZV-E10 در مقایسه با دوربین بالارده و فول‌فریم Sony a7 III هم کیفیت مناسبی دارد، هرچند از نظر جزئیات ضبط‌شده، a7 III همچنان در نور کم، تصاویر تمیزتری ارائه می‌دهد.
 

متأسفانه، ویدئوی Full HD دوربین چندان چشمگیر نیست (که این وضعیت در دوربین‌های APS-C سونی مدتی است رایج بوده). جزئیات ضبط‌شده به اندازه آنچه در دوربین‌های Fujifilm می‌بینیم نیست. همچنین ویدئوی 1080/120p که از برش حسگر استفاده می‌کند، حتی کیفیت پایین‌تر و تارتر دارد.
 

فوکوس خودکار
 

دوربین ZV-E10 از همان سیستم فوکوس خودکار برجسته استفاده می‌کند که در جدیدترین دوربین‌های سری a6000 سونی دیده می‌شود، با ۴۲۵ نقطه PDAF و پوشش ۸۴٪ حسگر. همچنین دارای همان عملکرد بسیار قابل اعتماد تشخیص چهره و چشم است که سونی آن را Real Time Tracking نامیده است. بر خلاف اکثر رقبای سونی، این ویژگی‌ها به خوبی در رابط کاربری AF یکپارچه شده‌اند. به عنوان مثال، وقتی نقطه فوکوس انتخاب‌شده روی یک سوژه انسانی قرار گیرد، تشخیص چهره/چشم به‌طور خودکار فعال می‌شود و وقتی نقطه AF از چهره انسانی فاصله بگیرد، به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود.
 

به طور کلی، عملکرد AF برای عکاسی و ویدئو با a6400 و a6100 یکسان است.


فوکوس خودکار ویدئو

برای ولاگینگ، هنگام استفاده از منطقه فوکوس پیش‌فرض Wide و AF-C، دوربین عملکرد خوبی در تنظیم فوکوس و حفظ وضوح چهره انسان‌ها دارد؛ تشخیص چهره و چشم به‌صورت پیش‌فرض فعال است. همچنین می‌توانید در حالت Wide با لمس صفحه، ردیابی سوژه را هنگام ضبط ویدئو فعال کنید. ردیابی نسبتاً پایدار و قابل اعتماد است. برای غیرفعال کردن آن، دکمه وسط دیال کنترل عقب را فشار دهید.

 

نتیجه‌گیری

به‌عنوان یک پلتفرم ولاگینگ، ZV-E10 امکانات زیادی ارائه می‌دهد: ضبط ویدئوی 4K/24p بدون برش و با نمونه‌برداری بیش از حد، پورت‌های هدفون و میکروفون، صفحه‌نمایش لمسی سلفی، میکروفون داخلی با کیفیت بالا مخصوص ولاگینگ، عملکرد پیشرو در صنعت در زمینه فوکوس خودکار ویدئو، قابلیت استریم زنده بدون دردسر و عمر باتری بی‌نظیر. با این حال، در دو زمینه کلیدی کیفیت ویدئو ضعف دارد: عملکرد ضعیف Rolling Shutter در 4K و کیفیت نه‌چندان مطلوب Full HD، که این مشکلات در اکثر دوربین‌های جدید سری a6000 نیز دیده می‌شوند.
 

قبل از پرداختن به نقاط ضعف، دوباره به نقاط قوت می‌پردازیم: از نظر طراحی بدنه و کنترل‌ها، ZV-E10 منطقی به نظر می‌رسد. دوربین قابلیت شخصی‌سازی عالی دارد و به‌عنوان یک ابزار فیلم‌سازی، کار با آن نسبتاً راحت است. میکروفون داخلی صدای بسیار مطلوبی ارائه می‌دهد. اگرچه صفحه لمسی چندان پاسخگو نیست و استفاده محدودی دارد، اما به‌عنوان روشی سریع برای انتخاب نقطه فوکوس، عملکرد قابل قبولی دارد.
 

در مورد فوکوس خودکار، تشخیص چهره و چشم در هر دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری بسیار خوب عمل می‌کند. ویژگی Product Showcase نیز برای ولاگرها بسیار جذاب و کاربردی است. با اینکه گزینه‌های زیادی برای فوکوس خودکار در دوربین تعبیه شده است، تنظیمات پیش‌فرض، از جمله حالت Wide Area، برای اکثر کاربران کافی خواهد بود.
 

کیفیت تصویر با دوربین‌های بیشتر متمرکز بر عکاسی مانند a6100 سونی برابری می‌کند، یعنی کیفیت تصویر بسیار خوبی ارائه می‌دهد. اگرچه لرزش‌گیر داخلی بدنه ندارد، دوربین در حالت ویدئو دو سطح لرزش‌گیری الکترونیکی ارائه می‌دهد (یکی با برش است اما اثرگذاری بیشتری دارد). لنز کیت نیز دارای لرزش‌گیر اپتیکال است تا در فیلم‌برداری دستی کمک کند. ویدئوی 4K با نمونه‌برداری بیش از حد ثبت می‌شود و جزئیات عالی دارد؛ در حالت 30p برش 1.23x وجود دارد اما در حالت 24p برش ندارد.
 

حال به نقاط ضعف بازمی‌گردیم: هنگام ضبط ویدئوی 4K با هر نوع حرکت (مثل پیاده‌روی با دوربین)، Rolling Shutter قابل توجهی رخ می‌دهد که منجر به ایجاد اثر جلبک‌مانند ('jello') حواس‌پرت‌کننده می‌شود. ویدئوی Full HD تا نرخ 120p قابل ضبط است (همچنین 24/30/60p)، اما متأسفانه جزئیات ضبط‌شده در 1080p در کل جزو ضعیف‌ترین‌ها در کلاس خود است.
 

پس نتیجه چیست؟ دوربین ZV-E10 تقریباً یک رویای ولاگرها است، هم از نظر قیمت و هم از نظر امکانات. متأسفانه، برای کسانی که می‌خواهند جزئیات متحرک ضبط کنند، هیچ حالت ویدئویی در این دوربین وجود ندارد که فیلم بدون مشکل ارائه دهد: یا ویدئوی 4K لرزان یا 1080p با کیفیت پایین؛ انتخاب با شماست. البته، اگر بتوانید این دو مشکل را بپذیرید، ZV-E10 یک دوربین فوق‌العاده است.


مقایسه با هم‌رده‌ها
 

مقایسه با هم‌رده‌ها

 

برای ولاگینگ، ما Fujifilm X-T200 را به ZV-E10 ترجیح می‌دهیم، زیرا Rolling Shutter در ضبط ویدئوی 4K در آن بهتر کنترل می‌شود. هیچ‌کدام از این دو دوربین ویدئوی Full HD خارق‌العاده‌ای ارائه نمی‌دهند، اما کیفیت Full HD در Fujifilm کمی بهتر است. همچنین X-T200 دارای EVF است. از طرف دیگر، سونی عملکرد فوکوس خودکار ویدئو بهتری دارد؛ در Fujifilm هنگام ضبط ویدئو گزینه ردیابی سوژه وجود ندارد و میکروفون داخلی برای ولاگینگ کیفیت پایین‌تری دارد.
 

در مقایسه با Canon EOS M50 II، دلایل زیادی وجود دارد که سونی را انتخاب کنیم. کیفیت ویدئوی 4K آن به‌مراتب بالاتر است (M50 II در 4K برش بسیار زیادی دارد) و سونی در فوکوس خودکار ویدئو نیز برتری دارد. علاوه بر این، عمر باتری بهتر و جک هدفون از دیگر مزایای ZV-E10 است.
 

در مقایسه با Sony a6100، انتخاب به نیازهای شما بستگی دارد. اگر ویدئو و ولاگینگ هدف اصلی شماست، ZV-E10 گزینه واضح است، زیرا میکروفون داخلی جهت‌دار با کیفیت بالا، پورت هدفون و Cinema Picture Profiles ارائه می‌دهد. اما اگر به عکاسی ثابت نیز علاقه دارید، EVF a6100 هرچند شگفت‌انگیز نیست، اما تجربه بهتری از عکاسی ارائه می‌کند.

 



 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

09046917092

02186038561

برای اطلاع از شرایط
خرید دوربین سونی
به صورت نقد و اقساط 
با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید