مقدمه:
لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G یک لنز زوم سوپرتلهفوتو است که تعادلی عالی بین ویژگیها دارد. این لنز بهاندازهای بلند است که برای عکاسی از حیات وحش در فاصله دور مناسب باشد، ولی در عین حال بهاندازهای قابل حمل است که بتوانید آن را همراه خود ببرید. اگرچه سریعترین (روشنترین) لنز تلهفوتو نیست، اما با f/6.3 هنوز میتوان در شرایط نوری ضعیف عکسهای قابل قبولی گرفت. از طرفی، قابلیت زوم باعث میشود این لنز بسیار انعطافپذیر باشد – و مهمتر از همه اینکه قیمت ۲۰۰۰ دلاری آن بسیار کمتر از لنزهای سوپرتلهی خاص مانند 600mm f/4 است.
هیچکدام از این ویژگیها را نمیتوان درباره تقریباً هیچ لنز FE دیگر سونی گفت. برای مثال، لنز Sony FE 400-800mm f/6.3-8 اگرچه در دستیابی به بیشترین فاصله کانونی بسیار خوب است، اما دیافراگم f/8 در انتهای تله باعث میشود عکاسی در نور کم سختتر شود. در طرف دیگر، لنز Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 روشنتر و قابلحملتر است، ولی فاصله کانونی ۴۰۰ میلیمتر ممکن است برای سوژههای خیلی کوچک یا دور کافی نباشد. به همین دلیل، لنز 200-600 سونی در جایگاه منحصربهفردی در بین لنزهای این برند قرار دارد.
البته گزینههای جایگزین هم وجود دارند. لنزهای Tamron 150-500mm f/5-6.7 و Sigma 150-600mm f/5-6.3 رقبای نزدیکی هستند و قیمت پایینتری هم دارند (به ترتیب ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ دلار). من در گذشته تجربههای خوبی با تامرون و سیگما داشتهام و برای خرید از این برندها مشکلی ندارم. اما در عکاسی ورزشی یا حیاتوحش که دقت و قابلیت اطمینان فوکوس خودکار اهمیت زیادی دارد، میفهمم چرا بعضی عکاسها فقط لنزهای اصلی برند (first-party) را انتخاب میکنند. همچنین در صفحه مقایسه این بررسی نشان دادهام که لنز سونی در مقایسه با تامرون شارپتر است، که این هم دلیل دیگری برای پرداخت ۵۰۰ دلار بیشتر است.
در هر حال، مشخص است که چرا لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G روی کاغذ اینقدر محبوب است. اما عملکرد واقعی آن چطور است؟ خب، تا حدی جواب را دادم وقتی گفتم از تامرون شارپتر است (و خود تامرون هم اصلاً لنز بدی نیست). اما موضوع به همینجا ختم نمیشود. من این لنز را هم در شرایط واقعی و هم در آزمایشگاه بهطور گسترده تست کردهام، و نویسندهی دیگر سایت Photography Life، لیبور وایسنباخر، هم یک نسخه از این لنز را در میدان امتحان کرده است. بر اساس تجربه ما، این بررسی تمام جنبههای عملکرد لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 را پوشش میدهد؛ هر چیزی که شاید برایتان سؤال بوده.
کیفیت ساخت
لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و همان بدنه سفیدرنگی را دارد که در بیشتر لنزهای تلهفوتوی بلند سونی دیده میشود. وقتی آن را در دست میگیرید، حس محکم و قابلاعتمادی به شما منتقل میکند.
در مقدمه اشاره کردم که این لنز بهاندازهای قابلحمل است که بتوان آن را همراه خود برد، که این موضوع درست است، اما نباید فراموش کرد که این لنز کوچک نیست. وزن لنز 200-600 میلیمتری حدود 2115 گرم (یا 4.65 پوند) است و طول آن به 318 میلیمتر (یا 12.5 اینچ) میرسد. این اندازه تقریباً مشابه سایر لنزهای همرده است – برای مثال، لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 حدود 2100 گرم و لنز Nikon 180-600mm f/5.6-6.3 حدود 2140 گرم وزن دارند. در حالیکه وزن این لنزها کاملاً محسوس است، اما هنوز در محدودهی قابلقبول قرار دارند. من توانستم این لنز را برای مدتهای طولانی بدون مشکل بهصورت دستی استفاده کنم، چیزی که درباره تجربهام با لنزهای 600mm f/4 نمیتوانم بگویم
یکی از چیزهایی که واقعاً در مورد لنز Sony 200-600mm f/5.6-6.3 دوست دارم اینه که وقتی زوم میکنی، بدنه لنز کشیده نمیشه. این ویژگی در بین لنزهای زوم امروزی خیلی رایج نیست، اما داشتنش واقعاً حس خوبی میده، مخصوصاً وقتی قراره لنز رو در شرایط آبوهوایی سخت استفاده کنی. من بدون نگرانی این لنز رو در بارون استفاده کردم، چون مطمئن بودم طراحی زوم داخلی و عایقبندی مناسبش باعث میشه از هر چیزی جز افتادن توی آب جون سالم به در ببره. و در عمل هم همینطور بود – با اینکه توی شرایط آبوهوایی سخت ازش استفاده کردم، هیچ مشکلی پیش نیومد. در کل میشه گفت این لنز واقعاً از نظر ساخت بسیار عالیه.
هندلینگ (نحوه استفاده):
لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G کار کردن باهاش راحته. کنترلهای مختلفی داره که کمک میکنه سریع به تنظیمات دلخواهت برسی. بهطور خاص، این لنز یه دکمهی فانکشن (چهار بار تکرار شده دور بدنه لنز) داره به همراه چهار تا سوییچ کنترلی: دو تا برای تنظیم فوکوس و دو تا برای تنظیم لرزشگیر. همچنین، یه پایهی سهپایه قابل جداسازی هم داره که خیلی از عکاسها ترجیح میدن اون رو با پایهای که با سیستم Arca-Swiss سازگاره عوض کنن.
البته این لنز به اندازهی لنزهای حرفهای و گرانقیمت سونی از امکانات پیشرفته برخوردار نیست. برای مثال، لنز Sony FE 600mm f/4 GM علاوه بر دکمهی نگهدارندهی فوکوس، دارای یک حلقهی کنترلی قابل تنظیم در بخش جلویی لنز است و همچنین سوییچهایی برای تنظیم عملکردهای اختصاصی، صدای بوق و فوکوس دستی دائم دارد. برخی از این امکانات شاید برای بسیاری از کاربران ضروری نباشد – مثلاً وجود یک سوییچ برای کنترل صدای بوق احتمالاً کاربرد محدودی دارد – اما اضافه شدن یک حلقهی کنترلی به لنز 200-600mm f/5.6-6.3 میتوانست مزیت قابل توجهی باشد.
با این حال، این موضوع نکتهای جزئی به شمار میآید. این لنز همچنان در مقایسه با بسیاری از لنزهای امروزی از امکانات کنترلی بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه این مدل اساساً برای رقابت با لنزهایی نظیر 600mm f/4 GM طراحی نشده، بلکه گزینهای اقتصادی برای عکاسان حیات وحش و ورزشی محسوب میشود. با در نظر گرفتن قیمت، کیفیت ساخت و قابلیتهای کنترلی، این لنز عملکردی فراتر از سطح خود ارائه میدهد.
مشخصات فنی لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS
- نام کامل: Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS
- نوع مانت: مانت E سونی
- فاصله کانونی: بزرگنمایی از 200 میلیمتر تا 600 میلیمتر (زوم ۳ برابری)
- زاویه دید (بر روی فولفریم): از ۱۲ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۴ درجه و ۱۰ دقیقه
- حداکثر گشودگی دیافراگم: f/5.6 در 200 میلیمتر؛ f/6.3 در 400 میلیمتر و بالاتر
- حداقل گشودگی دیافراگم: f/32 در 200 میلیمتر؛ f/36 در 400 میلیمتر و بالاتر
- تعداد تیغههای دیافراگم: 11 عدد با طراحی گرد
- اندازه فیلتر: 95 میلیمتر
- تعداد عناصر اپتیکی: 24 عنصر
- تعداد گروههای اپتیکی: 17 گروه
- عناصر خاص: 1 عنصر آسپریکال (Aspherical) و 5 عنصر شیشهای با پراکندگی بسیار کم (ED)
- پوشش ضد بازتاب: پوشش نانو AR
- پوشش فلوئورین بر روی المان جلویی: دارد
- تثبیتکننده تصویر (OSS): دارد
- فوکوس داخلی: دارد
- زوم داخلی: دارد
- حلقههای کنترلی: حلقههای زوم و فوکوس
- دکمه عملکردی (Function Button): دارد (در چهار موقعیت مختلف روی بدنه)
- موتور فوکوس: موتور Direct Drive Super Sonic Wave
- حداقل فاصله فوکوس: 2.4 متر (7.9 فوت)
- بیشینه بزرگنمایی: 0.2 برابر (1:5)
- جنس مانت: فلزی
- مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت: دارد
- ابعاد (طول × قطر): 318 × 112 میلیمتر (12.5 × 4.4 اینچ)
- وزن: 2115 گرم (4.65 پوند) همراه با پایه سهپایه
در مجموع، این لنز ترکیبی از طراحی مقاوم، کیفیت اپتیکی بالا و امکانات کاربردی را برای عکاسان حرفهای در حوزههای حیات وحش، ورزشی و دوربرد فراهم میکند.
مشخصات فوکوس لنز Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G
این لنز عملکرد فوکوس خودکار بسیار سریع و تقریباً بیصدا دارد و دقت آن، چه در نمایاب (Viewfinder) و چه در حالت Live View، بسیار چشمگیر است. دقت فوکوس حتی در شرایط آزمایشگاهی که خطاهای کوچک بهخوبی نمایان میشوند، در سطحی بسیار بالا قرار داشت.
با توجه به حداکثر گشودگی دیافراگم f/5.6-6.3، این احتمال وجود دارد که لنز در شرایط نوری ضعیف، عملکرد فوکوس سختتری داشته باشد. با این حال، گزینههای روشنتر معمولاً بسیار گرانقیمتتر هستند (مانند Sony 600mm f/4 GM) یا فاصله کانونی به این بلندی ندارند. بنابراین، این موضوع عملاً تأثیر خاصی ندارد – بهویژه که در تجربهی شخصی، این لنز حتی در نور کم نیز عملکرد فوکوس بسیار خوبی از خود نشان داد.
عملکرد ردیابی سوژه (Tracking) نیز با این لنز بسیار خوب است. لنز قادر است سوژههای کوچک و دور را تشخیص داده و در حین حرکت در کادر، با وضوح بالا دنبال کند.
حداقل فاصله فوکوس این لنز ۲.۴ متر است و بزرگنمایی آن حداکثر به 0.2x (یا نسبت ۱:۵) میرسد. این میزان برای ثبت کلوزآپهای خوب کافی است، هرچند که وارد محدودهی ماکرو نمیشود.
اعوجاج (Distortion)
این لنز در سراسر محدوده زوم، سطح نسبتاً پایین و ثابتی از اعوجاج دارد؛ در واقع، اعوجاج از نوع «پینکوشن» بوده و تقریباً در همهی فواصل کانونی در حدود ۲٪ باقی میماند. این میزان اعوجاج برای یک لنز تلهفوتو طبیعی و قابل قبول است، خصوصاً که اعوجاج در این نوع عکسها معمولاً اهمیت چندانی ندارد. مگر اینکه عکاسی معماری خاص یا تجربی انجام دهید که در این صورت هم تصحیح آن ساده است.
وینیتینگ (Vignetting)
در تصاویر بدون اصلاح، این لنز سطح وینیتینگ پایینی دارد. البته در فاصله کانونی ۶۰۰ میلیمتر و با دیافراگم باز، این مقدار کمی افزایش مییابد اما حداکثر به حدود ۱.۲۳ استاپ میرسد که باز هم مقدار بالایی محسوب نمیشود. تفاوت بین فوکوس نزدیک و بینهایت نیز تأثیر زیادی در میزان وینیتینگ ندارد و در هر دو حالت، عملکرد خوبی مشاهده میشود.
خطای رنگی عرضی (Lateral Chromatic Aberration)
میزان خطای رنگی در برخی فواصل کانونی، بهویژه در ابتدای بازه (۲۰۰ میلیمتر)، در حد متوسط دیده میشود. در این حالت، انحراف رنگی تا حدود ۲ پیکسل میرسد که بهتر است در ویرایش اصلاح شود. اما در فواصل کانونی بالاتر (۴۰۰ میلیمتر به بعد)، این خطا به شکل قابل توجهی کاهش مییابد و در ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر تقریباً نادیدهگرفتنی میشود. این موضوع برای عکاسان حیاتوحش که معمولاً از انتهای بازه استفاده میکنند، خبر خوبی است.
شارپنس (Sharpness)
لنز Sony 200-600mm f/5.6-6.3 از لحاظ وضوح، عملکردی خوب و یکنواخت دارد. در مقایسه با لنزهای ردهبالای سونی شاید به حداکثر وضوح نرسد، اما نکتهی مثبت اینجاست که در کل محدودهی زوم، شارپنس خود را بهخوبی حفظ میکند. کاهش جزئی وضوح در ۶۰۰ میلیمتر فقط در گوشهها مشاهده میشود که در بسیاری از تصاویر، این بخشها به دلیل عمق میدان کم، خارج از فوکوس خواهند بود.
بوکه (Bokeh)
بوکه به کیفیت تاری پسزمینه در عکسها گفته میشود و تا حدی به سلیقهی عکاس بستگی دارد. هرچند معمولاً بوکههای نرم، یکنواخت و بدون حاشیههای تیز ترجیح داده میشوند. لنز Sony 200-600mm شاید در زمینهی بوکه بهترین نباشد، اما بهدلیل فاصله کانونی بالا، همچنان پسزمینههای تار و چشمنوازی ایجاد میکند. با این حال، برخی از لنزهای دیگر ممکن است در ایجاد تاری نرمتر عملکرد بهتری داشته باشند.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی لنز و دوربین سونی در ایران