​​​​​​​​​​تهران خیابان کریمخان زند - برج الماس طبقه اول اداری واحد 106

۰

نقد و بررسی جامع دوربین سونی Sony a6700

Sony a6700 جدیدترین دوربین بدون‌آینه APS-C سطح علاقه‌مندان از سونی است. این دوربین از یک حسگر ۲۶ مگاپیکسلی BSI CMOS با لرزش‌گیر داخلی استفاده می‌کند و مجموعه‌ای جامع از امکانات برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

بررسی Sony a6700



مشخصات کلیدی
 

  • حسگر APS-C نوع BSI CMOS با وضوح ۲۶ مگاپیکسل
    پردازنده Bionz XR به همراه موتور پردازش اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI Processing Engine)

  • فوکوس خودکار رهگیری با قابلیت شناسایی سوژه، شامل ۷۵۹ نقطه فوکوس با پوشش ۹۳٪ از کادر
    عکاسی پیاپی با سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی یا الکترونیکی

  • پشتیبانی از فشرده‌سازی بدون افت کیفیت (Lossless Raw)
    حالت‌های تصویربرداری HEIF و HLG برای عکس‌ها

  • فیلم‌برداری 4K تا 60p از خروجی 6K (Oversampled)
    فیلم‌برداری 4K/120 با برش 1.58x

  • ضبط ویدیو ۱۰ بیت با نمونه‌برداری رنگی 4:2:2 یا 4:2:0
    پروفایل‌های رنگی S-Cinetone، S-Log3 و HLG

  • امکان بارگذاری LUTهای شخصی‌سازی شده
    خروجی USB 3.2 Gen 2 با سرعت 10Gbps

  • وای‌فای 2x2 MIMO برای انتقال سریع‌تر داده‌ها
    پشتیبانی از استریم UVC/UAC تا رزولوشن 4K/30


چه چیزهای جدیدی در Sony a6700 وجود دارد؟

 

چه چیزهای جدیدی در Sony a6700 وجود دارد؟


حلقه‌ی کنترل جلویی (Front dial)

با وجود همه‌ی به‌روزرسانی‌های فنی در a6700، شاید مهم‌ترین تغییر اضافه شدن یک حلقه‌ی کنترل دوم در جلوی دوربین باشد. این نخستین بار است که در سری a6x00 چنین قابلیتی ارائه می‌شود و اکنون کاربر می‌تواند با انگشت اشاره و شست خود تنظیمات را کنترل کند، نه فقط با شست. این تغییر باعث می‌شود تجربه‌ی کاربری این دوربین به خانواده‌ی a7 و همچنین بیشتر دوربین‌های بالای ۱۰۰۰ دلار نزدیک شود.

 


حسگر ۲۶ مگاپیکسلی BSI CMOS

a6700 از یک حسگر APS-C نوع BSI CMOS با وضوح ۲۶ مگاپیکسل بهره می‌برد؛ احتمالاً همان حسگری که در دوربین سینمایی Sony FX30 نیز استفاده شده است. نکته‌ی جالب توجه این خواهد بود که عملکرد این حسگر در برابر حسگرهای ۲۶ مگاپیکسلی BSI به‌کاررفته در Fujifilm X-T4 و X-S20 و همچنین Pentax K-3 III چگونه مقایسه می‌شود.

 


جزئیات بیشتر از تغییرات در Sony a6700
 

پوشش نقاط فوکوس و سرعت شاتر

حسگر جدید a6700 نقاط فوکوس خودکار را تقریباً در سراسر سطح خود پخش کرده و حالا سیستم AF آن ۹۳٪ از سطح تصویر را پوشش می‌دهد؛ این عدد در نسل قبلی دوربین‌های APS-C سونی تنها ۸۴٪ بود.

سرعت عکاسی پیاپی همچنان ۱۱ فریم بر ثانیه است، اما اکنون امکان ثبت با شاتر الکترونیکی نیز فراهم شده است؛ قابلیتی که مثلاً اجازه‌ی استفاده از سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه را می‌دهد. با این حال، در حالت Raw میزان rolling shutter قابل توجه است (حدود ۶۴ میلی‌ثانیه / ۱/۱۶ ثانیه)، اما در حالت JPEG تنها حدود ۲۵ میلی‌ثانیه (۱/۴۰ ثانیه) است. این اختلاف نشان می‌دهد که احتمالاً در حالت JPEG خوانش به ۱۲-بیتی کاهش پیدا می‌کند.

 


پردازنده‌ی جدید (Bionz XR + AI Engine)

یکی دیگر از تغییرات سخت‌افزاری مهم، استفاده از پردازنده‌ی جدید Bionz XR به همراه یک پردازنده‌ی اختصاصی برای پردازش الگوریتم‌های پیچیده‌ی مبتنی بر یادگیری ماشینی است. این ترکیب پردازشی را پیش‌تر در دوربین فول‌فریم Sony ZV-E1 (ویژه‌ی ولاگینگ) دیده بودیم و حالا وارد سری APS-C شده است.

 

این ارتقا علاوه بر پشتیبانی از حالت‌های AF مبتنی بر شناسایی سوژه، امکان استفاده از برخی قابلیت‌های مخصوص ولاگینگ ZV-E1 را هم به a6700 آورده است. به‌طور مثال، دوربین می‌تواند سوژه را شناسایی کرده، روی آن کراپ کند و سپس ویدیو را به‌صورت بلادرنگ (Real-time) تا رزولوشن خروجی انتخاب‌شده بازسازی کند.
 


مزایای قدرت پردازشی بیشتر

افزایش قدرت پردازش نه تنها عملکرد کلی دوربین را بهبود داده، بلکه ویژگی‌های جدیدی را که بعد از a6600 معرفی شده بودند نیز به همراه آورده است، از جمله:

 

  • سیستم منوی بازطراحی‌شده و بسیار بهبودیافته،
     

  • امکان ثبت فایل‌های Raw فشرده‌ی بدون افت (Lossless compressed)،
     


پشتیبانی از HEIF و HLG Stills

علاوه بر ویدئوهای HLG HDR، دوربین می‌تواند عکس‌های ۱۰-بیتی HLG را در فرمت HEIF ذخیره کند. همچنین امکان ثبت HEIF غیر-HDR در پروفایل دلخواه (حتی HLG) وجود دارد. البته برای اینکه تصاویر شما به‌عنوان HDR شناخته شوند، باید تنها در حالت HEIF (بدون Raw) و با انتخاب گزینه‌ی HLG Still عکاسی کنید.

 


ویدئو در Sony a6700
 

ویدئو در Sony a6700


نمایشگر چرخان کامل (Fully-articulated LCD)

a6700 نخستین دوربین در سری a6x00 است که از یک نمایشگر پشتی کاملاً متحرک (چرخان) بهره می‌برد؛ ویژگی‌ای که کاملاً با قابلیت‌های ارتقایافته‌ی ویدئویی آن هم‌خوانی دارد.

 

توانایی‌های ویدئویی

این دوربین تقریباً از همان حسگر ۲۶ مگاپیکسلی BSI CMOS استفاده می‌کند که در دوربین سینمایی FX30 به کار رفته است، و به همین دلیل توانایی‌های ویدئویی چشمگیری دارد:

 

  • ضبط ویدئو تا ۴K/60p از تمام عرض حسگر،
    ضبط ویدئو تا ۴K/120p از یک بخش کراپ‌شده‌ی ۱.۵۸×،

  • پشتیبانی از ۱۰-بیتی و رنگ ۴:۲:۲ در این حالت‌ها.
    کُدک‌ها و بیت‌ریت‌ها
    مطابق با مدل‌های جدید سونی، کاربر می‌تواند از میان سه فرمت انتخاب کند:

  • XAVC HS (H.265)،
    XAVC-I (All-I, H.264)،

  • XAVC-S (Long GOP, H.264).
    در حالت All-I، بیت‌ریت می‌تواند تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه (۷۵ مگابایت/ثانیه) برسد، که نیازمند کارت حافظه‌ی بسیار سریع با استاندارد V90 است. با این حال، بیشتر حالت‌های دیگر روی کارت‌های کندتر هم بدون مشکل ذخیره می‌شوند.


امکانات ویدیویی الهام‌گرفته از ZV-E1

از دوربین ولاگینگ ZV-E1، ویژگی‌های دوستدار ولاگرها به a6700 اضافه شده است، شامل:

دکمه‌های بزرگ روی صفحه برای کنترل سریع،
حالت‌های Auto Framing که سوژه‌های شناسایی‌شده را بزرگ‌نمایی کرده و دنبال می‌کنند (ویژه‌ی فیلم‌برداری با ترکیب‌بندی زاویه‌ی باز و دوربین روی سه‌پایه).
البته a6700 فاقد حالت Dynamic Active SteadyShot است که در ZV-E1 وجود داشت و به کمک آن می‌توانستید در حین حرکت، خود را در قاب ثابت نگه دارید.
 


پشتیبانی از LUT

a6700 امکان آپلود LUT (Look Up Table) را فراهم می‌کند. این جداول می‌توانند مقادیر Log را به رنگ‌ها و تونالیته‌های آماده‌ی نمایش تبدیل کنند. دو شیوه‌ی استفاده وجود دارد:

 

  • اعمال مستقیم به تصویر (مانند انتخاب یک پروفایل رنگی جدید)،
    استفاده فقط برای پیش‌نمایش، تا بتوانید تأثیر نهایی را هنگام ضبط ببینید.
    در حالت دوم، LUTها می‌توانند به همراه فایل ویدئو ذخیره شوند تا در مرحله‌ی پس‌تولید نیز در دسترس باشند.


مقایسه با رقبا

a6700 وارد بازاری شده که در بخش APS-C Enthusiast دوباره جان گرفته است و رقبای جدی همچون Canon EOS R7 و Fujifilm X-T5 را روبه‌روی خود می‌بیند. مدل‌های Micro Four Thirds در این مقایسه جایی ندارند، نه به این دلیل که در کلاس متفاوتی هستند، بلکه چون OM System OM-5 ارزان‌تر و ضعیف‌تر در بخش ویدئو است، و OM-1 هم گران‌تر و البته سریع‌تر محسوب می‌شود.

 

پشتیبانی از ویدئوی ۱۰-بیتی برای ثبت انعطاف‌پذیرتر در حالت Log و همچنین ویدئوی HDR با پروفایل HLG.
 


مقایسه‌ی Sony a6700 با رقبا
 

Sony a6700 در میان رقبای هم‌رده‌ی خود جایگاهی میانی دارد، اما همچنان کاملاً رقابتی ظاهر می‌شود. در حالی که Fujifilm X-T5 ارزان‌تر است، منظره‌یاب کوچک‌تری دارد و هر دو رقیب یعنی فوجی و Canon EOS R7 تثبیت‌کنندگی (Stabilization) به‌مراتب مؤثرتری را وعده می‌دهند.
 

با این حال، نکته‌ی مهم این است که a6700 تنها مدلی در این کلاس است که قابلیت ضبط ۴K/120p را ارائه می‌دهد (هرچند با کراپ قابل‌توجه). علاوه بر این، سونی امکان ثبت ۴K/60p از خروجی ۶K کامل حسگر را نیز فراهم کرده است؛ قابلیتی که نه کانن و نه فوجی قادر به انجام آن نیستند (در کانن خروجی به‌صورت Sub-sample است و در فوجی ناچار به کراپ).
 

حتی در حالت ساده‌تر ۲۴p نیز، عملکرد rolling shutter کانن به‌مراتب ضعیف‌تر است و فوجی همچنان برای ضبط در حالت ۱۰-بیتی مجبور به کراپ است، در حالی که سونی در این زمینه برتری محسوسی دارد.
 



بدنه و کنترل‌ها
 

بدنه و کنترل‌ها


دوربین Sony a6700 از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل‌های پیشین سری a6x00 دارد، اما کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، بررسی دقیق‌تر تغییرات قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
مهم‌ترین تغییر، اضافه شدن حلقه‌ی کنترل جلویی (Front Command Dial) است که مدت‌ها انتظارش می‌رفت. همچنین یک حلقه‌ی اختصاصی برای جابه‌جایی بین حالت‌های عکس‌برداری (Stills)، فیلم‌برداری (Video) و حالت Slow & Quick در زیر حلقه‌ی انتخاب حالت نوردهی قرار گرفته است.

 


بازطراحی بدنه و کنترل‌ها در Sony a6700
 

در طراحی جدید، سوییچی که پیش‌تر برای تغییر عملکرد دکمه‌ی پشتی استفاده می‌شد حذف شده و اکنون آن دکمه به‌طور مستقیم با برچسب AF-On مشخص شده است. همچنین دکمه‌ی C3 که در قسمت بالایی سمت چپ مجموعه‌ی کنترل‌ها قرار داشت، حذف شده است؛ به این ترتیب a6700 نسبت به a6600 یک دکمه و یک سوییچ کمتر دارد.
 

دکمه‌های [Rec] و C1 نیز جابه‌جا شده‌اند. این تغییر باعث شده که دیگر فعال‌سازی ضبط ویدئو تقریباً غیرممکن نباشد، اما در عین حال احتمال فشرده‌شدن ناخواسته‌ی آن هم وجود دارد.
 

ساختار بدنه

بدنه از آلیاژ منیزیم ساخته شده و طبق معمول سونی، در تمام درزها دارای عایق‌بندی محیطی (Weather Sealing) است. از نظر اتصالات، دوربین مجهز به:

 

  • ورودی میکروفون،
  • خروجی هدفون،
  • درگاه micro HDMI،

این درگاه USB-C هم از USB Power Delivery برای تأمین انرژی و هم از USB 3.2 Gen 2 (10Gbps) برای انتقال داده پشتیبانی می‌کند.
 

با این حال، استفاده از USB-C به این معناست که a6700 دیگر با ریموت‌هایی که از پورت USB Micro-B/Multi در دوربین‌های قبلی سونی استفاده می‌کردند سازگار نیست. همچنین نبود گیرنده‌ی IR روی گریپ دوربین، استفاده از ریموت‌های مادون قرمز قدیمی را غیرممکن کرده است. در عوض، اپلیکیشن Imaging Edge سونی روی گوشی هوشمند می‌تواند نقش ریموت کنترل را ایفا کند.
.

 

اسلات کارت حافظه در Sony a6700
 

دوربین Sony a6700 تنها از یک اسلات کارت حافظه UHS-II SD بهره می‌برد. برخلاف برخی از دوربین‌های جدیدتر سونی، در اینجا خبری از شکاف ترکیبی CFexpress Type A درون اسلات نیست.
با این حال، کارت‌های حافظه‌ی UHS-II با استاندارد V90 به اندازه‌ای سریع هستند که بتوانند به‌راحتی از پس بیشترین نرخ دیتای ویدئویی دوربین، یعنی 600Mbps، برآیند.
 


منظره‌یاب و صفحه‌نمایش در Sony a6700
 

منظره‌یاب و صفحه‌نمایش در Sony a6700


دوربین Sony a6700 به یک منظره‌یاب OLED با وضوح 2.36 میلیون نقطه (1024 × 768 پیکسل) مجهز است که می‌تواند با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا شود. استفاده از این حالت، تغییری در وضوح پیش‌نمایش ایجاد نمی‌کند، اما به شکل محسوسی از عمر باتری می‌کاهد. اپتیک‌های منظره‌یاب بزرگ‌نمایی 1.07x را ارائه می‌دهند که معادل 0.71x در دوربین‌های فول‌فریم است.
 

در بخش نمایشگر، این دوربین دارای یک صفحه‌نمایش لمسی کاملاً چرخان با وضوح 1.04 میلیون نقطه (720 × 480 پیکسل) است. این نمایشگر قابلیت انتخاب نقطه‌ی فوکوس یا تعیین سوژه برای ردیابی را دارد. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان یک تاچ‌پد لمسی قابل‌حرکت هنگام استفاده از منظره‌یاب بهره برد. افزون بر این، گزینه‌ای وجود دارد که امکان محدود کردن عملکرد تاچ‌پد به بخش‌های خاصی از صفحه را فراهم می‌کند تا از فعال شدن ناخواسته‌ی فوکوس توسط بینی، مخصوصاً برای افرادی که با چشم چپ از منظره‌یاب استفاده می‌کنند، جلوگیری شود.
 


باتری Sony a6700
 

باتری Sony a6700

 

دوربین Sony a6700 از همان باتری NP-FZ100 استفاده می‌کند که در مدل a6600 نیز به‌کار رفته است. این باتری یکی از بهترین عملکردها را در کلاس خود ارائه می‌دهد. طبق استاندارد CIPA، این دوربین توانایی ثبت حدود 570 عکس با استفاده از LCD پشتی یا 550 عکس با استفاده از EVF را دارد.
 

البته این مقادیر بر اساس شرایطی محاسبه شده‌اند که فشار سنگینی روی باتری وارد می‌شود؛ در عمل و در عکاسی روزمره، کاربران معمولاً می‌توانند نزدیک به دو برابر این تعداد شات نیز ثبت کنند. در نتیجه، عددی بالاتر از 500 عکس در هر شارژ به این معناست که به‌ندرت نیاز به نگرانی بابت باتری خواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید چند روز عکاسی فشرده را تنها با یک بار شارژ پشت سر بگذارید.
 

همان‌طور که انتظار می‌رود، این دوربین قابلیت شارژ و تأمین انرژی از طریق USB-C را نیز داراست، بنابراین می‌توان آن را با پاوربانک یا شارژرهای سازگار در حین کار نیز تغذیه کرد.
 


ارگونومی و کاربری (Handling) در Sony a6700
 

ارگونومی و کاربری (Handling) در Sony a6700


اضافه شدن حلقه‌ی کنترل جلویی (Front Command Dial) تأثیر شگرفی بر قابلیت استفاده از a6700 داشته است. برای اولین بار در بیش از یک دهه، شاهد یک دوربین APS-C سطح علاقه‌مندان از سونی هستیم که سطح کنترل مستقیم مورد انتظار را ارائه می‌دهد.
 

منوها و دسترسی به تنظیمات

منوهای دوربین نیز به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند، هم از نظر گروه‌بندی عملکردها و هم از نظر نشانگرهای بصری که قبل از آنکه عمیقاً به منوها بروید، محل تنظیمات را به شما نشان می‌دهند. همانند گذشته، با کمی تنظیم و شخصی‌سازی، به ندرت نیاز به جستجو در منوها خواهید داشت؛ اما این بار منوها واضح‌تر و قابل فهم‌تر شده‌اند و کمتر گیج‌کننده هستند.

 

تنظیمات اولیه AF و شخصی‌سازی

قطعاً ارزش دارد که بلافاصله پس از دریافت دوربین، آن را پیکربندی کنید. ما پیش‌تر بارها انتقاد کرده‌ایم که دوربین‌های سونی به‌صورت پیش‌فرض در حالت AF-A تنظیم می‌شوند و دسترسی به حالت‌های AF Tracking که معمولاً یکی از نقاط قوت اصلی آن‌هاست محدود می‌شود.

 

a6700 این مشکل را با اختصاص دادن حالت AF Tracking + AF On به دکمه‌ی بزرگ AF-On حل کرده است. این کار حداقل دسترسی فوری به حالت رهگیری AF را فراهم می‌کند، اما به این معناست که به‌صورت پیش‌فرض سه حالت AF مختلف در دسترس هستند. برای نمونه، دکمه‌ی مرکزی کنترل چهارراهی یک بار فوکوس (Single AF) را در مرکز قاب فعال می‌کند.
 


کنترل‌ها و شخصی‌سازی بیشتر در Sony a6700
 

به نظر من، تغییر دیگری که ارزش توجه دارد، تصمیم سونی برای تنظیم دو حلقه‌ی اصلی فرمان دوربین است؛ این حلقه‌ها صرفاً دهانه دیافراگم (Aperture) و سرعت شاتر (Shutter Speed) را کنترل می‌کنند و به صورت پیش‌فرض هیچ عملکردی برای Exposure Compensation یا ISO ندارند. معمولاً اولین اقدام من این خواهد بود که یکی از حلقه‌ها را به Exposure Compensation اختصاص دهم و دیگری را بسته به حالت عکاسی، برای کنترل Shutter Speed یا Aperture تنظیم کنم.
 

با ترکیب دو حلقه‌ی فرمان و دکمه‌ی AF-On، عملاً کنترل‌های کافی و خوش‌چیدمانی برای بیشتر شرایط عکاسی فراهم شده است. هرچند که دکمه‌های C1، C2، C3 و [Rec] کمی دسترسی به آن‌ها در حین عکاسی دشوار است، اما گزینه‌های متنوعی برای تنظیماتی که نیمه‌مکرراً تغییر می‌دهیم فراهم می‌کنند.
 

با کمی تغییر در منوی Fn، a6700 امکان دسترسی نسبتاً سریع به تقریباً تمام تنظیمات مورد نیاز را فراهم می‌کند. البته برای دسترسی سریع به سه تنظیم خاص یعنی File Format، JPEG/HEIF Switch و HLG Still، همچنان نیاز به گردش در منو وجود دارد، مخصوصاً اگر بخواهید بین عکاسی Raw + JPEG و ثبت HDR HLG جابه‌جا شوید؛ این موضوع ممکن است کمی آزاردهنده باشد.
 

جمع‌بندی ارگونومی و کیفیت تصویر در Sony a6700
 

ارگونومی و AF

به‌طور کلی، a6700 را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که یکی از دوست‌داشتنی‌ترین دوربین‌ها در سری a6x00 باشد، چرا که بسیاری از بهبودهای ارگونومیک که به صورت تدریجی در سری گسترده‌تر a7 ایجاد شده‌اند، به آن منتقل شده‌اند. حتی با وجود AF Tracking بسیار خوب که انتخاب هدف و سپس تغییر ترکیب‌بندی (Recompose) را بسیار قابل اعتماد می‌کند، گاهی هنوز کمبود AF Joystick احساس می‌شود و ممکن است کاربران را اندکی آزار دهد.

 


کیفیت تصویر – صحنه‌ی آزمایشی (Studio Scene)

صحنه‌ی تست ما طراحی شده تا انواع بافت‌ها، رنگ‌ها و جزئیات واقعی که در محیط‌های واقعی با آن مواجه می‌شوید را شبیه‌سازی کند. همچنین دو حالت روشنایی وجود دارد: نور کامل و یکنواخت و نور کم و جهت‌دار، تا تأثیر شرایط نوری مختلف دیده شود.

 

حسگر ۲۶ مگاپیکسلی a6700 جزئیات بیشتری نسبت به برادران ۲۴ مگاپیکسلی خود ثبت می‌کند، اما همچنان کمتر از Canon R7 با ۳۲.۵ مگاپیکسل و Fujifilm X-T5 با ۴۰ مگاپیکسل است؛ این امر کاملاً طبیعی است. با این حال، نسبت به رقیب محبوب ۲۶ مگاپیکسلی خود، X-T4، اندکی برتری دارد.
 

نویز در ISO پایه و بالا

سطح نویز در ISO پایه مشابه سایر رقباست. در ISO متوسط تا بالا، a6700 نویزی مشابه EOS R7 دارد و کمی بیشتر از a6600 و X-T5 نویز نشان می‌دهد. در ISO بسیار بالا، نویز a6700 مشابه R7 است اما نسبت به X-T5 و X-T4 بیشتر است. مقایسه با Nikon Z50 20MP نشان می‌دهد که داشتن حسگر با وضوح پایین‌تر مزیت کمی در عملکرد نویز در ISO بسیار بالا دارد.

 

رنگ JPEG

رنگ‌های آبی، صورتی و بنفش در عکس‌های JPEG سونی اشباع و دلپذیر هستند، اگرچه صورتی روشن کمی مایل به مژنتا است نسبت به رقبا. رنگ‌های قرمز، سبز و زرد کمی کمتر از برخی رقبا پررنگ به نظر می‌رسند، که بخشی از آن به دلیل کمی تیره‌تر بودن تصویر سونی است. با این حال، به‌طور کلی، پاسخ رنگی سونی خوب و تقریباً همسان با رقبا است.



وضوح JPEG و پردازش نویز در Sony a6700
 

در ISO پایه، شارپنس JPEG دوربین قابل قبول است، اگرچه کمی به سمت اغراق‌آمیز (Aggressive) تمایل دارد؛ در واقع، رویکرد a6600 در این زمینه را ترجیح می‌دهیم. در ISOهای بالا، a6700 نسبت به نسل قبلی خود و Canon عملکرد بهتری در متعادل کردن کاهش نویز و حفظ جزئیات دارد، اما هنوز به خوبی X-T5 نیست. همچنین در مناطق با کنتراست پایین، هر دو مدل X-T5 و به‌طور شگفت‌آوری a6600 عملکرد بهتری نشان می‌دهند.
 


دامنه دینامیکی (Dynamic Range)
 

حسگر سریع‌تر a6700 در ISO 3200 کمی نویزی‌تر از a6600 عمل می‌کند و اگر بخواهید ISO پایین‌تر را افزایش دهید، نویز بیشتری مشاهده خواهید کرد. با این حال، هنوز امکان کاهش نوردهی برای محافظت از هایلایت‌ها و سپس بالا بردن سایه‌ها هنگام عکاسی در طلوع یا غروب خورشید وجود دارد و همچنین قابلیت کاهش ISO در شرایط نور کم برای حفظ جزئیات هایلایت‌ها وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که هزینه نویز در حسگر جدید بیشتر است نسبت به دوربین قدیمی‌تر، احتمالاً به دلیل سرعت عملیاتی بالاتر آن.

کیفیت ویدئو در Sony a6700
 

استفاده از Oversampling باعث شده تا a6700 بتواند جزئیات ویدیویی قابل مقایسه با حالت‌های «HQ» در Fujifilm X-T5 یا Canon EOS R7 ارائه دهد. این موضوع باعث می‌شود که در حالت‌های subsampled، a6700 نسبت به X-T5 و EOS R7 برتری داشته باشد. در حالت 60p، سونی جزئیات بیشتری نسبت به Fujifilm و وضوح بسیار بالاتری نسبت به حالت مشابه کانن ثبت می‌کند. حالت 120p جزئیات کمتری دارد، اما تعداد کمی از دوربین‌ها حتی این گزینه را ارائه می‌دهند.
 

Rolling Shutter

مقادیر Rolling Shutter a6700 نسبت به نسل‌های پیشین خود پیشرفت چشمگیری داشته است. در حالت 4K فول‌عرض، سرعت خواندن فریم‌ها 15.8 میلی‌ثانیه است که تقریباً دو برابر سریع‌تر از a6600 عمل می‌کند. این نرخ برای ضبط 24، 30 و 60p یکسان است. معمولاً هر مقداری کمتر از 20ms قابل قبول و کمتر از 10ms عالی محسوب می‌شود؛ بنابراین 15.8ms برای فیلم‌برداری Oversampled بسیار خوب است. در حالت 4K/120p با crop شدید 1.58x، نرخ خواندن 7.9ms است.

 

تثبیت‌کننده ویدئو (Video Stabilization)

a6700 دارای حالت Active Stabilization است که شامل تثبیت دیجیتال نیز می‌شود. این حالت یک crop 1.13x روی ویدئو اعمال می‌کند و امکان جابه‌جایی این crop در محدوده استاندارد ویدئو برای اصلاح حرکات شدیدتر نسبت به آنچه سنسور شیفت می‌تواند فراهم کند، وجود دارد. تمامی داده‌های ژیروسکوپ ضبط شده در طول فیلم‌برداری در فایل ویدئو ذخیره می‌شوند تا در نرم‌افزار Catalyst سونی بتوان تصحیح دیجیتال قوی‌تری انجام داد یا در برخی شرایط با crop کمتر، تصحیح کمتری اعمال کرد.

 

در حالت 4K/120p، ویدئو از ناحیه‌ای حدود 3.9K از حسگر گرفته می‌شود؛ بنابراین امکان crop بیشتر برای اعمال تثبیت دیجیتال وجود ندارد، حتی اگر پردازنده توانایی آن را داشته باشد.
 

محدودیت دما و طولانی بودن ضبط

مانند سایر رقبا، a6700 می‌تواند گرمای بیش از حد ایجاد کند، به‌ویژه هنگام استفاده طولانی از حالت‌های با وضوح و نرخ فریم بالا. می‌توان میزان محافظت در برابر گرما را کمتر کرد، اما نباید انتظار داشت که دوربین بتواند کلیپ‌های طولانی (به‌ویژه در 4K/60) را بدون وقفه ضبط کند. اگرچه بسیاری از تکنولوژی‌های FX30 در آن به‌کار رفته‌اند، اما این دوربین در اصل یک دوربین ویدئویی حرفه‌ای نیست.


ویژگی Auto Framing در ویدئو – Sony a6700
 

ویژگی Auto Framing در a6700، که ابتدا در ZV-E1 معرفی شد، ایجاد تصاویر ویدئویی حرفه‌ای را بسیار آسان‌تر کرده است. این ویژگی مخصوص ویدئو بلاگرها یا هر تیم تولید تک‌نفره‌ای مفید است و به‌طور خودکار همانند عملکرد یک اپراتور دوربین حرفه‌ای، روی سوژه زوم می‌کند و آن را در قاب دنبال می‌کند. تمام این فرآیند به کمک هوش مصنوعی (AI) انجام می‌شود و راهی عالی برای افزودن حرکت و جذابیت به صحنه‌های ثابت و یکنواخت است.

نحوه استفاده:

ابتدا دوربین را روی سه‌پایه نصب کرده و یک لنز واید روی آن قرار دهید. لنز واید لازم است تا a6700 فضای کافی برای crop دیجیتال و دنبال کردن سوژه داشته باشد.

 

کاربران می‌توانند از بین سه سطح crop شامل Large (بزرگ‌ترین)، Medium (متوسط) و Small (کوچک) انتخاب کنند. برای تأثیرگذاری بیشتر، توصیه می‌شود از Large یا Medium استفاده شود. همچنین می‌توان سرعت تنظیم قاب توسط دوربین را از 1 (کندترین) تا 5 تنظیم کرد. حالت پیش‌فرض یعنی 3، برای سوژه‌هایی با حرکت آرام مناسب است.


زمان شروع Auto Framing:

به‌صورت پیش‌فرض، این ویژگی هنگام فشردن دکمه ضبط به‌طور خودکار فعال می‌شود. اما می‌توان آن را تنظیم کرد تا صبر کند تا یک سوژه انسانی شناسایی و رهگیری آغاز شود. گزینه دیگر، تأخیر فعال شدن این ویژگی تا 15 یا 30 ثانیه پس از شروع ضبط است.

 

تجربه کاربر:

وقتی به صفحه نمایش عقب نگاه می‌کنید، Eye Detect به محض ظاهر شدن سوژه فعال می‌شود. سپس یک کادر سفید بزرگ حول سوژه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد Auto Framing شروع شده است. در حین ضبط، این کادر به آرامی زوم و حرکت می‌کند و سوژه را در قاب نگه می‌دارد، چه سوژه حرکت کند یا ثابت باشد.

 

در صورت حضور دو یا چند سوژه در قاب، با یک لمس ساده روی صفحه نمایش می‌توان مشخص کرد که کدام سوژه اولویت داشته باشد. این تنظیم حتی در حین ضبط نیز قابل تغییر است.


ضبط ویدئو و AF در Sony a6700
 

دوربین می‌تواند ویدئو را در 1080p یا 4K ضبط کند، اگرچه tightest crop از یک ناحیه حدود 2.6K حسگر گرفته می‌شود. کاربران می‌توانند انتخاب کنند که نسخه crop شده یا uncropped به کارت حافظه منتقل شود و نسخه دیگر از طریق HDMI خروجی داده شود. اما امکان ندارد که نسخه uncropped در 4K و جزئیات crop شده در 1080p هم‌زمان ارائه شود؛ دوربین هر دو جریان را در همان رزولوشن ارائه می‌کند.
 


Autofocus و رابط لمسی در ویدئو
 

عملکرد Autofocus در حین ضبط ویدئو بسیار عالی است. علاوه بر تشخیص چهره و چشم، تمامی حالت‌های AF اختصاصی برای سوژه‌های خاص در دسترس هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند. مانند تمامی دوربین‌های Sony ILC اخیر، کاربران می‌توانند سرعت انتقال AF (AF transition speed) و واکنش‌پذیری سیستم AF هنگام تغییر سوژه‌ها را تنظیم کنند.
 

رابط لمسی a6700 نیز پاسخگو و طراحی‌شده برای ویدئو است. وقتی لمسی فعال باشد، توابع اصلی و پارامترهای نوردهی در اطراف قاب قابل انتخاب و تغییر با یک لمس هستند. این ویژگی مخصوصاً زمانی مفید است که بخواهید تنظیمات را در حین ضبط تغییر دهید بدون اینکه لرزش دوربین ناشی از فشار دکمه یا چرخاندن حلقه ایجاد شود.
 

علاوه بر این، صفحه لمسی در ویدئو می‌تواند برای انتخاب سوژه‌ای که AF باید آن را دنبال کند یا تعیین اولویت یک سوژه نسبت به دیگری استفاده شود.


تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی در ایران 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

09046917092

02186038561

برای اطلاع از شرایط
خرید دوربین سونی
به صورت نقد و اقساط 
با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید