لنز Sony FE 35mm F1.4 GM یک لنز پرایم متوسط با فاصله کانونی نسبتاً واید و کیفیت بالا برای دوربینهای مانت E سونی است. در حالی که مدتهاست لنزهای ۳۵ میلیمتری F1.4 سطح بالا در این سری حضور دارند – از جمله نسخهای با برند Zeiss که به نام Distagon 35mm F1.4 شناخته میشود – این لنز جدید، با وجود ابعاد نسبتاً کوچک خود، عملکردی چشمگیر از خود نشان میدهد (و از نظر قیمتی نیز از نسخه Zeiss ارزانتر است).
مشخصات کلیدی:
فاصله کانونی: ۳۵ میلیمتر (۵۲.۵ میلیمتر روی بدنههای APS-C)
بازه دیافراگم: F1.4 تا F16
لرزشگیر: ندارد
قطر فیلتر: ۶۷ میلیمتر
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۲۷ متر (۱۰.۶۳ اینچ)
بزرگنمایی ماکزیمم: ۰.۲۳×
تیغههای دیافراگم: ۱۱ عدد
هود: دارد
وزن: ۵۲۴ گرم
ساختار اپتیکی: ۱۴ عنصر در ۱۰ گروه
در حالی که اکوسیستم لنزهای سونی مملو از گزینههای ۳۵ میلیمتری است، اینبار تمرکز ما روی نمونههای سریعتر است. همانطور که پیشتر گفته شد، علاوه بر نسخه Zeiss Distagon، لنزهای دیگری مانند Sony FE 35mm F1.8، Sigma 35mm F1.2 DG DN Art، Sigma 35mm F1.4 Art و Samyang/Rokinon 35mm AF F1.8 FE نیز وجود دارند. گزینههای زیادی هستند، و حتی هنوز اشارهای به لنزهای F2 تا F2.8 نشده است!
اما تنوع همیشه نکته مثبتی است، و اگر شما زندگیتان را وقف عکاسی کردهاید، داشتن این همه گزینه در ابعاد، کیفیت و بودجههای مختلف بسیار دلگرمکننده است. لنزهای پرایم ۳۵ میلیمتری برای سفر، گزارش تصویری، مراسمها، عکاسی پرتره و موارد دیگر بسیار مناسباند؛ پس منطقی است که این همه انتخاب وجود داشته باشد.
در همین بازار شلوغ، لنز FE 35mm F1.4 GM وارد میشود با هدف اینکه ترکیبی از کیفیت بالا و ابعاد جمعوجور ارائه کند. ببینیم عملکرد آن چگونه است.
ارگونومی و ساخت
همانطور که از لنزهای سری G Master سونی انتظار میرود، ۳۵ میلیمتری F1.4 نیز احساس بسیار محکم و حرفهای دارد. این لنز دارای ادعای مقاومت در برابر شرایط جوی است، شامل گسکت دور مانت و درزگیری کامل در کل بدنه. روی دوربینهای سری a7، a9 و a1 تعادل مناسبی دارد، اگرچه کمی در قسمت جلویی سنگین است.
بدنه عمدتاً از پلاستیک مقاوم ساخته شده، در حالی که حلقه دیافراگم فلزی و حلقه فوکوس دستی با پوشش لاستیکی نرم طراحی شدهاند. در یک سمت لنز، سوییچ AF/MF و یک دکمه قابل تنظیم وجود دارد که به طور پیشفرض برای «نگهداشتن فوکوس» تنظیم شده، اما میتوان آن را از طریق منوی دوربین برای عملکردهای دیگر نیز برنامهریزی کرد.
در سمت دیگر، یک سوییچ برای فعال یا غیرفعال کردن «کلیکهای» حلقه دیافراگم قرار دارد. این ویژگی برای افرادی که بین عکاسی و فیلمبرداری جابهجا میشوند بسیار کاربردی است. در جلوی لنز، دهانه فیلتر ۶۷ میلیمتری قرار دارد و المان جلویی با پوشش فلوئورین برای دفع قطرات آب و اثر انگشتها پوشش داده شده است.
بنابراین بهطور کلی، لنز Sony FE 35mm F1.4 GM همانقدر که قیمتش نشان میدهد، باکیفیت ساخته شده و در عین حال آنقدر سبک هست که در استفاده طولانی خستهکننده نباشد.
فوکوس خودکار و فوکوس برِدینگ
فوکوس خودکار این لنز سریع است، اگرچه در حد فوقالعاده سریع نیست. زمان فوکوس از نزدیکترین فاصله تا بینهایت حدود ۰.۸ ثانیه است که برای بیشتر کاربردهای لنز ۳۵ میلیمتری کاملاً مناسب است.
جالب اینکه نسخه قدیمیتر Zeiss Distagon حدود ۰.۷ ثانیه زمان نیاز دارد و Sigma 35mm F1.2، با وجود بزرگتر بودن و داشتن عدسیهای بیشتر، حدود ۰.۶۵ ثانیه فوکوس میکند. تفاوت بین سیگما و نسخه GM سونی در استفاده پشتسرهم محسوس است، اما در عمل، هیچکدام از این لنزها آنقدر کند نیستند که لحظات را از دست بدهید.
برای فیلمبرداران، فوکوس برِدینگ (تغییر زاویه دید هنگام فوکوس) در این لنز کنترل خوبی ندارد و هنگام جابهجایی فوکوس قابل مشاهده است. اما از سوی دیگر، پاسخدهی حلقه فوکوس دستی به صورت خطی طراحی شده، یعنی چرخش مشخصی از حلقه، همیشه همان مقدار تغییر فوکوس را ایجاد میکند. این ویژگی باعث میشود فوکوس دستی قابل تکرار باشد.
شارپنس
بیایید صادق باشیم؛ بیشتر ما لنزهای سریع را میخریم تا حداقل گاهی از آنها با دیافراگم باز استفاده کنیم، درست است؟ خوشبختانه این لنز در دیافراگم F1.4 نیز عملکرد فوقالعادهای دارد، حتی در فاصلههای نزدیک. سطح جزئیات در تصاویر آنقدر بالاست که موهایی با پهنای تنها یک پیکسل را هم تفکیک میکند.
در مقایسه، لنز Sony 35mm F1.4 ZA حتی در مرکز فریم هم در دیافراگم باز شارپ نیست. با بستن دیافراگم، میزان شارپنس به شکل یکنواختی در تمام فریم بهبود مییابد (حتی روی بدنههای ۶۱ مگاپیکسلی). این لنز برای مدهای چندشات با رزولوشن بالا هم گزینهای عالی است، به شرطی که سوژهتان ثابت باشد و سهپایهی مناسبی داشته باشید.
وینیتینگ و اعوجاج
مانند بسیاری از لنزهای طراحیشده برای سیستمهای بدون آینه، این لنز نیز دارای اصلاحاتی است که هنگام پردازش فایل RAW در Adobe Camera Raw اعمال میشوند. اما برخلاف برخی لنزها، در اینجا تنها انحراف رنگی جانبی (Lateral CA) بهصورت خودکار اصلاح میشود و اعوجاج و وینیتینگ بهصورت خام باقی میمانند.
با این حال، اعوجاج تقریباً وجود ندارد؛ خطوط صاف حتی در لبههای فریم نیز صاف باقی میمانند. وینیتینگ اما در دیافراگمهای باز قابل توجه است، ولی با سنسورهای مدرن، بازیابی نور گوشهها در ادیت مشکل خاصی ایجاد نمیکند.
بوکه
بوکه یکی از نقاط قوت اصلی این لنز است. هایلایتهای خارج از فوکوس الگوهای حلقهای (onion ring) یا لبههای رنگی و سخت ندارند، که باعث میشود پسزمینهها نرم و زیبا به نظر برسند. این موضوع در لنز Zeiss 35mm F1.4 یک نقطهضعف مهم بود.
اثر چشمگربهای (cats-eye) در بوکه مشاهده میشود، اما با بستن دیافراگم به F2.8 این اثر بهکلی از بین میرود. همچنین به لطف دیافراگم ۱۱ تیغهای، بوکهها همچنان دایرهای و نرم باقی میمانند حتی در شرایط پسزمینههای شلوغ.
فلر، گوست و ساناستار
حتی با قرار گرفتن خورشید مستقیماً در فریم، ایجاد فلر یا گوست در تصویر دشوار است. بدون شک، استفاده از عدسیهای خاص در طراحی اپتیکی این لنز به این عملکرد کمک کرده است. وقتی دیافراگم بسته میشود، ساناستارهای بسیار زیبا با ۲۲ شعاع منظم (بهدلیل ۱۱ تیغه دیافراگم) تولید میشوند.
انحراف رنگی طولی و جانبی
نقطهضعف اصلی این لنز، انحراف رنگی طولی (LoCA) است. در حالی که انحراف جانبی در فایل RAW اصلاح میشود، انحراف طولی در دیافراگمهای باز بهصورت حاشیههای سبز یا ارغوانی قبل و بعد از فوکوس دیده میشود. با این حال، این مورد در لنز Sony GM بسیار بهتر از Zeiss Distagon و حتی بهتر از Sony 35mm F1.8 کنترل شده است.
اما هنوز هم در صحنههای پرکنتراست میتواند دیده شود. خبر خوب این است که از دیافراگم F2 به بعد، این انحراف تا حد زیادی کاهش مییابد.
نتیجهگیری
لنز Sony FE 35mm F1.4 GM، اگر با زاویه دید ۳۵ میلیمتر ارتباط برقرار کنید، لنزی است که بهراحتی عاشق آن خواهید شد. این لنز وضوحی را در دیافراگم باز ارائه میدهد که تا چند سال پیش در لنزهای سریع تصور نمیشد. کیفیت ساخت بینقص است، و ابعاد و وزن نیز معقول باقی ماندهاند.
این موضوع با در نظر گرفتن اینکه این لنز از نظر کیفیت اپتیکی تقریباً در تمام زمینهها از Zeiss Distagon 35mm F1.4 بهتر است و در عین حال قیمت و اندازه کمتری دارد، بسیار تحسینبرانگیز است. البته کمی تعجبآور است که Sigma 35mm F1.2 DG DN فوکوس سریعتری دارد، ولی در استفاده واقعی احتمالاً تفاوتی حس نمیشود.
واقعاً تنها نقطهضعف این لنز برای عکاسان، عملکرد آن در زمینه انحراف رنگی طولی است که در دیافراگم F1.4 ممکن است در لبههای با کنتراست بالا ظاهر شود. اما از F2 به بعد این مشکل نیز به حداقل میرسد و از این نظر نیز در میان لنزهای ۳۵ میلیمتری مانت E سونی بهترین عملکرد را دارد.
با در نظر گرفتن بوکه، ساناستارها، مقاومت در برابر فلر و فاصله فوکوس نزدیک، هیچ نکته منفی دیگری نمیتوان ذکر کرد. بهطور خلاصه، این لنز انتخابی ایدهآل و مورد انتظار برای حرفهایها و آماتورهای پیشرفته است که به دنبال یک لنز پرایم سریع ۳۵ میلیمتری برای پرتره، سفر، منظره، مستند یا هر کاربرد دیگری هستند.
این لنز بدون شک شایسته بالاترین امتیاز و توصیه ماست.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی فروش لنز سونی در ایران