Sony ZV-E10 II جدیدترین نسخه از دوربینهای جمعوجور و بدونآینه مخصوص تولید محتوا است که برای ولاگرها و سازندگان محتوای دیجیتال طراحی شده است. این مدل بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود ارائه میدهد و همچنان تمرکز خود را روی فیلمبرداری و کاربری ساده حفظ کرده است.
مشخصات کلیدی
سنسور 26MP APS-C BSI CMOS
فیلمبرداری 4K فولفریم تا ۳۰ فریم بر ثانیه
فیلمبرداری 4K/60p با برش 1.1x (ضبط از 5.6K)
ضبط ویدیو 10-bit
حالت رنگی S-Cinetone و گزینههای Creative Look
امکان وارد کردن LUT برای پیشنمایش، تعبیه یا اعمال روی فایلهای S-Log3
میکروفون سهکپسولی با قابلیت فوکوس خودکار جهتدار
بدون شاتر مکانیکی
سنسور جدید
Sony ZV-E10 II از همان سنسور 26MP BSI CMOS استفاده میکند که پیشتر در A6700 و FX-30 دیده بودیم. این سنسور نسبت به نسخه قبلی دوربین بسیار سریعتر است و توانایی فیلمبرداری 4K تا ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد، در حالی که نسخه پیشین برای فیلمبرداری ۳۰fps مجبور به برش تصویر بود و همین باعث ایجاد rolling shutter قابل توجه در حالت 4K میشد.
ویدیو ۱۰ بیت
ZV-E10 II از پردازنده جدیدتری بهره میبرد که امکان ضبط ویدیو ۱۰ بیت را فراهم میکند. این قابلیت اجازه میدهد تا فیلمها با دقت بالاتر در حالت Log ضبط شوند، که انعطاف بیشتری هنگام اصلاح رنگ و تون به کاربر میدهد. همچنین، این دوربین قادر است ویدیوهای HDR واقعی برای پخش روی گوشیها و تلویزیونهای HDR ضبط کند.
تمام حالتهای 4K دوربین از ضبط با نمونهبرداری بیش از حد (Oversampled) گرفته شدهاند: تا ۳۰ فریم بر ثانیه، وضوح 6K و برای حالتهای ۵۰ و ۶۰ فریم، وضوح 5.6K با برش ۱.۱x.
این دوربین فاقد لرزشگیر داخلی (IBIS) است، بنابراین استفاده از لرزشگیر دیجیتال باعث ایجاد برش اضافی ۱.۳۳x میشود. به این ترتیب، لنز کیت 16-50mm در حالت عادی، معادل زاویه دید ۳۲ میلیمتر و در حالت نرخ فریم بالا معادل ۳۵ میلیمتر خواهد بود، اگر بخواهید از لرزشگیر دیجیتال بیش از اصلاح اپتیکال لنز استفاده کنید.
ویژگیهای بهروزرسانی شده
پردازنده و کارت حافظه
دوربین Sony ZV-E10 II اکنون از پردازنده جدید Bionz XR استفاده میکند، در حالی که نسخه قبلی به پردازنده «X» مجهز بود. این ارتقا به دوربین امکان پشتیبانی از اسلات کارت SD سازگار با UHS-II را میدهد، که سرعت خوانش و نوشتن بالاتری ارائه میکند.
فوکوس و الگوریتمهای تشخیص سوژه
اگرچه ZV-E10 II از واحد پردازش AI سونی بهره نمیبرد، اما از جدیدترین الگوریتمهای تشخیص سوژه استفاده میکند. علاوه بر این، ویژگی Focus Breathing Compensation نیز اضافه شده است که با لنزهای شناختهشده سونی، هنگام تغییر فاصله فوکوس، برش و مقیاس تصویر را بهطور پیوسته تنظیم میکند تا ترکیببندی کادر ثابت باقی بماند.
حالتهای فیلمبرداری
ZV-E10 II از حالت CineVlog موجود در ZV-1 Mark II بهره میبرد که ظاهر ویدیو را با نسبت تصویر 2.35:1 و نوارهای مشکی بالا و پایین شبیه به سینما ارائه میدهد و با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط میکند. روی این حالت میتوان Looks و Moods مختلف اعمال کرد تا ظاهر فیلمها استایلیزه و هنری شود.
با این حال، حالتهای Auto Framing سونی در این دوربین وجود ندارند؛ بنابراین نمیتوان دوربین را روی سهپایه قرار داد و اجازه داد بهطور خودکار سوژه را دنبال کند یا موقعیت سوژه را در کادر حفظ کند، مانند فیلمبرداری از خود با فاصله دست.
باتری بزرگتر
دوربین Sony ZV-E10 II اکنون از باتری NP-FZ100 سونی استفاده میکند، که ظرفیت بالاتری نسبت به نسخه قبلی دارد و امکان ضبط طولانیتر و دوام بیشتر را فراهم میکند. سونی پیش از عرضهی دوربین، ارقام رسمی مربوط به عمر باتری را اعلام نکرد، اما باتری FZ100 همواره تجربه کاربری بهتری نسبت به باتری کوچکتر FW50 که در نسخه اصلی ZV-E10 استفاده شده بود، ارائه کرده است.
لنز کیت بهروزرسانی شده
دوربین Sony ZV-E10 II معمولاً همراه با Sony E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS II عرضه میشود؛ نسخهای بهروزرسانیشده از لنز جمعشونده و کوچک قبلی با قابلیت Power Zoom. در نسخه دوم، این لنز قابلیت فوکوس حین زوم کردن را دارد که به حفظ فوکوس روی سوژه هنگام تغییر فاصله کانونی در طول فیلمبرداری کمک میکند. علاوه بر این، لنز اطلاعاتی را منتقل میکند که به بهبود عملکرد لرزشگیر دوربین کمک میکند.
از نظر تئوری، این لنز میتواند سرعت فوکوس کافی برای فیلمبرداری با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهد، هرچند در عمل به ندرت پیش میآید که کسی آن را به دوربینهای حرفهای مانند Sony A9 III متصل کند. با این حال، سونی هیچ تغییر خاصی در طراحی اپتیکی لنز اعمال نکرده است، که کیفیت آن همچنان متوسط و نه چندان چشمگیر باقی مانده است.
مقایسه با رقبا
برای مقایسه Sony ZV-E10 II، نسخه قبلی خود این دوربین، Nikon Z30 و Sony A6700 را انتخاب کردهایم تا تفاوتهای میان مدل ولاگر سونی و گزینهی پیشرفتهتر آن برای عکاسی و فیلمبرداری را بررسی کنیم.
رقیب واضح دیگر در این کلاس، Panasonic DC-G100 است که از یک میکروفون هوشمند و نمایشگر جلویی برای تولید محتوا بهره میبرد. با این حال، برش شدید تصویر در حالت 4K باعث میشود این دوربین کمتر برای فیلمبرداری با وضوح بالا مناسب باشد و به همین دلیل، بهدلیل محدودیت فضا، در جدول مقایسه حذف شده است.
مزایا و مقایسه عملی
یکی از بزرگترین مزایای Sony ZV-E10 II نسبت به نسخه اصلی، سرعت خوانش سریعتر سنسور آن است. نسخه اول در حالت 4K/24fps با مشکل rolling shutter قابل توجه مواجه بود و برای ارائه 4K/30fps مجبور به برش تصویر بود. در مقابل، دوربین جدید قادر است 4K/60fps را با استفاده از بخش عمدهای از سنسور ثبت کند، که به معنای بیش از دو برابر سریعتر بودن نسبت به نسل قبلی است.
همچنین تفاوتهای این دوربین نسبت به مدل گرانتر Sony A6700 نیز قابل توجه است. A6700 دارای:
منظرهیاب الکترونیکی
لرزشگیر داخلی (IBIS)
دو دیال کنترل روی صفحه بالایی
شاتر مکانیکی
و همچنین قابلیت فیلمبرداری 4K/120fps با برش 1.58x است. همه این ویژگیها در ZV-E10 II حذف شدهاند تا این دوربین با قیمت پایینتر و تمرکز بر کاربران شبکههای اجتماعی و تولید محتوا عرضه شود.
بدنه و ارگونومی
بدنه Sony ZV-E10 II بهطور قابل توجهی کوچک و جمعوجور است؛ طراحی آن یادآور مدلهای اولیه Sony NEX است و به وضوح از A6700 جمعتر به نظر میرسد.
با این حال، کوچک بودن بدنه با معایبی در کنترل و عملکرد همراه است. هنگام عکاسی با این دوربین، تجربه کاربری بیشتر شبیه مدلهای NEX قدیمی است تا دوربینهای جدید سونی. برخلاف A6700 که دارای دو دیال کنترل در بالای بدنه است، ZV-E10 II تنها یک دیال روی صفحه بالایی دارد و یک دیال پشت بدنه نیز وجود دارد که کار با آن کمی نامناسب و دستوپاگیر است؛ قابلیتی که کاربران حرفهای سونی طی بیش از یک دهه سعی کردهاند کمتر از آن استفاده کنند.
رابط کاربری و نمایشگر
رابط کاربری Sony ZV-E10 II عمدتاً لمسی است و امکان کنترل مستقیم دوربین هنگام نگه داشتن آن روبهروی خود را فراهم میکند. علاوه بر این، دکمههای اختصاصی برای حالت بوکه (Bokeh Mode) و حالت Product Showcase تعبیه شدهاند.
Bokeh Mode: دیافراگم را باز میکند و مقدار آن را میتوان در منو تنظیم کرد تا عمق میدان دلخواه ایجاد شود.
Product Showcase Mode: دوربین را وادار میکند تا اشیای نزدیک را نسبت به تشخیص چهره اولویت دهد.
هر دو دکمه قابلیت سفارشیسازی دارند و میتوان آنها را برای انجام عملکردهای دیگر تنظیم کرد.
همچنین، ZV-E10 II اولین دوربین سونی است که نمایشگر رابط کاربری را هنگام چرخش دوربین میچرخاند تا فیلمبرداری عمودی (Vertical Video) راحتتر انجام شود.
پورتها و اتصال
دوربین Sony ZV-E10 II دارای جک هدفون و میکروفون است و همچنین از پورت USB-C با سرعت 5Gbps بهره میبرد که امکان استریم ویدیو تا 4K/30fps هنگام استفاده به عنوان وبکم را فراهم میکند. علاوه بر این، یک اسلات micro HDMI نیز در دوربین تعبیه شده است.
با این حال، تجربه نگهداشتن دوربین هنگام فیلمبرداری از خود (Vlogging) چندان راحت نبود. به همین دلیل، به نظر میرسد استفاده از دسته ولاگری یا سهپایه کوچک با کنترلهای بلوتوثی اختیاری بسیار مفید خواهد بود. تلاش برای نگه داشتن دوربین در فاصله دست، مشکلاتی مانند شروع یا توقف ناخواسته ضبط و تنظیم پیوسته زوم روی لنز بدون امکان بازگشت سریع به زاویه واید ایجاد میکرد و برای اصلاح آن مجبور بودید ضبط را متوقف کرده و دوربین را دوباره با دو دست کنترل کنید.
باتری
استفاده از باتری بزرگتر NP-FZ100 باعث شده است تا عمر باتری دوربین نسبت به نسخه قبلی افزایش یابد؛ از ۴۴۰ شات به ازای هر شارژ در ZV-E10 اصلی به ۶۱۰ شات در ZV-E10 II برسد، طبق استانداردهای CIPA. همانطور که همیشه مشاهده میکنیم، این اعداد معمولاً تعداد واقعی شاتها را کمتر از تجربه عملی کاربر نشان میدهند، بنابراین رسیدن به دو برابر این عدد کاملاً محتمل است.
برای یک دوربین ولاگری، ارقام ویدیویی CIPA نیز مفید هستند:
۱۹۵ دقیقه ضبط مداوم، در صورتی که کارت حافظه پر نشود و دوربین دچار گرمای بیش از حد نشود.
۱۳۰ دقیقه در آزمون "Actual" CIPA، که شامل ضبط با توقف و شروع مجدد، زوم کردن لنز و روشن و خاموش کردن دوربین است.
هر دو مقدار بر اساس ضبط FullHD هستند و نه 4K.
کیفیت ویدیو
همانند Sony A6700، حالت 4K با نمونهبرداری بیش از حد (Oversampled 4K) در ZV-E10 II جزئیات خوبی ارائه میدهد، بهویژه در مقایسه با حالتهای ویدیویی Subsampled در دوربینهایی مانند Fujifilm X-T50.
اگرچه حالت 4K/60fps با کمی برش همراه است، اما سطح جزئیات ارائهشده برای مخاطبان هدف این دوربین یعنی ولاگرها کاملاً کافی و مناسب خواهد بود.
گرمای بیش از حد
دفترچه راهنمای ZV-E10 II هشدار میدهد که بهطور پیشفرض، دوربین تنها قادر است حدود ۵ دقیقه فیلمبرداری 4K در دمای محیط ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۷ درجه فارنهایت) قبل از داغ کردن ضبط کند. آزمایشهای ما صحت این مقدار را تأیید کردند. با این حال، تنظیم گزینه 'Auto Power OFF Temp' روی حالت High امکان ضبط طولانیتر را فراهم میکند.
در آزمایشهای ما، هنگام فیلمبرداری داخل محیط با دمای ۲۳ درجه سانتیگراد (۷۳ درجه فارنهایت) و ضبط 4K/60p با حداکثر کیفیت 200M 4:2:2 10-bit، دوربین پس از ۱ ساعت و ۱۷ دقیقه با تنظیم 'Auto Power OFF Temp' روی High داغ کرد. همچنین، ضبط 4K/60p با کمترین کیفیت 45M 10-bit 4:2:0 توانست ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه ادامه یابد.
کیفیت تصویر
اگرچه ZV-E10 II بهطور خاص برای عکاسی طراحی نشده است، اما با سنسوری که با Sony A6700 به اشتراک میگذارد قادر است عکسهای بسیار خوبی ثبت کند. تصاویر تولید شده دارای جزئیات کافی و رنگهای زنده اما طبیعی هستند و از اغراق یا غیرطبیعی شدن رنگها جلوگیری میکنند.
با این حال، نبود شاتر مکانیکی میتواند باعث تحریف سوژههای متحرک شود و توانایی شما در استفاده از فلاش را محدود کند.
این دوربین همچنین قادر است عکسهای Raw ثبت کند و فایلهای آن امکان تنظیم سایهها و نوردهی را با انعطاف بالا فراهم میکنند. اگرچه نبود شاتر مکانیکی گاهی ممکن است بر دامنه دینامیکی تأثیر بگذارد، آزمایشهای ما نشان داد که ZV-E10 II عملکردی مشابه A6700 که سنسور آن را قرض گرفته، ارائه میدهد. برخلاف نسخه قبلی، این دوربین قادر است Rawهای بدون اتلاف ولی فشرده ضبط کند، که در حین ویرایش انعطاف بیشتری نسبت به Rawهای با فشردهسازی Lossy فراهم میکند و در عین حال مزایای صرفهجویی در فضا را نیز حفظ میکند.
جمعبندی و محدودیتها
دوربین Sony ZV-E10 II قادر است فیلمهای 4K با کیفیت عالی ثبت کند، بهویژه زمانی که در محیطهای کنترلشده فیلمبرداری میکنید. برای افرادی که قصد دارند خودشان را در دفتر یا استودیو ضبط کنند، فوکوس خودکار پیشرفته و حالتها و ویژگیهای کاربرپسند برای مبتدیان، این دوربین را به گزینهای بسیار مناسب و ارتقا یافته نسبت به گوشیهای هوشمند تبدیل میکند.
با این حال، اگر سبک ولاگری شما پویا و پرتحرک است و بیشتر فیلمبرداری دستی در فضای باز انجام میدهید، این دوربین ممکن است بهترین انتخاب نباشد؛ زیرا Auto Framing و فیلتر ND داخلی ZV-1 II را ندارد و همچنین از لرزشگیر سنسور داخلی A6700 برخوردار نیست. به این معنی که شما باید همیشه خود را در کادر حفظ کرده و دوربین را ثابت نگه دارید. اگر چنین نوع ویدیویی هدف شماست، شاید ارزش بررسی گزینههایی خارج از اکوسیستم ILC، مانند DJI Osmo Pocket 3 را داشته باشد؛ هرچند کیفیت تصویر مشابه ZV-E10 II ارائه نمیدهد، اما گیمبال داخلی آن ثبات و روانی بیشتری ایجاد میکند که لرزشگیر سنسور و لرزشگیر اپتیکال به تنهایی قادر به ارائه آن نیستند.
یک نکته مهم که باید تکرار شود: ZV-E10 II برای عکاسی طراحی نشده است. هرچند سنسور آن با A6700 مشترک است که یک دوربین عالی برای عکاسی است، اما اگر انتظار دارید همان عملکرد عکاسی را با قیمت کمتر دریافت کنید، ناامید خواهید شد. نبود منظرهیاب ترکیببندی عکسها در نور مستقیم خورشید را دشوار میکند، و نبود شاتر مکانیکی گزینههای شما برای استفاده از فلاش و همچنین مقابله با rolling shutter در سوژههای سریع را محدود میکند. همچنین، دیال واحد روی صفحه بالایی باعث میشود اغلب مجبور شوید برای تنظیمات به صفحه لمسی مراجعه کنید و رابط کاربری دوربین نیز برای عکاسی طراحی منطقی ندارد.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی فروش دوربین سونی در ایران