زمانی که سونی در آگوست ۲۰۲۳ دوربین a7CR را در کنار a7C II معرفی کرد، این دوربین کامپکت با رزولوشن بالا تا حدی از توجهات دور ماند. اما با معرفی غافلگیرکننده و بسیار مورد انتظار RX1R III که یک دوربین کامپکت حرفهای با لنز ثابت است، اکنون توجهات بیشتری به سمت a7CR جلب شده، و این توجه واقعاً هم شایسته است.
برای بسیاری از عکاسانی که سالها منتظر RX1R III بودهاند — تقریباً یک دهه از عرضه RX1R II گذشته — ورود RX1R III با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. چیزهای زیادی برای دوست داشتن این دوربین وجود دارد — از جمله فرم فاکتور کامپکت و سبک آن و همان سنسور فولفریم ۶۱ مگاپیکسلی فوقالعاده که در a7R V نیز وجود دارد — اما قیمت ۵٬۰۹۹ دلاری آن، که حتی شامل هود لنز نمیشود (که خودش ۲۰۰ دلار دیگر است)، باعث شده بسیاری از عکاسان، از جمله اعضای تیم پتاپیکسل، از خود بپرسند که آیا RX1R III واقعاً ارزش این همه انتظار را داشت یا نه.
اما چه میشود اگر دوربینی وجود داشته باشد که همین سنسور ۶۱ مگاپیکسلی با رزولوشن بالا، فناوری فوکوس خودکار قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی سونی را داشته باشد، اما قیمتش کمتر از ۵٬۰۰۰ دلار باشد؟
در واقع، این دقیقاً همان چیزی است که سونی a7CR طی دو سال گذشته بدون سروصدا ارائه داده است. برخلاف RX1R III، a7CR بار انتظارات سنگینی را به دوش نمیکشد، که همین هم شاید دلیل کمتوجهی به آن در زمان عرضهاش باشد. اما اشتباه نکنید؛ این دوربین کامپکت ۳٬۰۰۰ دلاری مزایای زیادی شبیه RX1R III دارد و حتی برخی برتریهای منحصربهفرد هم ارائه میدهد.
شباهتهای Sony a7CR و RX1R III
همانطور که گفته شد، دوربینهای Sony a7CR و RX1R III از سنسور فولفریم ۶۱ مگاپیکسلی backside-illuminated CMOS سونی استفاده میکنند، همراه با آخرین پردازشگر تصویر Bionz XR و یک پردازنده هوش مصنوعی اختصاصی. در واقع، مسیر پردازش تصویر در هر دو دوربین یکسان است و هر دو فوکوس خودکار مشابهی را نوید میدهند، اگرچه عملکرد واقعی ممکن است متفاوت باشد، زیرا RX1R III دارای لنز ثابت ۳۵ میلیمتر f/2 است، در حالی که a7CR قابلیت استفاده از لنزهای قابل تعویض مانت E را دارد. با این حال، شباهتها تنها به این موارد محدود نمیشود.
دوربینهای a7CR و RX1R III هر دو دارای منظرهیاب الکترونیکی با وضوح ۲٫۳۶ میلیون نقطه و بزرگنمایی ۰٫۷ برابر هستند که در گوشهی بالا و سمت چپ بدنه قرار گرفتهاند. هر دو دوربین، به دلیل سرعت نسبتاً پایین خوانش سنسور ۶۱ مگاپیکسلی، بیشتر برای عکاسی مناسب هستند تا فیلمبرداری. همچنین هر دو مدل اولویت را به طراحی کامپکت دادهاند — اگرچه هر کدام به روش متفاوتی به این هدف رسیدهاند.
از دیدگاه صرفاً تصویری، اگر امکان جدا کردن لنز زایس ۳۵ میلیمتر f/2 از RX1R III و نصب آن روی a7CR وجود داشت، هر دو دوربین دقیقاً یک تصویر یکسان ثبت میکردند. بنابراین اگر یک عکاس تصور کند که RX1R III تنها دوربین کامپکت سونی است که میتواند عکسهایی با رزولوشن بالا و ۶۱ مگاپیکسل بگیرد، سخت در اشتباه است.
تفاوتهای a7CR و RX1R III
روش رسیدن دو دوربین ۶۱ مگاپیکسلی سونی به فرمفاکتور کامپکتشان در واقع از جنبههایی مهم با هم تفاوت دارد.
RX1R III با لنز ثابت ۳۵ میلیمتر f/2 و باتری NP-FW50، وزنی معادل ۴۹۸ گرم (حدود ۱٫۱ پوند) دارد. این وزن بسیار سبک است و شکی در آن نیست. به دلیل لنز ثابت بودن آن، عکاسان از مزایای شاتر برگ (leaf shutter) نیز بهرهمند میشوند که امکان استفاده از سرعتهای سینک فلاش بسیار بالاتری را فراهم میکند.
در مقابل، دوربین a7CR به لطف گریپ جلویی برجستهتر و استفاده از باتری بزرگتر NP-FZ100، بدون لنز وزنی معادل ۵۱۵ گرم (۱.۱ پوند) دارد. برای مقایسه بهتر، میتوان به لنز جدید Sigma 35mm f/2 DG Contemporary برای مانت E و L اشاره کرد که وزن آن ۳۲۵ گرم (۰.۷ پوند) است.
برای مقایسه، بیایید نگاهی به دوربین Sony a7R V بیندازیم؛ دوربینی که بزرگتر و صادقانه بگوییم برای اغلب عکاسان حرفهای، همهکارهتر است. این دوربین بدون لنز ۷۲۳ گرم (۱.۶ پوند) وزن دارد. اگرچه a7R V یک دوربین فولفریم بدون آینه حرفهای نسبتاً خوشتراش محسوب میشود، ولی در مقایسه با RX1R III و a7CR، مثل یک بوکسور سنگینوزن در یک مبارزه با وزن پر محسوب میشود.
a7CR به همراه لنز Sigma 35mm f/2 (یا در واقع هر لنزی)، به خاطر گریپ بزرگتر جلویی، ضخیمتر از RX1R III است. این گریپ بزرگتر در a7CR کاملاً منطقی است، چرا که این دوربین میتواند از لنزهای سنگینتری نسبت به یک لنز ۳۵ میلیمتری پرایم استفاده کند، و در چنین شرایطی، داشتن یک گریپ مناسب برای گرفتن مطمئن دوربین حیاتی است. البته، هیچکدام از این دو دوربین در جیب شلوار جا نمیگیرند — مگر اینکه شلوار جین JNCO پوشیده باشید!
با این حال، نمیتوان انکار کرد که RX1R III از نظر اندازه و وزن، کوچکتر و سبکتر از a7CR است وقتی شرایط برابر باشد.
اما این تلاش برای باریکی، بهایی هم داشته است. برخلاف a7CR، نمایشگر پشتی RX1R III (که وضوح بالاتری دارد) هیچگونه قابلیت چرخش یا تیلت ندارد. حتی صفحه نمایش a7CR میتواند کاملاً به بیرون و طرفین بچرخد. شاید مهمتر از آن برای کسانی که قصد دارند از RX1R III برای عکاسی خیابانی یا پیادهروی استفاده کنند، این باشد که این دوربین فاقد سیستم لرزشگیر داخل بدنه (IBIS) است — قابلیتی که در a7CR وجود دارد.
متأسفانه، این محدودیت به دلیل طراحی قدیمی لنز زایس ۳۵ میلیمتری f/2 است؛ این لنز فضای کافی برای ایجاد دایره تصویر جهت لرزشگیر سنسور داخل بدنه ندارد. علاوه بر این، بدنه RX1R III برای جای دادن سیستم IBIS — حتی نسخه کوچکشده آن — باید بزرگتر میبود. با این حال، سونی تقریباً یک دهه زمان داشت تا این مشکل را حل کند.
از میان تمام تفاوتها، مهمترین آن برای عکاسان این است که RX1R III دارای لنز ثابت است، ولی a7CR لنز جداشدنی دارد. بسته به دیدگاه هر فرد، ممکن است یکی را برتر از دیگری بداند. اما اگر اولویت عکاس ثبت تصاویر ۶۱ مگاپیکسلی با لنز ۳۵ میلیمتری f/2 باشد، هر دو دوربین این توانایی را دارند — با این تفاوت که a7CR به لطف استفاده از لنزهای مدرن، کیفیت تصویر بهتری ارائه میدهد. ضمن اینکه a7CR میتواند از سنسور قدرتمند خود با لنزهای پرایم جمعوجور و سریع دیگری مثل ۲۴ میلیمتر، ۲۸ میلیمتر یا ۵۰ میلیمتر هم استفاده کند.
برای آن دسته از عکاسانی که بیشتر از هر چیزی به اندازهی کوچک RX1R III اهمیت میدهند، شاید پرداخت مبلغ بالای آن منطقی باشد. اما برای آنهایی که میتوانند کمی در فرمفاکتور مصالحه کنند، a7CR یک گزینه ارزانتر، منعطفتر و منطقیتر است.
یک مطالعه موردی: نگاهی به Fujifilm
شاید مقایسهی آمار فروش بین دوربینهای فوجیفیلم و سونی منصفانه نباشد (چون محصولات فوجی به طور کلی فروش بیشتری دارند)، اما میتوان نگاهی انداخت به نحوهی برخورد فوجیفیلم با شرایطی تقریباً مشابه: این شرکت ابتدا سری X100 را روانه بازار کرد و فقط در ماههای اخیر دوربینی با لنز قابل تعویض عرضه کرده که طراحیاش بسیار شبیه X100 است — یعنی X-E5.
از آنجایی که سونی تقریباً ۱۰ سال بین مدلهای RX1R فاصله انداخته، به سختی میتوان با قطعیت گفت که اگر این سری بهطور مداوم توسعه پیدا میکرد، آیا میتوانست به اندازه سری X100 فوجیفیلم محبوب شود یا نه. با این حال، چرخه توسعهی محصول مشابهی مشاهده میشود: ابتدا RX1R و سپس a7CR — مانند X100 و بعد X-E5. تفاوت این است که فوجیفیلم هیچوقت سری کامپکت با لنز ثابت را رها نکرد و همین باعث موفقیت بزرگش شد، اما در عین حال درک کرد که بازار بهاندازه کافی کشش دارد که نسخههای لنز جداشونده را هم ارائه دهد.
و کاربران فوجیفیلم از داشتن این انتخاب بسیار راضی هستند. نکته جالب اینجاست که سونی برای نسخهی لنز ثابت (RX1R III) قیمت بیشتری تعیین کرده، در حالی که فوجی دقیقاً برعکس عمل کرده است. در دنیای فوجیفیلم، اگر X-E5 چند صد دلار ارزانتر از X100 بود، قطعاً محبوبیت بیشتری پیدا میکرد. پس هیچ دلیلی نیست که به محصولات سونی با همان نگاه نگاه نکنیم.
از آنجا که در دوربینهای سونی تجربه عکاسی بین RX1R III و a7CR تقریباً یکسان است — برخلاف تفاوت ملموسی که بین X100VI و X-E5 وجود دارد — مزایای قیمت پایینتر و انعطافپذیری بالاتر a7CR نسبت به RX1R III باید حتی بیشتر به چشم بیاید.
نتیجهگیری: Sony a7CR حالا بیش از هر زمان دیگری ارزشمند به نظر میرسد
اگرچه سونی دوربین a7CR را به عنوان گزینهای کوچکتر و ارزانتر نسبت به a7R V معرفی کرد — و نه جایگزینی برای X100VI — اما ورود دیرهنگام RX1R III جانی دوباره به a7CR بخشیده است؛ نه فقط به عنوان یک مقایسه، بلکه به عنوان یک انتخاب واقعی برای عکاسانی که دنبال دوربینی قدرتمند با رزولوشن بالا هستند، که هم میتواند یک دوربین سبک برای سفر باشد، هم هستهی اصلی یک کیت کامل عکاسی حرفهای.
اگر عاشق پتانسیل تصویربرداری RX1R III هستید اما قیمت ۵٬۱۰۰ دلاری آن ناامیدتان کرده، باید بدانید سونی این مشکل را دو سال پیش با a7CR حل کرده بود — فقط کسی متوجهش نشد.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی در ایران