Sony a7R V پنجمین نسل از سری دوربینهای Mirrorless فولفریم با رزولوشن بالا سونی است که مجموعهای از بهبودها و اصلاحات نسبت به نسل قبلی ارائه میدهد.
مشخصات کلیدی
حسگر 60 مگاپیکسلی BSI CMOS
AF بهبود یافته با قابلیت تشخیص سوژهتثبیتکننده داخلی (IBIS) با کارایی تا 8.0EV
عکاسی پیاپی تا 10fps با فلاش (JPEG یا Raw با فشردهسازی Lossy)
ویدئو 8K/24p یا 4K/60p (هر دو با crop 1.24x)
4K فولعرض تا 30p
گزینههای ویدئویی 10-bit 4:2:2، شامل S-Log3، S-Cinetone و HLG
صفحه نمایش عقب کاملاً متحرک روی پایه tilt-out
فایلهای Raw با اندازه کاهش یافته (26MP/15MP)
حالت Focus Bracketing با امکان Stacking توسط کامپیوتر
حالت Multi-shot Pixel Shift با جبران حرکت (توسط کامپیوتر)
Sensor-shift Dust Removal و گزینه Close Shutter هنگام خاموش کردن دوربین
Wi-Fi 2x2 MIMO
خروجی ویدئو USB استاندارد UVC/UAC برای استفاده به عنوان وبکم
چه چیزهایی جدید است؟ – Sony a7R V
Sony a7R V حول همان حسگر فولفریم 60 مگاپیکسلی BSI CMOS که در Mark IV استفاده شده بود ساخته شده است، اما سونی ادعا میکند که پردازنده جدید اجازه میدهد تا از تمام قابلیتهای حسگر به شکلی استفاده شود که نسل قبلی قادر به انجام آن نبود. شرکت توضیح جزئیتری در این مورد ارائه نکرده است، بنابراین ارزیابی دقیق دشوار است.
هرچه که پردازش جدید انجام میدهد، a7R V قادر است دامنه وسیعتری از قابلیتها نسبت به دوربین موجود ارائه دهد.
پردازندههای Bionz XR
بخش زیادی از برتریهای a7R V نسبت به نسل قبلی، ناشی از پردازندههای قدرتمندتر این دوربین است. این پردازندهها باعث ارائه یک سری قابلیتهای جدید و همچنین سیستم منوی بسیار بهبود یافته میشوند. سونی همچنین از یک پردازنده اختصاصی برای پردازش الگوریتمهای پیچیده آموزشدیده با هوش مصنوعی (AI) برای فوکوس، نوردهی و وایت بالانس صحبت میکند.
Autofocus بهبود یافته
قدرت پردازنده جدید تواناییهای تشخیص سوژه دوربین را بهطور قابل توجهی افزایش داده است. در حالی که a7R IV قادر به تشخیص و اولویتبندی انسانها، چهرهها و چشمها بود، نسل V این قابلیت را به سطح بالاتری رسانده است. سیستم جدید نه تنها برای تشخیص بهتر سوژههای انسانی طراحی شده، بلکه برای شناسایی گستره وسیعی از سوژههای غیر انسانی نیز آموزش دیده است.
تشخیص سوژههای جدید AF در Sony a7R V
علاوه بر انسانها، سیستم Autofocus دوربین اکنون قادر است حیوانات، پرندگان، حشرات، خودروها و قطارها و هواپیماها را شناسایی کند. جالب است که حالتهای جداگانهای برای حیوانات و پرندگان وجود دارد و همچنین گزینهای ترکیبی به نام Animal/Bird ارائه شده است. نوع سوژه را میتوان از طریق منوی اصلی، منوی Fn یا یک دکمه سفارشی انتخاب کرد. لیست سوژهها در دکمه سفارشی نیز قابل تنظیم است تا تنها شامل حالتهایی شود که شما استفاده میکنید.
هر حالت شناسایی پارامترهای قابل تنظیم خاص خود را دارد، شامل:
فاصلهای که دوربین از نقطه AF انتخابی شما برای جستجوی سوژه استفاده میکند
تمایل دوربین به تغییر فوکوس روی سوژههای دیگر
حساسیت یا انعطافپذیری الگوریتم شناسایی
علاوه بر این، میتوان انتخاب کرد که دوربین روی چشم/سر/بدن، تنها چشم/سر یا فقط چشمها فوکوس کند، چه برای انسانها، حیوانات یا پرندگان باشد.
تعداد گزینهها واقعاً زیاد است، اما به احتمال زیاد بیشتر عکاسان تنها از یک یا دو حالت شناسایی استفاده میکنند و بنابراین تنها نیاز دارند زمان کمی برای تنظیم دقیق واکنش دوربین به سوژه انتخابی خود صرف کنند. همه سوژههای شناسایی شده در حالت عکاسی و ویدئو قابل استفاده هستند.
تثبیتکننده تصویر بهبود یافته و فایلهای Raw کوچک در Sony a7R V
تثبیتکننده تصویر بهبود یافته
قدرت پردازش بالاتر و الگوریتمهای پیشرفتهتر باعث ارتقای قابل توجه سیستم تثبیتکننده داخلی (IBIS) دوربین شدهاند و به a7R V اجازه میدهند رتبه 8.0EV در آزمایشهای استاندارد صنعتی کسب کند. این عملکرد بدون ترکیب تثبیتکننده داخلی و لنز (in-lens IS) به دست آمده است، برخلاف بسیاری از برندهای دیگر؛ سیستم سونی برای هر محور اصلاح از حرکت داخلی یا لنز استفاده میکند، هرگز هر دو را با هم. این یعنی عملکرد بالاتر حتی با لنزهای فاقد IS حفظ میشود.
همانطور که همیشه، آزمایشهای IS با روش CIPA نسبتاً سادهانگارانه هستند و میتوانند اثر واقعی در جهان واقعی را بیش از حد بزرگنمایی کنند، اما چنین رتبه بالایی تنها در سیستمی به دست میآید که در عمل واقعاً کارآمد باشد، حتی اگر تجربه کامل هشت توقف به شما دست ندهد.
فایلهای Raw کوچک
a7R V گزینههای گستردهتری برای اندازه فایلهای Raw ارائه میدهد، برای زمانی که حجم زیادی از Rawهای 60MP با جزئیات کامل بیش از حد سنگین باشد. علاوه بر گزینه Full Uncompressed، دوربین میتواند Large، Medium یا Small با فشردهسازی Lossless ضبط کند. همچنین گزینهای برای Raw Compressed با فشردهسازی lossy کمی آسیبزا سونی وجود دارد.
فایلهای Raw متوسط و کوچک و حالت Multi-shot با وضوح بالا در Sony a7R V
فایلهای Raw Medium و Small
فایلهای Medium و Small Raw به ترتیب نسخههای 26MP و 15MP کاهشیافته از تصویر کامل هستند (بنابراین احتمالاً از نظر تونالی Lossless هستند، ولی کاملاً از نظر فضایی Lossless نیستند)، که بنابراین جزئیات بیشتری نسبت به تصاویر گرفته شده با دوربینهای 26 یا 15MP معمولی ارائه میدهند (رجوع کنید به بخش کیفیت تصویر).
همچنین گزینهای برای گرفتن تصاویر کروپ شده APS-C 26MP یا نسخههای کاهشیافته 15MP از این کروپ وجود دارد.
حالت Multi-shot با وضوح بالا
چون سری «R» مدل با وضوح بالا سونی است، دوربین حالت چندشات پیکسل-شیفت (Pixel-Shift) با وضوح بالا روی سهپایه ارائه میدهد. این حالت دو گزینه دارد:
حالت چهار شات (Four-shot): اطلاعات قرمز، سبز و آبی برای هر پیکسل خروجی گرفته میشود، که وضوح رنگی بالاتر فراهم کرده و اثرات نرمکننده دیموزایسینگ تصاویر Bayer را کاهش میدهد.
حالت شانزده شات (16-shot): چهار مجموعه چهارگانه Bayer-cancelling با کمی جابجایی نسبی نسبت به هم ثبت میشود تا وضوح نهایی تصویر به 240MP افزایش یابد.
هر دو حالت نیاز به ترکیب تصاویر در نرمافزار Sony Imaging Edge Desktop دارند. نسخه جدید این نرمافزار حرکت سوژه بین تصاویر را تشخیص داده و اصلاح میکند و در نمونههایی که ما تست کردهایم، حتی با حرکت جزئی سوژه عملکرد بسیار خوبی داشته است.
Focus Bracketing، وایفای سریعتر و عکاسی پیاپی با فلاش در Sony a7R V
Focus Bracketing
Sony a7R V اولین دوربین سونی است که دارای قابلیت Focus Bracketing داخلی است. این حالت بهصورت Drive mode انتخاب میشود و میتوانید فاصله گامها (step-width) بین نقاط فوکوس مختلف و تعداد شاتها (تا ۲۹۹) را تنظیم کنید. در منوها میتوان تعیین کرد که دوربین فوکوس را فراتر از نقطه فعلی ادامه دهد یا اینکه هم به نقاط نزدیک و هم دور از نقطه فعلی فوکوس کند. گزینههایی مثل تعدیل نوردهی (exposure smoothing)، تأخیر نوردهی برای بازیابی فلاش و ذخیره تصاویر bracketed در پوشه جداگانه نیز در دسترس هستند.
همانند حالت پیکسل-شیفت، اگر بخواهید مجموعه تصاویر فوکوس برکتشده را Stack و ترکیب کنید، باید از Imaging Edge Desktop یا نرمافزارهای دیگر خارج از دوربین استفاده کنید.
وایفای سریعتر
وایفای a7R V اکنون 2x2 MIMO (Multiple In, Multiple Out) پشتیبانی میکند. این یعنی دوربین میتواند از کانالهای موازی ارتباطی با سایر دستگاههای MIMO استفاده کند و حتی با حجم بالای فایلها، تترینگ بیسیم بهتری ارائه دهد. وایفای همچنان برای ارسال و دریافت فایلها به گوشیهای هوشمند کاربرد دارد و ما با نسخه کنونی Imaging Edge Android app عملکرد خوبی مشاهده کردیم.
عکاسی پیاپی با فلاش
a7R V میتواند تا ۱۰ فریم بر ثانیه (fps) در حالت JPEG یا Raw فشرده (Lossy Compressed) عکسبرداری کند، که در حالت Raw با کیفیت بالاتر به حدود ۷fps کاهش مییابد. بافر دوربین اجازه میدهد تا ۵۸۳ فایل Compressed Raw ذخیره شود.
با فلاشهای سازگار، دوربین قادر است P-TTL flash metering را در بالاترین سرعت شات انجام دهد. کاربران فلاش از قابلیت دوربین برای ذخیره تنظیمات ISO و سرعت شاتر مجزا هنگام استفاده از استروب استقبال خواهند کرد، که سوئیچ بین نور طبیعی و فلاش را آسان میکند.
شاتر دوربین برای ۵۰۰,۰۰۰ شات طراحی شده، اما حداکثر سرعت همگامسازی ۱/۲۵۰ ثانیه نشان میدهد که مکانیزم آن مشابه شاتر a1 نیست.
همچنین، حالتهای ضد لرزش (anti-flicker) وجود دارد که شاتر را با نقطه روشنایی در نور معمولی همگام میکنند، و یک حالت دیگر اجازه میدهد تنظیمات کسری کوچک سرعت شاتر برای نورهای LED با فرکانس بالا اعمال شود.
ویدئو ۱۰ بیتی در Sony a7R V
همانند سایر دوربینهایی که بر اساس پردازندههای Bionz XR ساخته شدهاند، a7R V قادر به ضبط ویدئوی ۱۰ بیتی است، که به شما اجازه میدهد Footage Log انعطافپذیرتر یا ویدئوی با دامنه دینامیکی بالا (HLG) ضبط کنید.
a7R V میتواند ویدئوی UHD 8K با نرخ ۲۵ فریم بر ثانیه از یک منطقه برش خورده ۱.۲۴x از سنسور ضبط کند و تصاویر ۷۸۶۰ × ۴۳۲۰ پیکسل بومی را ثبت نماید. همچنین میتواند ویدئوی UHD 4K تا ۳۰ فریم بر ثانیه را از عرض کامل سنسور ضبط کند. گزینه دیگری نیز وجود دارد که ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را از منطقه 8K سنسور یا 4K اورسمپل شده 6.2K از منطقه APS-C / Super35 سنسور ثبت نماید.
در حالت 8K و همچنین حالتهای 4K اورسمپل APS-C، rolling shutter قابل توجهی وجود دارد. این پدیده در حالت 4K با عرض کامل سنسور بهتر کنترل شده است، اما تنها در تنظیمات 4K/60p برش خورده میتوان گفت که بهخوبی کنترل شده است.
دوربین از همان فناوری دفع حرارت a7S III بهره میبرد، که در این مورد اجازه میدهد ۳۰ دقیقه ضبط 8K انجام شود، البته اگر محدودیتهای دما کمتر در نظر گرفته شوند.
مثل a7S III و مدلهای FX، شما در a7R V امکان انتخاب فرمتهای XAVC برای ضبط را دارید. فرمتهای XAVC S و S-I گزینههای Long-GOP یا All-I H.264 را ارائه میکنند، در حالی که حالت XAVC HS از فشردهسازی H.265 استفاده میکند. پروفایل S-Cinetone تقریباً نهایی یا پروفایلهای S-Log3 در دسترس هستند و همچنین ضبط ۱۰ بیتی HLG برای پخش روی نمایشگرهای HDR فراهم شده است.
حالت Active SteadyShot که تثبیتکننده الکترونیکی اضافه میکند—با استفاده از ناحیهای که بهطور مداوم روی سنسور تغییر میکند تا میزان بیشتری از لرزش اصلاح شود—تا حالت 4K/60 در دسترس است و یک کراپ اضافی ۱.۱۶x اعمال میکند (۱.۰۹x کراپ اضافی در حالت APS-C).
a7R V همچنین دادههای ژیروسکوپ دوربین را در هنگام فیلمبرداری ضبط میکند، که امکان اصلاح دیجیتال تصویر را (شامل ضبط ۸K) با استفاده از نرمافزار Catalyst شرکت فراهم میکند.
دوربین سایر ویژگیهای ویدیویی معرفیشده در مدلهای اخیر سونی را نیز شامل میشود، از جمله نمایش Focus Map، جبران Breathing و امکان افزودن Shot Mark حین ضبط. همچنین امکان خروجی گرفتن جریان ویدیویی Raw «۱۶ بیتی» از طریق HDMI برای ضبط بهعنوان ProRes RAW توسط دستگاه Atomos Ninja V یا V+ فراهم است.
سونی a7R V در مقایسه با رقبا
رقیب مستقیم سونی در این کلاس، دوربین عالی Canon EOS R5 است، در حالی که Panasonic S1R و Nikon Z7 II نیز در تلاشاند تا نیازهای بخش حرفهای و با وضوح بالا را برآورده کنند. اما شاید بزرگترین رقیب آن، نسخه قبلی خودش باشد، چه از نظر کاربرانی که در حال فکر کردن به ارتقا هستند و چه در صورت ادامه عرضه مدل قبلی با قیمت پایینتر توسط سونی.
مشخصات فنی، a7R V را دقیقاً در سطح Canon قرار میدهد، اما با وضوح بیشتر، عمر باتری بالاتر و صفحهنمایش انعطافپذیرتر. با این حال، مقایسه با نسل قبلی برای کاربرانی که قبلاً در این سیستم سرمایهگذاری کردهاند اهمیت بیشتری دارد. دوربین جدید در همه جنبهها سریعتر است (شامل اتصال Wi-Fi و USB) و دارای پیشرفتهترین سیستم فوکوس خودکار سونی تا به امروز است، همراه با ارتقاءهای مورد انتظار مانند منظرهیاب بهتر.
یک جدول مشخصات نمیتواند نشان دهد که سیستم فوکوس خودکار جدید چقدر پیچیده و پیشرفته است، و همچنین نمیتواند بیان کند که قابلیتهای ویدیویی ممکن است بسته به تحمل شما نسبت به اثر rolling shutter، به اندازه اعداد نشان داده شده چشمگیر نباشد.
بدنه و کنترلها
سونی a7R V از بدنهای استفاده میکند که بسیار شبیه به a7S III است، که خود نسخهای تکاملیافته از بدنه a7R IV محسوب میشود. این بدان معناست که دکمهها و کنترلها برای کاربران فعلی نسبتاً در مکانهای آشنا قرار دارند، اما در طول مسیر چند بهبود نیز اعمال شده است. همانطور که از یک دوربین در این سطح انتظار میرود، بدنه از آلیاژ منیزیم ساخته شده و به گونهای طراحی شده که در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم باشد.
دستگیره و دیالهای دوربین بسیار شبیه به مدل قبلی هستند، اما دکمه [REC] جای خود را با یکی از دکمههای سفارشی شمارهگذاریشده عوض کرده و اکنون روی صفحه بالایی دوربین، درست پشت دکمه شاتر قرار دارد.
در جلوی دوربین، میتوان دایره سفید کمرنگ حسگر توازن سفیدی را مشاهده کرد که برای ارائه عملکرد کمتر پرشنده در حالت خودکار توازن سفیدی، بهویژه در حالت ویدئو، استفاده میشود.
در بخش پورتها، دوربین همچنان ترمینال همگامسازی فلاش (flash sync) مدل a7R IV را دارد، اما اکنون به همراه پورت HDMI فولسایز مدل a7S III ارائه شده است. پورت USB-C نیز به استاندارد USB 3.2 Gen 2 با سرعت 10Gbps ارتقا یافته که انتقال فایلها از دوربین را بسیار سریعتر میکند. همچنین از طریق یک مبدل، این پورت میتواند دوربین را به شبکه LAN اترنت متصل کند.
بزرگترین تغییر در a7R V اضافه شدن یک پایه (cradle) تاشو پشت نمایشگر کاملاً متحرک عقب است. این امکان را میدهد که صفحه نمایش را به جلو خم کنید تا جلوی میکروفون و پورتهای هدفون را بگیرد قبل از باز کردن کامل صفحه، یا آن را به سمت بیرون بچرخانید و مثل یک نمایشگر شیبدار معمولی استفاده کنید.
چشمی (EVF) دوربین هم نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است. اپتیک چشمی باعث افزایش بزرگنمایی به 0.9x شده و حالا از یک نمایشگر OLED با وضوح 9.44 میلیون نقطه (2048 × 1536 پیکسل) استفاده میکند. برای بهرهگیری از تمام وضوح پنل هنگام عکاسی، باید گزینه «Display Quality: High» را فعال کنید؛ وضوح سپس هنگام فوکوس کاهش مییابد، اما نمای بسیار باکیفیتی ارائه میدهد. گزینهای برای نرخ فریم بالا در چشمی نیز وجود دارد، اما فعال کردن آن وضوح EVF را به حالت استاندارد قفل میکند.
در a7R V، همانند دیگر دوربینهای اخیر سونی، دو اسلات کارت حافظه دوفرمت وجود دارد. این اسلاتها هم از کارتهای UHS-II SD و هم از کارتهای کوچک CFexpress Type A که فعلاً فقط سونی استفاده میکند، پشتیبانی میکنند. هیچ عملکرد یا مدی در این دوربین وجود ندارد که استفاده از کارت CFe را الزامی کند، اما سرعت نوشتن و خواندن بالاتر این کارتها باعث میشود دوربین هنگام عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه، سریعتر و روانتر عمل کند.
در a7R V، یکی از تغییرات بارز، استفاده از سیستم منوی جدید سونی است. گزینهها حالا به شکل تبهای عمودی مرتب شدهاند که زیرشاخهها را باز میکنند و زیرمنوها را نشان میدهند. این سیستم نسبت به منوی قدیمی بسیار بهبود یافته و پیدا کردن گزینهها را راحتتر کرده و نیاز به حفظ کردن محل گزینهها را به شدت کاهش داده است.
دوربین همچنین تب تنظیمات تعاملی را که اولین بار در FX30 دیده بودیم، دارد. این صفحه تمام تنظیمات کلیدی دوربین را نشان میدهد و شبیه پنل «Quik Navi» در مدلهای اولیه Alpha است. این صفحه به عنوان یک زیرمنو در دستهای به نام «Main» قرار دارد، که ممکن است گاهی به طور تصادفی از آن خارج شوید. در حالت فیلمبرداری، این پنل به دو صفحه گسترش مییابد.
همچنین، همانند دوربینهای قبلی سونی، منوی Fn وجود دارد که میتوان آن را با حداکثر 12 گزینه سفارشیسازی کرد و برای عکاسی و فیلمبرداری به صورت جداگانه تنظیم نمود. در بالای منوها نیز تب «My Menu» قرار دارد که میتوانید همه گزینههای پرکاربرد خود را ذخیره کرده و دسترسی سریع به پارامترهای دلخواه داشته باشید.
دوربین a7R V از همان باتری NP-FZ100 استفاده میکند که در مدلهای Mark III و دیگر دوربینهای جدید سری a7 به کار رفته است. این باتری 16.4 واتساعتی است و طبق استاندارد CIPA، توانایی تأمین انرژی برای حدود 530 شات با استفاده از نمایشگر عقب یا 440 شات با استفاده از EVF را دارد.
همانطور که همیشه، اعداد ارائهشده توسط تست استاندارد CIPA معمولاً تعداد واقعی شاتهایی که کاربران دریافت میکنند را کمتر نشان میدهد. تجربه معمول نشان میدهد که میتوان انتظار داشت تقریباً دو برابر تعداد اعلامشده شات گرفت، مخصوصاً اگر از حالت Burst استفاده کنید.
باتری همچنین قابلیت شارژ و تأمین انرژی از طریق USB را دارد، مشروط بر اینکه باتری داخل دوربین نصب شده باشد. یک شارژر USB PD کافی قدرتمند میتواند دوربین را همزمان که در حال کار است، شارژ کند.
دوربین a7R V در ثبت جزئیات تقریباً با نسل قبلی خود برابری میکند و در میان رقبای فولفریم، عملکرد بهتری دارد، اما همچنان از دوربینهایی مثل Fujifilm GFX 100S عقبتر است. به نظر میرسد که فیلتر Low-Pass ندارد؛ بنابراین در جزئیات با فرکانس بالا و کنتراست زیاد، احتمال بروز aliasing و رنگهای کاذب وجود دارد. نویز در این دوربین کمی بیشتر از رقباست، بهویژه در ایزوهای بسیار بالا.
JPEGها به خوبی از جزئیات بالای 61 مگاپیکسل استفاده میکنند و الگوریتمهای نویزگیری پیشرفته، تفاوت نویز با سایر دوربینها را کاهش میدهند. رنگها نیز واقعی و جذاب هستند؛ مغنتا کمی کمتر اشباع شده، تنهای پوست صورتی-هلویی کمی گرمتر هستند، آبیهای متوسط شفافترند و نارنجی کمی پررنگتر از زردهاست، اما همه این تفاوتها در حد خطای 1/3 EV هستند و در استفاده واقعی، تصاویر نتایج بسیار رضایتبخشی ارائه میکنند.
Downsized RAWs
دوربین امکان گرفتن RAW با اندازه متوسط و کوچک را دارد که از کل سنسور 61 مگاپیکسلی استخراج میشوند. به نظر میرسد کاهش رزولوشن از طریق Downsampling واقعی انجام میشود، نه Line Skipping یا Pixel Binning. این کار باعث میشود تصاویر حتی در حالت 26 مگاپیکسل جزئیات بیشتری نسبت به دوربینهایی که همان رزولوشن را به صورت نیتیو دارند ارائه دهند.
با این حال، مزیت چندانی از نظر کاهش نویز در ایزوهای بالا ندارد و عملکرد در نور کم کمی پایینتر از دوربینهای با پیکسل کمتر است. این حالت بیشتر برای صرفهجویی در زمان پردازش و فضای کارت حافظه مفید است، به شرطی که نیاز به رزولوشن کامل نداشته باشید. تصاویر 26MP از نظر جزئیات بهتر از دوربینهای 26 یا 24MP هستند، اما هیچگاه قادر به بازیابی کامل 61MP جزئیات نخواهید بود.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی در ایران