Sony ZV-1 Mark II یک دوربین کامپکت با تمرکز بر ولاگسازی است که از یک حسگر CMOS پشتهای ۲۰ مگاپیکسلی از نوع ۱ اینچ (۱۳.۲ × ۸.۸ میلیمتر) و لنزی با فاصله کانونی معادل ۱۸ تا ۵۰ میلیمتر با دیافراگم F1.8-4.0 بهره میبرد. به جز تغییر در محدوده فاصله کانونی لنز، بیشتر اجزای این دوربین مشابه مدل قبلی آن باقی مانده که خود نیز یک دوربین ویدئویی جیبی توانمند بود.
مشخصات کلیدی:
- حسگر CMOS پشتهای ۲۰ مگاپیکسلی از نوع ۱ اینچ (۱۳.۲ × ۸.۸ میلیمتر)
- لنز معادل ۱۸–۵۰ میلیمتر با دیافراگم F1.8-4.0 و فیلتر ND داخلی
- ضبط ویدئو با کیفیت 4K/30p و 1080/120p
- عکاسی پیاپی با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه در فرمتهای JPEG و RAW تا سقف ۸۰۰ تصویر JPEG
- نمایشگر لمسی کاملاً چرخان با اندازه ۳ اینچ و وضوح ۹۲۱ هزار نقطه
- پشتیبانی از حالتهای ویدئویی ۸ بیتی Log و HLG
- میکروفون سهکپسولی جهتدار به همراه پوشش بادگیر
- پشتیبانی از کارت حافظه UHS-I SD
- درگاه USB-C برای شارژ، استفاده در حین روشن بودن دوربین و همچنین استریم
- جک میکروفون استریو ۳.۵ میلیمتری
- قابلیت انتقال تصویر و ویدئو از طریق بلوتوث و Wi-Fi
قیمت این دوربین ۸۹۹.۹۹ دلار (قیمت رسمی) است و در دو رنگ مشکی و سفید عرضه میشود. همچنین میتوان آن را با دسته بلوتوثی Sony GP-VPT2BT که نقش سهپایه جمعوجور را نیز ایفا میکند، با پرداخت مبلغ اضافی ۱۳۹.۹۹ دلار تهیه کرد.
این چه نوع دوربینی است ؟
ZV-1 Mark II یک دوربین ولاگ برای کاربران در سطح مبتدی تا متوسط است که عمدتاً برای فیلمبرداری از خود در فاصله بازوی دست، روی میز یا با استفاده از سهپایه طراحی شده است. این دوربین دارای آرایه سهمیکروفونی برای ایزولهکردن صدای گوینده رو به دوربین، فاصله کانونی مناسب برای ثبت تصویر سلفی و کنترلهای لمسی برای استفاده راحت در حالت نمایشگر چرخان سلفی است.
با این که دوربین امکان عکاسی در فرمتهای RAW و JPEG را نیز دارد (ویژگیای که مدل ارزانتر ZV-1F نداشت)، اما بهوضوح مشخص است که سونی این محصول را عمدتاً برای ضبط ویدئوی ولاگ و استفاده در شبکههای اجتماعی ساخته است؛ برای مثال، لوگوی سونی فقط زمانی به درستی نمایش داده میشود که نمایشگر در حالت سلفی چرخانده شده باشد.
در مقایسه با مدل قبلی، تنها تغییر چشمگیر در Mark II، استفاده از لنزی با فاصله کانونی بازتر معادل ۱۸–۵۰ میلیمتر و دیافراگم F1.8-4.0 است. مدل قبلی دارای لنز معادل ۲۴–۷۰ میلیمتر بود که فیلمبرداری سلفی واید را بهویژه هنگام استفاده از تثبیت دیجیتال دشوار میکرد. در Mark II شروع فاصله کانونی از ۱۸ میلیمتر به این معناست که حتی در صورت فعالسازی تثبیت دیجیتال (که با اعمال کراپ ۱.۳۳×، میدان دید را به معادل حدود ۲۴ میلیمتر میرساند)، کادربندی برای ولاگسازی آسانتر شده است. در مجموع این تغییر باعث میشود در حالت تثبیتشده، محدوده معادل ۲۴–۶۷ میلیمتر در اختیار کاربر باشد که کاربردیتر است.
غیر از لنز، باقی مشخصات برای کاربران ZV-1 آشنا خواهد بود. همان حسگر پشتهای ۲۰ مگاپیکسلی از نوع ۱ اینچ استفاده شده که باعث فوکوس خودکار سریع، دنبالکردن دقیق افراد و حیوانات و کاهش پدیده Rolling Shutter میشود. بدنه و طراحی دکمهها نیز تقریباً همان است: همان سوئیچ زوم، همان پوشش بادگیر روی میکروفون (که مثل مدل قبل کمی دکمه روشن/خاموش را پنهان میکند)، و همان نمایشگر ۳ اینچی کاملاً چرخان. همچنین پورت ۳.۵ میلیمتری برای میکروفون و خروجی Micro HDMI نیز حفظ شدهاند. تنها تغییر در این بخش، جایگزینی درگاه چندمنظوره با درگاه USB-C است. یک بار دیگر خبری از جک هدفون برای مانیتورینگ صدا نیست.
بدنه و نحوه استفاده
دوربین Sony ZV-1 Mark II کوچک، جمعوجور، سبک و نسبتاً قابلحمل در جیب است؛ وزن آن ۲۹۲ گرم و طول بلندترین ضلع آن ۱۰۶ میلیمتر میباشد. طراحی بدنه نسبتاً مکعبی است و یک برآمدگی در قسمت جلویی برای جایگیری دست و یک تکیهگاه برای شست در قسمت پشت آن در نظر گرفته شده است. برای دوربینی با این ابعاد، این برآمدگیها در ترکیب با یکدیگر بهطرز شگفتآوری در حفظ راحتی و امنیت دوربین هنگام استفاده (خصوصاً در حالت غیر سلفی) مؤثر هستند. یک حلقه بند مچی نیز تعبیه شده که اطمینان خاطر بیشتری هنگام کار با دوربین ایجاد میکند.
در حالت سلفی گرفتن، نگهداشتن دوربین بهطور ثابت یا حفظ یک گیره مناسب سختتر میشود. در این حالت، استفاده از یک دستگیره خارجی که به محل پیچ سهپایه متصل میشود، بسیار مفید و حتی ضروری است. سونی یک دستگیره بلوتوثی به نام GP-VPT2BT ارائه میدهد که دکمههای ضبط و کنترل زوم را نیز داراست و همچنین میتواند به عنوان یک سهپایه کوچک مورد استفاده قرار گیرد. قیمت این دستگیره به صورت جداگانه ۱۳۹.۹۹ دلار است، ولی اگر به دنبال صرفهجویی هستید، هر دستگیرهای میتواند کار را راه بیندازد.
در زمینه دکمهها، دوربین طراحی بسیار ساده و مینیمالی دارد. در قسمت بالایی و پشتی فقط مجموعهای محدود از دکمهها، یک سوئیچ چرخشی برای زوم و یک پیچ کنترلی در پشت تعبیه شده است. هیچ منظرهیابی (ویوفایندر) در این مدل وجود ندارد، که ممکن است در نور مستقیم خورشید و در حالتی که در حالت سلفی فیلمبرداری نمیکنید، مشکلساز باشد.
در پشت دوربین، دکمهای برای منوی Fn و یک دکمه چهارتایی برای تنظیمات سریع دیده میشود، ولی اکثر عملکردهای دوربین از طریق صفحهنمایش لمسی انجام میشود. صفحهنمایش به خوبی لمسها را تشخیص میدهد. زمانی که صفحه نمایش را برای ضبط سلفی باز میکنید، کنترل تنظیماتی مانند سرعت شاتر، دیافراگم، ISO و تراز سفیدی (وایتبالانس) تنها با یک لمس انجامپذیر است. برای تنظیمات بیشتر مانند فعالسازی فیلتر ND یا تغییر حالت فوکوس لمسی به ردیابی لمسی، باید از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید تا منوی Fn نمایش داده شود. شروع و توقف ضبط نیز از طریق یک دکمه لمسی ممکن است، اما استفاده از دکمه فیزیکی ضبط که در بالای دوربین تعبیه شده بسیار راحتتر و مطمئنتر است. وجود یک چراغ کوچک (تَلی لایت) و نمایش نوار قرمز دور صفحه هنگام ضبط، به تأیید بصری آغاز ضبط کمک زیادی میکند. با این حال، تنظیمات پیشرفتهتر نیاز به ورود به منوی اصلی دارد که در حالت سلفی میتواند مشکلساز شود.
وقتی صفحهنمایش را به سمت بیرون میچرخانید، صفحه لمسی عملاً کنترل اصلی دوربین میشود. همه تنظیمات پایه فقط با یک لمس در دسترس هستند، از جمله فوکوس و دکمه ضبط.
خوشبختانه، ZV-1 Mark II خیلی سریع روشن و آماده به کار میشود. دکمه پاور در بالای دوربین تعبیه شده، ولی این دکمه زیر پوشش ضدباد میکروفن سهکپسوله قرار میگیرد و دسترسی به آن کمی سخت میشود. خوشبختانه یک جایگزین وجود دارد: میتوان تنظیم کرد که با باز و بسته شدن صفحهنمایش، دوربین بهصورت خودکار روشن یا خاموش شود. این روش خیلی سریعتر و راحتتر است و مورد علاقه ما قرار گرفت.
باتری
دوربین ZV-1 Mark II از همان باتری NP-BX1 مدل قبلی استفاده میکند که ظرفیت ۴.۵ واتساعت دارد و طبق استاندارد CIPA برای گرفتن ۲۹۰ عکس شارژدهی دارد (در عمل معمولاً تا دو برابر این مقدار هم قابل دستیابی است). این میزان شارژدهی برای چنین باتری کوچکی قابل قبول است. طبق استاندارد، ضبط ویدئو بهطور متوسط ۴۵ دقیقه زمان دارد، اما در استفاده واقعی بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه توانستیم فیلمبرداری کنیم که این موضوع کمی آزاردهنده بود.
ویژگی جدید این نسخه، پورت USB-C است که برای شارژ باتری مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این روش، باتری تقریباً خالی را در حدود ۳۵ دقیقه میتوان کاملاً شارژ کرد. همچنین میتوان همزمان با استفاده از دوربین، آن را از طریق USB شارژ کرد.
فیلمبرداری
دوربین ZV-1 Mark II قادر به ضبط ویدیو تا وضوح 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه است، اما اگر بخواهید از نرخ فریمهای آهسته (Slow Motion) استفاده کنید، وضوح تصویر به 1080p کاهش مییابد. برخلاف مدل قبلی، این نسخه فاقد لرزشگیر اپتیکال لنز یا لرزشگیر داخلی بدنه است. لرزشگیری فقط در حالت دیجیتال و در زمان فیلمبرداری ارائه میشود که این روش با برش تصویر (Crop) همراه است و بخش میانی تصویر را برای اصلاح لرزش انتخاب میکند. این عملکرد در ضبط ویدیوی 4K عملکرد قابل قبولی دارد و برش تصویر باعث میشود لنز معادل ۱۸ میلیمتری به حدود ۲۴ میلیمتر معادل تبدیل شود. به نظر میرسد این برش عمدی بوده و برای دستیابی به نمای پایدار ۲۴ میلیمتر، لنز ۱۸ میلیمتری بدون لرزشگیر استفاده شده است. (برای مقایسه، لرزشگیر دیجیتال در مدل قبلی ZV-1 باعث میشد لنز معادل ۲۴ میلیمتری به حدود ۳۰ میلیمتر برسد.)
حالتهای تصویربرداری ویدیو
در این دوربین، حالتهای HLG برای نمایش در تلویزیونهای HDR، و همچنین S-Log2 و S-Log3 برای حفظ اطلاعات گستردهتر نوری و دامنه داینامیک برای ادیت و اصلاح رنگ حرفهای گنجانده شدهاند. اما یک مشکل مهم وجود دارد: این دوربین فقط از عمق رنگ ۸ بیت پشتیبانی میکند. این مقدار برای HLG معمول نیست و برای حالت Log نیز محدودیت ایجاد میکند.
ضبط با عمق رنگ ۸ بیت باعث میشود اگر در هنگام ادیت بخواهید تغییرات زیادی روی رنگها انجام دهید، تصویر دچار تخریب، باندینگ (پلهای شدن رنگها) و افکت پاستری شود. حالت S-Log3 به دلیل حفظ دامنه داینامیک وسیعتر، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارد. بنابراین، استفاده از S-Log2 انتخاب مناسبتری برای این دوربین است.
امکانات خلاقانه برای ولاگ
برخی از حالتهای خلاقانه و دکمههای اختصاصی از مدل قبلی برای راحتی ولاگرها حفظ شدهاند. دکمهای برای محو کردن پسزمینه وجود دارد که به دوربین میگوید عمق میدان کم را اولویت دهد. همچنین حالت «نمایش محصول» (Product Showcase) که با تشخیص چهره کار میکند، تمرکز فوکوس را به هر شیئی که به دوربین نزدیک میکنید تغییر میدهد. این قابلیت برای آموزش آرایشی، دموهای آشپزی، آنباکسینگ و دیگر محتوای نمایشی بسیار مفید است. سیستم میکروفن ۳ کپسولی نیز به صورت خودکار صدا را با تمرکز روی گوینده، چه در پشت، چه جلو یا اطراف دوربین، تنظیم میکند.
حالت CineVlog
در این نسخه حالت جدیدی به نام CineVlog اضافه شده است که دوربین را به صورت خودکار روی نسبت تصویر سینمایی 2.35:1 و نرخ ۲۴ فریم در ثانیه تنظیم میکند و از پروفایل رنگی ملایمتر و شبیه فیلم استفاده مینماید. در این حالت، میتوان فیلترهای رنگی و سرعت فوکوس را نیز تنظیم کرد تا حس و حال سینمایی ایجاد شود.
در حالت CineVlog، فیلترهای رنگی به دو دسته "Moods" (حالوهوا) و "Looks" (ظاهر) تقسیم میشوند. به طور کلی، "Mood" پاسخ رنگی را تغییر میدهد و "Look" پاسخ نوری و کنتراست را تنظیم میکند. ترکیب این دو امکان شخصیسازی نمایش تصویر را فراهم میسازد.
هدف از حالت CineVlog تولید ویدیوهایی آماده برای انتشار مستقیم از دوربین است. اما باید توجه داشت که این حالت دارای حاشیههای سیاه (Black Bars) در بالا و پایین تصویر است و نسبت 2.35:1 با نسبت استاندارد شبکههای اجتماعی مانند یوتیوب سازگار نیست.
مدیریت فایل و اپلیکیشن Creator
یکی از مزایای دوربینهای مخصوص ولاگ، مدیریت بهتر فایلها است. برخلاف گوشیهای هوشمند که نیاز به آزادسازی حافظه داخلی دارند یا فرآیند انتقال فایل به کامپیوتر ممکن است زمانبر باشد، استفاده از کارت حافظه SD در دوربینها امکان تعویض و انتقال سریع فایلها را فراهم میکند.
علاوه بر کارت حافظه و اتصال USB-C، دوربین ZV-1 Mark II میتواند با استفاده از اپلیکیشن Sony Creator (برای اندروید و iOS) فایلها را به دستگاههای موبایل منتقل کند. با این اپ، فایلها مستقیماً از دوربین به گوشی منتقل شده و در گالری ذخیره میشوند. البته در آزمایشها، نسخه iOS این برنامه گاهی با قطع ارتباط و ناتمام ماندن انتقال فایلها مواجه شد. نسخه اندروید مورد تست قرار نگرفت.
عملکرد لرزشگیر تصویر
کیفیت عملکرد لرزشگیر دیجیتال بسته به میزان حرکت دوربین و جهت آن متفاوت است. همانطور که انتظار میرود، هر چه حرکت نرمتر و آهستهتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود.
در هنگام راه رفتن با سرعت معمولی (نه سریع و نه خیلی آرام)، عملکرد لرزشگیر هنگام حرکت مستقیم به جلو و عقب در راستای جهت دوربین قابل قبول بود. ولاگ گرفتن رو به دوربین یا حرکت به جلو نیز نتایج روان و مناسبی داشت.
اما وقتی چرخش در خیابانها یا پنینگ (چرخاندن دوربین) وارد کار شد، کیفیت تصویر به طور محسوس افت کرد. لرزشگیر تلاش میکرد کادر را حفظ کند، اما پس از رسیدن به حد اصلاح، تصویر دچار پرش و تکهتکه شدن میشد. این مشکل شاید زیاد پیش نیاید، اما اگر پیش بیاید، میتواند حرفهای بودن کار را زیر سؤال ببرد.
نرمافزار Catalyst Browse
راهحل جایگزین استفاده از نرمافزار Sony Catalyst Browse است. دوربین اطلاعات حرکتی را از حسگرهای لرزشگیر خود ذخیره میکند و میتوان ویدیوهای بدون لرزشگیر را در این نرمافزار پردازش کرد. چون نرمافزار از توان پردازشی بیشتر کامپیوتر استفاده میکند، نتایج بهتری نسبت به پردازش آنی دوربین ارائه میدهد. کیفیت نهایی از «قابل قبول» تا «اندکی بهتر» متغیر بود. با این حال، مراحل اضافی مورد نیاز برای این روش باعث میشود کمی از هدف طراحی دوربین – یعنی تجربه ساده و سریع – دور شود.
عملکرد صدا
Sony ZV-1 Mark II - صدابرداری
دوربین ZV-1 Mark II دارای میکروفون سهکپسولی جهتدار است که میتوان آن را بهصورت خودکار یا دستی تنظیم کرد تا صدا را از جلو، عقب یا تمام جهات ضبط کند. این سیستم همان سیستم استفادهشده در مدل اصلی ZV-1 است.
ما چند تست ساده انجام دادیم تا ببینیم این میکروفونها تا چه حد قادر به تفکیک صدای موردنظر (مانند صحبت فرد مقابل دوربین) از نویز محیط هستند. نتایج این تستها ترکیبی از موفق و ناموفق بودند.
در حالت خودکار (Auto)، دوربین در فضاهای آرام و محیطهای بیرونی عملکرد خوبی دارد، اما در محیطهای داخلی و شلوغ مانند ساحلهای بادی یا خیابانهای پررفتوآمد شهری دچار مشکل میشود. بازتاب صدا (Reverb) یکی از مشکلات عمومی ضبط صداست، اما در ZV-1 Mark II این مشکل در فضاهای بسته بهوضوح بیشتر است و با افزایش فاصله گوینده از دوربین نیز شدیدتر میشود. حالت خودکار در این شرایط نمیتواند بهخوبی تشخیص دهد که صدا از کدام جهت میآید، و تشخیص اینکه آیا دوربین از حالت فراگیر استفاده میکند، صدای گوینده را تشخیص میدهد یا بر روی صدای بازتابی تمرکز کرده، یک بازی شانسی است.
همچنین مشاهده کردیم که هنگام چرخاندن دوربین بهصورت ۱۸۰ درجه (یعنی وقتی شخصی ابتدا پشت دوربین صحبت میکند و سپس جلوی آن قرار میگیرد)، میکروفون خودکار همیشه بهدرستی اولویت ضبط را از عقب به جلو تغییر نمیدهد. در برداشتهای طولانیمدت، این یک مشکل قابل توجه است، خصوصاً اینکه صدای موتور زوم لنز نیز توسط دوربین ضبط میشود.
حتی در مواقعی که سیستم میکروفون بهخوبی عمل میکند و صدای گوینده را نسبت به نویز محیط اولویت میدهد، کیفیت صدا همچنان پایین است. صدای خروجی خام از دوربین، تخت و فلزی (Tinny) است و در مقایسه با صدایی که همزمان با میکروفون خارجی ضبط کردیم، ضعیفتر بهنظر میرسد.
در صورت امکان، پیشنهاد میشود از یک سیستم ضبط صدای خارجی استفاده شود. با این حال، مدل Mark II فاقد جک هدفون برای مانیتورینگ صداست. تنها یک نمایشگر سطح صدا وجود دارد، اما امکان بررسی دقیق آنچه که این سطحها نشان میدهند بدون گوش دادن، وجود ندارد.
عملکرد فوکوس خودکار
Sony ZV-1 Mark II - فوکوس
یکی از نقاط قوت این دوربین، عملکرد بسیار سریع و دقیق فوکوس خودکار آن است. دوربین چهره و چشم افراد را بهسرعت تشخیص میدهد و وقتی چهرهای شناسایی شد، بهخوبی آن را دنبال میکند، حتی اگر افراد دیگری وارد کادر شوند.
حالت "نمایش محصول" (Product Showcase Mode) بهخوبی نشان میدهد که دوربین چقدر در دنبال کردن چهره یا انتقال فوکوس به سوژههای دیگر (مانند اجسامی که جلوی دوربین گرفته میشوند) عملکرد مؤثری دارد.
به لطف سنسور Stacked CMOS، سرعت خوانش اطلاعات تصویر بالا بوده و به فوکوس خودکار در دنبال کردن سوژهها (مخصوصاً افراد و حیوانات) کمک میکند. تنها در شرایطی فوکوس دچار مشکل شد که ما برای لحظهای در موقعیت نوری از پشت (Backlight) قرار گرفتیم، مانند زمانی که وارد یک کوچه تاریک شدیم و دوربین فوکوس را روی درختان پشتسر ما تنظیم کرد. در این موقعیتها، کاربر میتواند با لمس روی نمایشگر دوباره فوکوس را روی چهره خود تنظیم کند یا منتظر بماند تا دوربین چهره را تشخیص داده و دوباره روی آن تمرکز کند.
نتیجهگیری
مواردی که دوست داشتیم:
- فوکوس خودکار سریع و قابل اعتماد با قابلیت تشخیص چهره و چشم برای انسانها و حیوانات
- خروجی ویدیوی 4K تمیز و باکیفیت بدون نیاز به ادیت
- کنترلهای لمسی برای حالت سلفی و ویدیو
- زمان روشن شدن سریع
- عملکرد خوب در حذف Rolling Shutter
- وجود چراغ قرمز ضبط و قاب قرمز روی صفحه برای تایید شروع فیلمبرداری
- فیلتر ND داخلی
- حالتهای خودکار که کاربر را از درگیری با مسائل فنی بینیاز میکنند
- لنز واید مناسب برای ویدیوهای سلفی
مواردی که دوست نداشتیم:
- نداشتن لرزشگیر برای عکاسی (فقط لرزشگیر دیجیتال برای ویدیو)
- منوهای پیچیده و متراکم که کار با آنها را سخت میکند
- نبود جک هدفون برای مانیتور کردن صدا
- افت کیفیت در حالت Slow و Quick Motion (فقط به رزولوشن 1080 محدود میشود)
- محدودیت شاتر الکترونیکی در پایینترین حد (تا ۱/۴ ثانیه)
- سختی در عکاسی دستی در حالتهای غیر خودکار
- تعداد دکمههای فیزیکی محدود
- حالت S-Log3 فقط با خروجی ۸ بیت و انعطافپذیری کم
جمعبندی
دوربین Sony ZV-1 Mark II دارای ویژگیهای مثبت زیادی برای ویدیو است؛ از جمله روشن شدن سریع، حالتهای خودکار مفید، فوکوس خودکار دقیق، عملکرد مناسب Rolling Shutter، و لرزشگیر دیجیتال برای ویدیو (اگرچه برای عکسها لرزشگیری وجود ندارد). برای کسانی که دنبال یک دوربین کامپکت مخصوص ولاگ یا نسخه ارتقاءیافته ZV-1 هستند، این دوربین جذابیتهای زیادی دارد؛ اما نقاط ضعفی هم دارد که ممکن است کاربران حرفهایتر یا حتی کسانی که به گوشی هوشمند عادت کردهاند، را ناامید کند.
درباره عکاسی با این دوربین
در طول این بررسی، تمرکز اصلی روی تواناییهای ویدیویی این دوربین کامپکت بود، اما اگر به لنز 50-18 میلیمتر با دیافراگم F1.8-4.0، سنسور پشتهای (Stacked) و طراحی جمعوجور آن نگاه کنید و فکر کنید «شاید یه دوربین جمعوجور عالی برای عکاسی باشه»، تنها نیستید. این فکر در طول بررسی برای ما هم پیش آمد.
کیفیت عکسها قابل قبول است؛ در تستهای استودیویی متوجه شدیم که لبههای تصویر کمی نرم هستند، ولی در کل عملکرد خوبی دارد. با این حال، ZV-1 Mark II برای عکاسی طراحی نشده و اگر کسی بخواهد از آن به عنوان یک دوربین کامپکت عکاسی لذتبخش استفاده کند، احتمالاً رضایت کامل نخواهد داشت.
دوربین برای چه کسانی مناسب است؟
اگر اولویت شما ویدیو است، و بهخصوص اگر میخواهید بیشتر از حالتهای خودکار استفاده کنید، این دوربین میتواند گزینه مناسبی باشد. فلسفه طراحی ZV-1 Mark II بر پایه تنظیمات خودکار است، مخصوص کسانی که تنها فیلمبرداری میکنند و نمیخواهند درگیر تنظیمات فنی شوند. نیازی نیست درباره دیافراگم، الگوهای میکروفون، یا نرخ فریم بدانید؛ فقط مهم است که خروجی خوب باشد و سونی تلاش کرده این کار را ساده کند.
با تمام این ویژگیهای مثبت، برخی مشکلات واضح جلوی درخشش کامل این دوربین را گرفتهاند. صدای خروجی از دوربین نسبت به رقبا بهتر است، اما باز هم بهاندازهای نیست که بتوان فقط به آن تکیه کرد. لرزشگیر در هنگام چرخش در صحنهها عملکرد خوبی ندارد و تصویر را بهصورت ناگهانی میکِشد یا رها میکند. رنگها در برخی صحنههای روز بیرونی به سمت آبی میروند و عمر باتری نیز برای فیلمبرداری بسیار ضعیف است (که واقعاً باید جدی گرفته شود). به همین دلایل، توصیه این دوربین برای کسانی که دنبال یک دوربین جمعوجور با تمرکز بر ویدیو هستند، کار راحتی نیست.
سؤال اصلی:
وقتی صحبت از دوربین ولاگ میشود، مهمترین سؤال این است که آیا استفاده از این دستگاه اختصاصی بهتر از گوشی هوشمند خوبی است که همیشه همراهمان داریم؟
و در این مورد، بهصراحت میتوان گفت: خیر.
با اینکه فوکوس خودکار، ردیابی سوژه و عملکرد Rolling Shutter این دوربین بسیار بهتر از بیشتر گوشیهاست، ولی وابستگی بیشازحد به حالتهای خودکار، مشکلات صدا، عمر باتری بسیار ضعیف و قیمت نسبتاً بالا باعث میشوند استفاده از یک گوشی خوب گزینه بهتری برای اکثر کاربران باشد.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی در ایران