نقد و بررسی دوربین سونی Sony A9 III | نمایندگی دوربین سونی

 

دوربین Sony a9 III جدیدترین دوربین حرفه‌ای با سرعت بالا برای عکاسی ورزشی از شرکت سونی است. این دوربین از یک حسگر CMOS پشته‌ای با شاتر جهانی بهره می‌برد که قادر به ثبت داده‌های تمامی پیکسل‌ها به‌صورت همزمان است؛ قابلیتی که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت.

 

نمایندگی دوربین سونی آلفا

ویژگی‌های کلیدی:

 

  • حسگر CMOS پشته‌ای با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل و شاتر جهانی
  • توانایی عکاسی پیاپی با سرعت تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه
  • قابلیت ثبت پیش‌عکس تا ۱ ثانیه پیش از فشردن کامل شاتر
  • فیلم‌برداری 4K تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه از طریق برداشت 6K، و 4K/120 به صورت فول‌فریم با ساب‌سمپل
  • سرعت شاتر تا 1/80000 ثانیه با همگام‌سازی فلاش در کل محدوده
  • منظره‌یاب OLED با وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه و بزرگ‌نمایی ۰.۹ برابر
  • نمایشگر پشتی ۲ میلیون نقطه‌ای با طراحی قابل چرخش و مفصلی
  • قیمت پیشنهادی ۶۰۰۰ دلار، با ۱۵۰۰ دلار افزایش نسبت به مدل قبلی در سال ۲۰۱۹
  • گریپ باتری VG-C5 به قیمت ۳۹۸ دلار برای جای‌گیری دو باتری عرضه شده است

 


در این دوربین چه چیزهایی جدید است؟

 

نمایندگی رسمی دوربین سونی در ایران

 

حسگر با شاتر جهانی:


مهم‌ترین تحول در a9 III استفاده از حسگری با شاتر الکترونیکی جهانی است که به‌طور همزمان در تمامی پیکسل‌ها نوردهی را پایان می‌دهد. برخلاف شاترهای تدریجی که موجب اعوجاج حرکتی می‌شوند، این شاتر تصویر را بدون اعوجاج ثبت می‌کند. چنین حسگرهایی پیش‌تر در CCDها دیده شده بودند، اما این نخستین‌بار است که در یک حسگر فول‌فریم در یک دوربین بدون‌آینه مدرن به کار گرفته می‌شود.

 

این حسگر باعث شده دوربین دو ویژگی اصلی داشته باشد: ثبت بدون اعوجاج حرکتی و سرعت بسیار بالا. علاوه بر توانایی عکاسی با ۱۲۰ فریم در ثانیه، این حسگر سرعت شاتر را تا 1/80000 ثانیه امکان‌پذیر کرده و همگام‌سازی با فلاش را در کل محدوده سرعت شاتر ممکن ساخته است.

 


محدودیت‌ها:

 

مشخصات دوربین سونی آلفا 9


طراحی این نوع حسگر با استفاده از فتودیود دوم در هر پیکسل برای نگهداری بار نوری باعث کاهش اندازه مؤثر فتودیود اصلی شده است، که نتیجه‌اش ظرفیت کمتر دریافت نور و اشباع زودهنگام پیکسل‌هاست. این موضوع سبب افزایش ISO پایه به ۲۵۰ شده که ۱.۳ استاپ بیشتر از معمول است و در نتیجه، کیفیت تصویر در نور کم کاهش می‌یابد.

 

عکاسی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه:


a9 III با استفاده از دکمه جدید C5 در جلوی دوربین امکان فعال‌سازی موقت این سرعت فوق‌العاده را فراهم کرده است. این قابلیت مخصوص لحظات بحرانی در عکاسی ورزشی یا حرکتی است. سرعت پیش‌فرض می‌تواند پایین‌تر تنظیم شود و با نگه‌داشتن دکمه، دوربین به‌طور موقت به سرعت بالاتر سوئیچ کند.

 

با وجود استفاده از کارت‌های CFexpress نوع A (که نسبت به نوع B کانال‌های خواندن و نوشتن کمتری دارند)، دوربین به حافظه داخلی خود وابسته‌تر است. توانایی ثبت ۱۹۶ فایل RAW فشرده‌نشده ۱۴ بیتی در یک نوبت، معادل ۱.۶ ثانیه در حداکثر سرعت است، یعنی تقریباً ۱۰ گیگابایت داده.

 

پیش‌ضبط:

 

نمایندگی تعمیر دوربین سونی آلفا


این نخستین دوربین سونی است که دارای قابلیت پیش‌ضبط (Pre-capture) است. وقتی شاتر را نیمه‌فشار داده یا دکمه AF-On را نگه دارید، دوربین شروع به بافر کردن تصاویر می‌کند و تا یک ثانیه قبل از فشردن کامل شاتر، تصاویر را حفظ می‌کند. این زمان قابل تنظیم است و می‌تواند به حداقل ۱/۲۰۰ ثانیه برسد.

 

پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی:


a9 III از پردازنده AI معرفی‌شده در a7R V بهره‌مند شده است که قابلیت تشخیص سوژه را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین بهبود می‌دهد. این پردازنده باعث ردیابی دقیق‌تر و پایدارتری می‌شود.

 

تثبیت تصویر تا ۸ استاپ:


با استفاده از الگوریتم‌های جدید پردازش لرزش‌گیر، a9 III توانسته تا ۸ استاپ لرزش‌گیری را طبق استاندارد CIPA ارائه دهد که پیشرفتی قابل توجه نسبت به نسل‌های قبل (۵.۵ استاپ) است. این قابلیت وابسته به لنز خاصی نیست و در بازه گسترده‌ای از لنزها مؤثر خواهد بود.

 

احراز هویت C2PA:

 

دوربین سونی آلفا 9


هرچند در زمان عرضه این ویژگی فعال نیست، اما سونی اعلام کرده که قصد دارد احراز هویت C2PA را به a9 III اضافه کند. این استاندارد متادیتای رمزنگاری‌شده‌ای ارائه می‌دهد که اصالت فایل و تاریخچه ویرایش آن را مشخص می‌کند؛ قابلیتی کاربردی برای رسانه‌ها و خبرنگاران.

 

بدنه و ارگونومی


اگرچه مدل‌های a7، a9 و a1 سونی در ظاهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما در هر نسل، چیدمان کنترل‌ها و جزئیاتی مانند دسته‌ی دوربین (گریپ) بازطراحی شده‌اند. دوربین a9 III بازطراحی گسترده‌تری نسبت به معمول در زمینه ارگونومی تجربه کرده است.

 

گریپ دوربین کمی عمیق‌تر شده و فرورفتگی مشخص‌تری برای قرار گرفتن انگشت میانی ایجاد شده است، اما مهم‌تر از آن، دکمه شاتر روی سطحی قرار گرفته که به سمت جلو زاویه دارد، نه در یک سطح صاف با صفحه بالایی دوربین. این باعث می‌شود برای رسیدن به دکمه شاتر، نیازی به چرخاندن زیاد دست یا کشیدن انگشت نباشد. در نتیجه، دکمه‌های سفارشی روی صفحه بالایی نیز بلندتر شده‌اند تا از این موقعیت راحت‌تر نیز قابل دسترسی باشند.

نمایندگی رسمی دوربین سونی در تهران

 

این تغییر ممکن است در نگاه اول جزئی به نظر برسد، اما پس از چند ساعت عکاسی به‌خوبی متوجه آن خواهید شد. با توجه به اینکه دوربین a9 III برای عکاسان حرفه‌ای ورزشی طراحی شده، به نظر می‌رسد این تغییرات در پاسخ به بازخوردهایی باشد که سونی از همکاری‌اش با خبرگزاری Associated Press دریافت کرده است.

 

در سایر بخش‌ها، بدنه شباهت زیادی با نسل قبلی دارد و بیشتر دکمه‌ها و کنترل‌ها در مکان‌های قبلی خود باقی مانده‌اند. تفاوت مهم این است که a9 III دارای دکمه پنجم سفارشی در پنل جلویی شده است. به‌صورت پیش‌فرض، این دکمه برای فعال‌سازی عملکرد "افزایش سرعت" (speed boost) استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را تغییر داد.

 

این دوربین از همان منظره‌یاب الکترونیکی OLED با وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه (۲۰۴۸ × ۱۵۳۶ پیکسل) استفاده می‌کند که نخستین بار در دوربین Sony a1 معرفی شد. اپتیک جلوی این پنل بزرگنمایی چشمگیر ۰.۹ برابر را ارائه می‌دهد و سنسور سریع دوربین باعث می‌شود حتی در حالت به‌روزرسانی ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز از حداکثر وضوح منظره‌یاب استفاده شود. همچنین حالت ۲۴۰ فریم بر ثانیه برای به‌روزرسانی سریع‌تر صحنه وجود دارد، اما این حالت با وضوح پایین‌تری اجرا می‌شود. منظره‌یاب در حین عکاسی هیچ‌گونه قطع تصویر (blackout) ندارد.

 

صفحه‌نمایش پشتی دارای وضوح ۲ میلیون نقطه است و بر روی نگهدارنده‌ای قرار دارد که خود از کنار لولا شده و امکان تنظیم و حرکت در زوایای متنوع را فراهم می‌کند.

 

دوربین a9 III از همان باتری NP-FZ100 استفاده می‌کند که در سایر دوربین‌های فول‌فریم جدید سونی نیز وجود دارد. این باتری با ظرفیت ۱۶.۴ وات‌ساعت، طبق تست استاندارد CIPA، توانایی ثبت ۵۳۰ عکس با استفاده از صفحه‌نمایش پشتی و ۴۰۰ عکس با استفاده از منظره‌یاب را دارد. این اعداد نسبت به اکثر دوربین‌ها خوب هستند، اما در مقایسه با دوربین‌های ورزشی حرفه‌ای که معمولاً بدنه‌ای با دو گریپ و فضای بیشتر برای باتری دارند، کمتر است.

 

عمر باتری با افزودن گریپ عمودی اختیاری VG-C5 به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این گریپ فضای لازم برای قرار دادن یک باتری دوم NP-FZ100 را فراهم می‌کند و سونی سیستمی طراحی کرده که هر دو باتری را به‌عنوان یک منبع تغذیه واحد و بزرگ‌تر در نظر می‌گیرد.

 

همچنین لازم به ذکر است که آزمایش‌های استاندارد CIPA در مورد دوربین‌های ورزشی حرفه‌ای از دقت کمتری برخوردارند. ثبت پیاپی تصاویر (burst shooting) مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به فرآیند "عکس گرفتن و بازبینی تصویر" دارد که در این آزمایش‌ها ملاک قرار می‌گیرد. بنابراین عدد ۴۰۰ شات در هر بار شارژ، به این معنا نیست که با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه تنها می‌توانید ۳.۳ ثانیه پشت‌سرهم عکاسی کنید؛ این تصور به هیچ وجه صحیح نیست.

 

فوکوس خودکار دوربین سونی a9 III در  عکاسی ورزشی
 


با توجه به اینکه دوربین a9 Mark III تمرکز ویژه‌ای بر عکاسی ورزشی دارد، جای تعجب نیست که این دوربین عملکرد فوکوس خودکار فوق‌العاده‌ای در تقریباً هر شرایطی که فکرش را بکنید، ارائه دهد. البته هیچ دوربینی نمی‌تواند جایگزین کامل تجربه و مهارت عکاس باشد، اما a9 III شانس موفقیت بالایی را برای عکاسی اکشن فراهم می‌کند. این دوربین در شرایط نوری متنوع از روشن تا تاریک، طبیعی تا مصنوعی، عکس‌های قابل‌استفاده بسیاری را برای عکاس به ارمغان آورد.

 

اگر پیش از این از دوربین‌های جدید سونی استفاده کرده باشید، رابط کاربری فوکوس خودکار a9 III برایتان آشنا خواهد بود. شما به مجموعه‌ای استاندارد از نواحی فوکوس خودکار دسترسی دارید، به‌علاوه نسخه‌های «ردیاب» از بیشتر آن‌ها. با اینکه می‌توانید یک ناحیه فوکوس ثابت را انتخاب کرده و به‌صورت دستی سوژه‌هایتان را دنبال کنید (با نرخ موفقیت بالا)، بیشتر فناوری موجود در a9 III برای پشتیبانی از الگوریتم‌های شناسایی سوژه و ردیابی خودکار آن طراحی شده است، و ما نیز همین قابلیت را مورد آزمایش قرار دادیم.

قیمت خرید دوربین سونی در تهران

 


تنظیمات فوکوس خودکار

 

برای عکاسی عمومی و سبک زندگی، معمولاً از حالت «Flexible Spot: Tracking» استفاده می‌کردم که عملکرد بسیار خوبی دارد. در این حالت می‌توانید اندازه ناحیه فوکوس (کوچک، متوسط یا بزرگ) را انتخاب کرده، آن را روی سوژه مورد نظر قرار دهید و با دکمه شاتر یا AF-On ردیابی را آغاز کنید.

 

این ردیابی به‌صورت سرسختانه‌ای به سوژه شما می‌چسبد، حتی اگر دوربین نتواند آن را به‌عنوان پرنده یا هواپیما تشخیص دهد. a9 III هر چیزی را در کادر دنبال می‌کند؛ مثلاً یک گل یا بخشی از لباس کسی، و این امکان را به شما می‌دهد که در ترکیب‌بندی آزمایش کنید در حالی که دوربین فوکوس روی سوژه انتخابی‌تان را حفظ می‌کند. اگر ردیابی را روی صورت یک فرد آغاز کنید و اولویت فوکوس روی چشم و صورت فعال باشد، دوربین به‌طور خودکار چشم‌های او را دنبال خواهد کرد. برای عکاسی روزمره این روش تقریباً تضمین می‌کند که هیچ عکسی خارج از فوکوس نخواهد بود (که مدتی است از ویژگی‌های شاخص دوربین‌های سونی است).

 

با این حال، این روش انتخابی من برای عکاسی ورزشی نبود.

 

زمانی که از این روش در ورزش‌های تیمی استفاده کردم، دوربین اغلب به بازوی بازیکن یا بخشی از لباسش می‌چسبید، یا هر قسمتی از بدن او که می‌توانستم در منظره‌یاب بگیرم. و اغلب، صورت بازیکن کمی خارج از صفحه فوکوس قرار می‌گرفت.

 


روش سفارشی من برای فوکوس در ورزش

 

فروشگاه دوربین سونی در تهران

 

به همین دلیل به سراغ ناحیه‌های فوکوس ردیابی سفارشی در دوربین رفتم و یک مستطیل بلند و باریک طراحی کردم که بتوانم آن را در کادر جابه‌جا کنم. همچنین دوربین را طوری برنامه‌ریزی کردم که هنگام عکاسی عمودی، جهت ناحیه فوکوس نیز به صورت عمودی باقی بماند. به‌طور کلی، ناحیه فوکوس را به اندازه تقریبی تنه بازیکن در کادر درآوردم. در نهایت نیز دوربین را طوری تنظیم کردم که در صورت شناسایی چهره و چشم انسان، روی آن‌ها اولویت دهد.

 

این تنظیمات به من اجازه می‌داد سریع بازیکنی را که می‌خواستم دنبال کنم، انتخاب کرده و سپس دوربین به‌صورت قابل‌اعتماد و سریع روی چشم‌ها یا صورت او فوکوس کند، و من تنها روی دنبال کردن اکشن تمرکز کنم.

 


تغییر حساسیت به سوژه‌های متقاطع

 

یکی دیگر از تنظیماتی که منجر به ثبت تصاویر بیشتری شد، کاهش حساسیت پیش‌فرض دوربین به سوژه‌هایی بود که میان من و بازیکن عبور می‌کردند. در حالت پیش‌فرض، دوربین بیش‌ازحد سریع به سوژه‌های مزاحم واکنش نشان می‌داد. با کم کردن یک درجه از گزینه‌ای به نام "AF Lvl for Crossing"، به نقطه تعادل رسیدم.

 

اما همان‌طور که در ابتدا گفتم، الگوریتم‌های ردیابی پیشرفته همه‌چیز نیستند. دوربین در شرایطی که تکنیک من ناقص بود نیز عملکرد چشمگیری داشت، اما در برخی موارد که دو بازیکن با هم تلاقی داشتند، ممکن بود دوربین به اشتباه بازیکن دیگری را دنبال کند.

 

گاهی نیز در لحظه‌های حساس، بی‌درنگ شاتر را فشار می‌دادم تا هم فوکوس انجام شود و هم عکس بگیرم، و گاهی در چنین موقعیت‌های شتاب‌زده‌ای، بخشی از تصاویر خارج از فوکوس می‌شدند. این‌گونه خطاها را نمی‌توان بر گردن دوربین انداخت؛ بلکه باید انتظارات واقع‌گرایانه داشت و تکنیک و واکنش خود را بهبود داد، حتی در استفاده از یک پرچم‌دار گران‌قیمت ورزشی.

 

تعمیرگاه دوربین سونی آلفا در تهران

 


نکات دیگر در عکاسی اکشن

 

یکی از قابلیت‌های شاخص a9 III حالت عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه است. با اینکه به دلیل حجم بالای داده‌ها زیاد از این سرعت استفاده نمی‌کردم، ولی دکمه‌ای سفارشی برای فعال شدن موقتی این حالت تعریف کرده بودم که در لحظات خاص بسیار مفید بود. در عمل هم عملکرد خوبی داشت. معمولاً سرعت ۱۰ تا ۲۰ فریم بر ثانیه برایم کافی بود، ولی در برخی لحظات خاص با فعال‌سازی سرعت ۱۲۰ فریم، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب بهترین عکس داشتم.

 

در تصویر مثالی، این سرعت بالا به من اجازه داد کنترل بیشتری روی موقعیت توپ نسبت به بازیکن داشته باشم. اگرچه ۲۰ تا ۳۰ فریم بر ثانیه در بیشتر مواقع کافی است.

 

در مورد نمایشگر نیز، از تنوع گزینه‌ها برای نرخ تازه‌سازی و اندازه منظره‌یاب قدردانی می‌کنم، اما باید اعتراف کنم حتی در عکاسی ورزشی، آن را روی بالاترین سرعت تنظیم نمی‌کردم، چون وضوح تصویر به‌شدت کاهش می‌یافت، تا جایی که تشخیص فوکوس دقیق روی بازیکنان دور، سخت می‌شد.

 


باتری و استفاده عملی

 

باطری دوربین سونی آلفا

 

عمر باتری کمتر از انتظاراتم بود. هرچند باتری خالی نشد، ولی در طول یک رویداد بارها مجبور می‌شدم دوربین را خاموش و روشن کنم. به همین دلیل توصیه می‌کنم حتماً گریپ باتری را تهیه کنید؛ نه‌تنها عمر باتری دو برابر می‌شود، بلکه برای عکاسی عمودی با لنزهای تله نیز بسیار ضروری است.

 


جمع‌بندی فوکوس خودکار

 

بدون شک a9 III یک ماشین بسیار توانمند در فوکوس خودکار است. ردیابی سوژه‌های آن چشمگیر است و به‌سرعت سوژه انتخابی را قفل کرده و به‌طور پایدار دنبال می‌کند. ساده بگویم: اگر با a9 III نتوانستید عکس خوبی بگیرید، ابتدا باید سراغ تکنیک خودتان بروید، نه سراغ سرزنش دوربین.

 

با وجود توانمندی بالا، این دوربین قابلیت شخصی‌سازی زیادی هم دارد و با تنظیمات دقیق‌تر، می‌توانید عملکرد آن را به سبک کاری خودتان نزدیک‌تر کنید. این موضوع انتقاد نیست، بلکه واقعیتی است که برای تمامی دوربین‌های حرفه‌ای ورزشی صدق می‌کند. حتی با پیشرفت‌های آینده در زمینه حالت‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی، همچنان باید روش‌هایی برای انتقال قصد و هدف عکاس به پردازنده دوربین وجود داشته باشد. بنابراین احتمالاً همیشه نیاز به کمی تنظیمات دستی باقی خواهد ماند.

 

در حال حاضر، اگر به دنبال یکی از بهترین عملکردهای فوکوس خودکار بازار هستید و سریع‌ترین حالت عکاسی پیاپی در یک دوربین فول‌فریم برایتان مهم است، a9 III گزینه‌ای قوی و شایسته بررسی است.

 

فیلمبرداری با دوربین سونی آلفا


فیلمبرداری 
صفحه‌نمایش پشتی Sony a9 III


قرار گرفتن صفحه‌نمایش کاملاً چرخان a9 III بر روی پایه‌ای با قابلیت تیلت باعث می‌شود بتوان آن را به طور کامل از بدنه جدا کرد و به نحوی چرخاند که مانعی برای درگاه‌های میکروفون، هدفون و HDMI در سمت چپ دوربین ایجاد نکند.

شاتر جهانی (Global Shutter) دوربین a9 III تأثیرات بزرگی بر فیلم‌برداری، همانند عکاسی دارد. اینکه بتوان کل فریم را به صورت هم‌زمان ثبت کرد به این معنی است که این دوربین هیچ‌گونه اعوجاج ناشی از شاتر غلطان (Rolling Shutter) ندارد. بنابراین، هیچ نگرانی بابت خطوط عمودی کج در سوژه‌های متحرک و یا ایجاد نوارهای نوری هنگام فیلم‌برداری در نور مصنوعی کنترل‌نشده وجود ندارد.

 

شایان ذکر است که هرچند سنسور a9 III می‌تواند به‌صورت آنی نوردهی را پایان دهد، اما این به معنای آن نیست که می‌تواند داده‌ها را نیز به همان سرعت از سنسور بخواند. با این حال، سرعت خوانش آن به اندازه‌ای بالا هست که بتواند فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را انجام دهد؛ البته در صورتی که بخواهید از خوانش کامل 6K بهره ببرید، فیلم‌برداری به ۶۰ فریم محدود می‌شود.

 

فیلمبرداری با دوربین سونی

 

ویژگی‌های فیلم‌برداری a9 III مشابه دوربین‌های اخیر سری آلفا است، به این معنا که می‌تواند ویدیوهای ۱۰ بیتی را با کدک‌های H.264 (به‌صورت Long GOP یا All-I) یا H.265 ضبط کند. همچنین می‌تواند به‌صورت هم‌زمان نسخه‌های کم‌حجم‌تری از ویدیو را برای ویرایش سریع‌تر ثبت کند و در صورت استفاده از رکوردر خارجی، خروجی داده خام از طریق پورت HDMI در دسترس است.

 

a9 III گزینه Auto Framing را نیز ارائه می‌دهد که با استفاده از تشخیص سوژه، تصویر را کراپ کرده و سوژه را در کادر دنبال می‌کند؛ این ویژگی برای فیلم‌برداری توسط یک نفر بسیار کاربردی است. همچنین، قابلیت جبران فوکوس‌نَفَسی (Breathing Compensation) برای لنزهای خودِ سونی فراهم شده که با برش به تنگ‌ترین زاویه دید لنز، تغییر قاب ناشی از تغییر فاصله فوکوس را حذف می‌کند.

 

علاوه بر این، a9 III یکی از قابل‌اعتمادترین فوکوس خودکارها در فیلم‌برداری را ارائه می‌دهد. همانند بسیاری از دوربین‌ها، می‌توان سرعت حرکت فوکوس را تنظیم کرد؛ چه بخواهید به‌صورت دقیق روی سوژه متحرک فوکوس بمانید یا با نرمی بین سوژه‌های مختلف تغییر دهید. مجموعه این قابلیت‌ها باعث می‌شود حتی اگر در فیلم‌برداری تجربه زیادی نداشته باشید، بتوانید خروجی مناسبی از a9 III دریافت کنید.

 

نمایندگی اصلی سونی در تهران

 

با این حال، برخی از امکانات خاص فیلم‌برداران حرفه‌ای که در سری‌های تخصصی‌تر سونی دیده می‌شود، در این مدل وجود ندارد. به عنوان مثال، نمی‌توان نوردهی را با استفاده از زاویه شاتر (Shutter Angle) تنظیم کرد که در یک دوربین قادر به ضبط 4K/120 بسیار مفید خواهد بود. همچنین ابزارهایی مانند نمایشگر Waveform یا Vectorscope و سیستم نوردهی EI نیز در این دوربین موجود نیستند.

 

با این حال، پروفایل رنگی کم‌کنتراست و جذاب S-Cinetone ارائه شده و هنگام فیلم‌برداری به صورت Log می‌توان تا ۱۶ LUT را درون دوربین بارگذاری کرد تا پیش‌نمایش اصلاح‌شده‌ای را نمایش دهد. این LUTها می‌توانند به صورت جداگانه در کنار فایل اصلی ذخیره شوند یا به طور مستقیم روی ویدیو اعمال شوند.

 

در مجموع، a9 III دوربینی منعطف و توانمند برای فیلم‌برداری است، اما به‌گونه‌ای طراحی شده که جای مدل‌های تخصصی‌تر فیلم‌برداری سونی را نگیرد.


نتیجه‌گیری


فقط با استفاده گسترده از سوی عکاسان حرفه‌ای می‌توان فهمید ثبت ۱۲۰ فریم بر ثانیه بدون خطر ایجاد نوارهای نوری چه ارزشی دارد، اما در تاریخ همواره "سرعت بیشتر" مزیت بوده، حتی زمانی که امکانات فعلی هم کفایت می‌کردند.

 

نکات مثبت:

 

  • سرعت فوق‌العاده در عکاسی و فیلم‌برداری

  • سیستم فوکوس خودکار بسیار قابل‌اعتماد و انعطاف‌پذیر

  • شاتر جهانی که قابلیت‌های خلاقانه‌ای ایجاد می‌کند (مثل هم‌زمانی با فلاش)

  • بدون تاریکی در منظره‌یاب هنگام عکاسی پیاپی

  • طراحی ارگونومیک و قابلیت شخصی‌سازی بالا

  • مکانیزم انعطاف‌پذیر صفحه‌نمایش

  • ابزارهای مناسب برای گردش‌کار حرفه‌ای

  • بدنه کوچک برای کاربردهای فتوژورنالیستی

  • امکان ثبت ۱۲۰ فریم به صورت پیاپی، هرچند کوتاه

 

نکات منفی:

 

  • حساسیت پایه ISO 250 باعث کاهش حداکثر کیفیت تصویر می‌شود

  • عملکرد در ISOهای بالا نسبت به رقبا ضعیف‌تر است

  • عمر باتری در کارهای سنگین نگران‌کننده است

  • منظره‌یاب در فریم‌ریت‌های بالا نمی‌تواند حداکثر وضوح را ارائه دهد


a9 III به‌طور قطع یک دوربین نوآورانه و پیشرو است. شاتر جهانی آن، که امکان شروع و پایان هم‌زمان نوردهی در تمام پیکسل‌ها را می‌دهد، به معنای ثبت بدون نگرانی از پدیده‌های معمول شاتر الکترونیکی مانند نورهای چشمک‌زن تبلیغاتی، حذف Rolling Shutter در ویدیو و هم‌زمانی با فلاش در سرعت‌های بالا است. قابلیت ثبت عکس با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه شاید همیشه مورد نیاز نباشد، اما در موارد خاص آزادی عمل زیادی فراهم می‌کند.

 

تمام این‌ها در کنار یکی از قوی‌ترین سیستم‌های فوکوس خودکاری قرار گرفته که تاکنون دیده‌ایم. دنبال کردن سوژه‌ها به‌شکلی بسیار دقیق انجام می‌شود. هرچند برای عکاسی ورزشی نیاز به تنظیمات جزئی برای تطابق با سبک عکاسی و نوع ورزش وجود دارد، اما خروجی‌هایی که از a9 III گرفتیم بسیار رضایت‌بخش بودند.

 

وجود پورت LAN و HDMI فول‌سایز نشان‌دهنده این است که سونی قصد دارد a9 III را کاملاً در گردش‌کار حرفه‌ای جای دهد، و موفقیت یا شکست این مدل نیز به همین میزان پذیرش از سوی حرفه‌ای‌ها بستگی دارد.

 

مشخصات دوربین سونی آلفا 9 مارک 3

 

البته همه چیز بی‌نقص نیست. در حالت نمایش سریع منظره‌یاب، وضوح تصویر به قدری کاهش می‌یابد که اعتماد به فوکوس سخت می‌شود. همچنین، طراحی تک‌دسته برای دوربینی که مصرف انرژی بالایی دارد، می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در بسیاری از سناریوها از گریپ باتری استفاده شود.

 

نگرانی‌ها درباره کیفیت تصویر هم بسیار کم هستند. اگرچه ISO پایه بالا باعث می‌شود نسبت به برخی رقبا کیفیت تصویر پایین‌تری در شرایط بهینه ارائه دهد، اما به محض بالا رفتن ISO، سرعت بالای a9 III آن را به گزینه بهتری تبدیل می‌کند. همچنین در برخی شرایط، ممکن است a9 III بتواند لحظه‌ای را ثبت کند که دوربین دیگر به‌کلی از دست دهد، حتی اگر نویز کمی بالاتر باشد.

 

در نهایت، a9 III استاندارد تازه‌ای برای دوربین‌های حرفه‌ای ورزشی تعریف می‌کند و سونی نیز در حال افزودن ویژگی‌هایی برای پاسخ به نیازهای کاربران حرفه‌ای است. برای رسیدن به این سرعت بی‌نظیر، مصالحه‌هایی صورت گرفته، اما مجموعه این قابلیت‌ها باعث شده تا a9 III از رقبا پیشی بگیرد.

 

تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی رسمی دوربین سونی در ایران 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش